پایان رهبری آمریکا

استفان کالینسون
سی ان ان

اگرچه قرار نبود این اجلاس نشست گروه جی ۱۹ باشد، اما دونالد ترامپ در مواجهه با مسائل مهمی همچون «تغییر آب و هوایی» و «تجارت آزاد» که با انسجام جهانی همراه است، برخوردی شدید و تهاجمی داشته، نقش رهبری جهانی آمریکا را به انزوا کشانده و این کشور را به باشگاه یک نفره‌ها فرستاد. تنها بودن آمریکا در نشست گروه «جی 20»، نشستی که در آن اقتصادهای قدرتمند جهان حضور دارند و زمانی آمریکا بر آن سلطه داشت، دقیقا برابر با آن چیزی بود که ترامپ آن را دنبال می‌کند یعنی ملی‌گرایی و سیاست خارجی «آمریکا اول» است. در حالی که ترامپ سوار بر هواپیمای ایرفورس وان آلمان را به قصد واشنگتن و کاخ سفید ترک می‌کرد، برخی رهبران گروه «جی 20» را بر این باور باقی گذاشت که بیمی که از ترامپ در صحنه جهانی به‌عنوان یک قدرت نفاق‌افکن می‌رفت، اکنون به حقیقت پیوسته است.

اکنون بسیاری از متحدان آمریکا آموخته‌اند که با رئیس‌جمهوری «دمدمی مزاج» آمریکا روبه‌رو هستندکه مایل به تغییر غرب بنا بر تصورات ناسیونالیستی و مخالف سیاست‌های چندجانبه بین‌المللی است، همچنین واهمه‌ای از فروپاشی اتحادیه اروپا ندارد، آمریکای «عقبگرد» کرده که مدت‌ها به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در صحنه سیاست جهانی ایفای نقش می‌کرد، اکنون باعث شده دیگر کشورها به‌خصوص آلمان تحت رهبری سیاستمداری کارکشته همچون آنگلا مرکل پرچم «رهبری سنتی» غرب را به دست گیرد. در پایان نشست روز شنبه هامبورگ خبری از کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهوری آمریکا نبود، ترامپ انجام این کار را به دیگر رهبران جهان همچون مرکل صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه واگذار کرد تا در زمینه توسعه صحبت کنند، بدون آنکه نظری از سوی آمریکا در آن وجود داشته باشد. اما به کنفرانس خبری رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز نبود تا روشن شود که سفر دوم خارجی وی تا چه اندازه نقش آمریکا را در جهان و از زمان در دست گرفتن قدرت،‌ طی 6 ماه گذشته تغییر داده است.

ظهور دوباره روسیه

یکی از لحظات بسیار مهم سفر دوم دونالد ترامپ، دیدار بیش از دو ساعته وی با ولادیمیر پوتین بود که در آن اتهامات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مطرح شد، اما اظهارات متناقضی از هریک از دو طرف در این باره شنیده می‌شد. پوتین شنبه دراین باره به خبرنگاران گفته بود: سوالات بسیاری دراین خصوص پرسیده شد که تا آنجا که توانستم به آنها پاسخ دادم، اما باید از خود وی (ترامپ) بپرسید که نظرش دراین زمینه چیست. از دید بسیاری از منتقدان رئیس‌جمهوری آمریکا، این دیدار به‌عنوان نشانه‌ای است که روسیه برای اتهام تلاش برای شکست دادن هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.