در شرایطی‌که یکی از بزرگ‌ترین یارانه‌دهندگان به بنزین و گازوئیل و برق هستیم و به این ترتیب بنیه تولید انرژی‌های سبز را به‌شدت محدود کرده‌ایم‌، در شرایطی‌که در مباحث مختلف حول طرح هدفمندی یارانه‌ها معمولا بُعد زیست‌محیطی این طرح مغفول واقع می‌شود، در شرایطی‌که پرداخت یارانه وسیع به انواع کود شیمیایی باعث تخریب کسب‌وکارهای مربوط به تولید کود ارگانیک می‌شود و... روز بین‌المللی محیط‌‌زیست را بهانه‌ای قرار دادیم تا در باشگاه اقتصاددانان به بررسی چشم‌انداز سیاست‌های قیمتی دوستدار محیط‌زیست بپردازیم: ۱. در حال حاضر سیاست‌های قیمتی و مالیاتی کشور را تا چه حد در راستای کمک به بهبود وضعیت محیط‌زیست می‌دانید؟

۲. اصلاح و بهبود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی از چه طریق می‌تواند محیط‌زیست را تحت‌تاثیر قرار دهد؟

۳. منفی‌ترین نتایج زیست‌محیطی استمرار سیاست‌های قیمتی (و مالیاتی) فعلی کشور چیست؟

پاسخ‌های علی شمس اردکانی (رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران)، جمشید پژویان (عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی)، مهدی فدایی (عضو هیات علمی موسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی)، خسرو سلجوقی (عضو هیات علمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری)، محمد نظامی (رئیس انجمن صنفی کودهای آلی و زیستی) و ابراهیم صیامی (پژوهشگر اقتصادی) به سه پرسش فوق را می‌توانید در ادامه ملاحظه کنید.

امیدواریم «باشگاه اقتصاددانان» زمینه‌ساز مباحثه علمی سازنده و پویا بین صاحب‌نظران مختلف باشد و به انتخاب سیاست‌های صحیح‌تر برای تحقق بهتر منافع ملی کشور یاری رساند. از پیشنهادهای شما بزرگواران برای بهبود کیفیت این صفحه تازه‌تاسیس و نیز پیشنهاد «موضوع» و «پرسش» برای طرح در این صفحه، صمیمانه سپاسگزار خواهیم شد.