تاثیر ناچیز بر اقتصاد ایران

سید حسین سلیمی
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی

دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا رئیس‌جمهور آمریکا شد. وی چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده نام گرفت. این انتخاب غیرقابل پیش‌بینی، سیاستمداران و تحلیلگران را در بهت فرو برد، چند روز قبل از انتخابات در نظرسنجی‌ها، نزدیک شدن آرای ترامپ به کلینتون باعث ناآرامی در برخی بازارهای جهانی شد.

با ریاست جمهوری ترامپ به دلیل اینکه اکثر مردم آمریکا و سایر کشورها قبل از انتخابات، امکان انتخاب ترامپ را برای ریاست جمهوری آمریکا بسیار بعید می‌دانستند، شوک بزرگی به بازار جهانی وارد شده است، یکی از دلایل این شوک‌های وارده این بود که در تمام نظرسنجی‌ها کلینتون از ترامپ رای بیشتری داشت و در کاغذ رئیس‌جمهور آینده بود. ولی نتیجه انتخابات درست عکس نظرسنجی‌ها را نشان داد و ترامپ با اکثریت آرا ریاست جمهوری ایالات متحده را از آن خود کرد. این اتفاق در حالی است که جمهوری‌خواهان اکثریت سنا و کنگره آمریکا را نیز از آن خود کرده‌اند.

انتخابات سنا و مجلس نمایندگان که با قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان پایان یافت، دست ترامپ را برای گذراندن لوایح و قوانین مورد پیشنهاد کاخ سفید با توجه به اکثریت آرای سنا و کنگره باز خواهد گذاشت. همچنین به دلیل اینکه نظرسنجی‌ها درست از آب در نیامد و پیش‌بینی‌ها با نظرسنجی‌ها در یک راستا نبود، بازارهای جهانی و بازار سهام و طلا و ارز ناگهان با تلاطم سیاسی مواجه شد و اثرات و تغییراتی را به‌وجود آورد که پس از اولین سخنرانی آقای ترامپ، ریاست جمهوری جدید، التهاب و تلاطم در بازارها کاهش یافت. مشابه این تلاطم‌ها نیز در بورس تهران به‌وقوع پیوست که به تدریج صف فروش کاهش یافت و در پایان زمان بسته شدن تابلوی بورس تهران صف فروش به حالت عادی برگشت.

به‌طور کلی تغییر رئیس جمهوری آمریکا که عملا از 20 ژانویه در کاخ سفید مستقر خواهد شد و طبق قوانین بین‌المللی، مذاکرات لغو تحریم و قوانین لغو شده کماکان مورد عمل دولت جدید نیز باید باشد. با این حال با توجه به اینکه اقتصاد ایران، وابستگی تجاری خاصی به آمریکا ندارد، تغییرات عمده‌ای در اقتصاد ایران به‌وجود نخواهد آمد. تغییرات و کاهش ارزش دلار و افزایش ارزش طلا در بازار بین‌المللی نیز به تدریج به‌حالت قبل باز خواهد گشت. ضمنا محافل بین‌المللی منتظر انتخاب اعضای هیات دولت ترامپ هستند. با انتخاب کابینه رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌توان پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در مورد رویکرد اقتصادی ترامپ و همین‌طور اقتصاد جهانی ارائه کرد.