فرصت‌ها و تهدیدات در صنایع کلیدی

در این بین بخش اعظمی از بهبود فضای کسب و کار و اقتصادی کشور به حوزه سیاست گره خورده است، از سوی دیگر با دید بلندمدت تنش‌های منطقه‌ای، وضعیت نامطلوب سیستم بانکی و صندوق‌های بازنشستگی، شرایط اقلیمی و محیط زیست از چالش‌های پیش روی آینده کلان اقتصاد خواهند بود که می‌تواند بر بازار سرمایه‌ها اثر بگذارند.

در کلان اقتصاد مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدها به قرار ذیل می‌باشند:

باشگاه اقتصاددانان

  بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای صنایع

از زاویه دیگر بررسی وزن صنایع در بازار سرمایه به ۴ صنعت اصلی اشاره دارد که عبارتند از: صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، معدن و فلزات اساسی، بانک و خودرو که این صنایع در حقیقت ۴ صنعتی هستند که به‌صورت مستقیم ۶۰ درصد از ارزش بازار سهام و بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه فرصت‌ها و تهدیدهای این صنایع اصلی بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم:

باشگاه اقتصاددانان

  پتروشیمی و فرآورد‌ه‌های نفتی

سرنوشت تحریم و برجام، مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی جهت توسعه و ارتقای تکنولوژی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، روند تقاضا و افزایش سطح قیمت‌ها، سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه تامین خوراک و نحوه قیمت‌گذاری‌ها می‌تواند مهم‌ترین عوامل موثر بر صنعت قلمداد شود.

  خودرو

 این صنعت به واسطه وابستگی به تکنولوژی همواره از تحولات سیاسی اثر‌پذیر بوده است، از این رو ثبات سیاسی و انتقال تکنولوژی از یکسو و نحوه تامین مالی و کاهش هزینه‌ها می‌تواند بر روند آینده این صنعت نقش موثری داشته باشد.

باشگاه اقتصاددانان

 معدن

اثرپذیری از تحریم‌ها، توسعه بازار‌های هدف، ورود به زنجیره تولید و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه‌ها، ورود سرمایه‌گذاری خارجی، آینده قیمت‌ها به واسطه سطح تقاضا می‌تواند از نکات موثر در این حوزه قلمداد شود.

 بانک

نبود نظارت بر سیستم بانکی از یکسو و عامل تحریم و عدم رعایت مقررات بین‌المللی این صنعت را به رکود رسانده است. در این بین افزایش سیستم نظارتی، در عین حال اعمال سیاست‌های محرک اقتصادی می‌تواند صنعت بانک را در آینده در وضعیت به مراتب مطلوب‌تری قرار دهد. از سوی دیگر معتقد هستیم تجمیع دارایی‌ها و ادغام بانک‌ها برای افزایش سطح تعاملات بانک‌های داخلی،  با نظام بین‌الملل، در کنار رعایت الزامات بین‌المللی نظیر FATF و IFRS و اعمال نظام رتبه‌بندی می‌تواند صنعت بانک را در آینده در وضعیت مطلوب تری قرار دهد

باشگاه اقتصاددانان