حمیدرضا آریان‌پور- داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که پس از جنگ دوم جهانی، دولت‌های دموکرات در ایالات متحده عملکرد بسیار بهتری از دولت‌های جمهوری‌خواه داشته‌اند. رشد اقتصادی، بازگشت سرمایه، سود شرکت‌ها، شکاف درآمدی و... همه در دوره‌هایی که دموکرات‌ها در کاخ سفید بوده‌اند، از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

بهتر بودن وضع اقتصاد ایالات متحده در دوره دموکرات‌ها واقعیتی است که هواداران هر دو حزب عمده آمریکا آن را پذیرفته‌اند؛ اما بر سر چرایی این وضعیت تحلیل‌های متناقضی وجود دارد.

این تحلیل‌های متفاوت بار دیگر در آستانه اتخابات میان‌دوره‌ای هفته گذشته آمریکا مورد توجه قرار گرفت. انتخابات ایالات متحده مانند هر انتخابات دیگری متاثر از عملکرد اقتصادی است و این وضعیت پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تشدید هم شده است.

جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ عمدتا بر مشکلات اقتصادی تمرکز کردند و شکست خوردند. در انتخابات میان‌دوره‌ای که تکلیف کرسی‌های سنا و کنگره را مشخص می‌کرد، اقتصاد و سیاست با هم به کار گرفته شد تا جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس را در دست

بگیرند.

این در حالی است که برخی اقتصاددانان معتقدند که سابقه تاریخی، تاییدکننده عملکرد اقتصادی بهتر دموکرات‌ها است و آنچه نومحافظه‌کاران بر آن تکیه می‌کنند جوسازی رسانه‌ای و حزبی است. از آن سو برخی کارشناسان هم هستند که علت رشد بهتر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوره‌های ریاست جمهوری دموکرات‌ها را اقبال شرایط تاریخی می‌دانند.

در نوشته‌هایی که در پی می‌خوانید، این جدال تاریخی- سیاسی- اقتصادی با نظرهای دو سوی مخالف مورد بررسی قرار گرفته است. آیا این واقعیات در انتخابات ۲۰۱۶ بازتاب خواهد یافت؟