گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: در حالی که دولت مدام شرکت‌ها را تشویق به صادرات و ورود به بازار‌های جهانی می‌کند اما عملا حمایت ویژه‌ای از آنها نمی‌کند. علاوه بر این در انتخاب صادرکنندگان نمونه امسال نیز توجهی به میزان ارزش صادرات شرکت‌ها نشده بود، این در حالی است که اغلب کشور‌ها مشوق‌های صادراتی قابل‌توجهی برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرند.

معاون گروه صنعتی سدید با بیان این مطلب گفت: میزان صادرات این گروه صنعتی حدود 200 میلیون دلاراست و این صادرات شامل لوله‌های فولادی خطوط انتقال گاز و دیگر محصولات این گروه صنعتی به کشورهای همسایه بوده اما در این راه نه تنها از شرکت حمایتی نشد بلکه برخی سنگ‌اندازی‌ها نیز صورت گرفت. به نظر می‌رسد کار تمام شده و حتی آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه که مصوبه هیات وزیران در سال 1380 بوده دیگر بی‌اثر شده است و براساس شنیده‌ها تشویق موثری در کار نیست.


امیرحسین کاوه ادامه داد: متاسفانه برای صادرکنندگان نمونه هیچ تشویق یا امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که در کشوری مثل روسیه حداقل ۱۰ تا ۱۸ درصد مبلغ صادرات به‌عنوان جایزه صادراتی از سوی دولت به صادر‌کنندگان پرداخت می‌شود که این موضوع باعث رونق رقابت برای صادرات غیرنفتی خواهد شد. وی درخصوص ضوابط کلی که در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه طی می‌شود، گفت: می‌توان به شاخص‌هایی چون گستردگی بازار هدف، حفظ و ماندگاری در هر بازار و ارائه پروانه‌های صادراتی اشاره کرد، ضمنا صادر‌کننده باید نسبت به اخذ و ارائه رقم ارزش صادراتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام کند و ملاک ارزش صادرات تاییدیه گمرک است.


مدیر پروژه صادرات لوله به ترکمنستان گروه صنعتی سدید در پاسخ به این پرسش که آیا این ضوابط لازم است، گفت: بله لازم است ولی کافی نیست. شاید ده‌ها آیتم مفید دیگر در ارزیابی‌ها بتوان گنجاند، 450 شرکت متقاضی دریافت عنوان صادرکننده برتر بوده‌اند که 50 شرکت انتخاب و 5 شرکت برتر و ممتاز شناخته شده‌اند اما نکته اصلی اینجاست که باید با آن 450 شرکتی که حضور در عرصه بین‌المللی داشته‌اند چه رفتاری داشت. آیا سازمان توسعه تجارت به سراغ این 450 شرکت می‌رود تا با بررسی نقاط قوت آنها و حتی رفع برخی مشکلات تشویق به این شوند که سال آینده جزو صادرکننده برتر باشند یا نه ؟ به نظر می‌رسد این 450 شرکت مهم و دارای برند در صورتی که از سوی وزارت صنایع، معادن و بازرگانی یا دولت با نگاه علمی و مهندسی استراتژی و برنامه‌ای داشته باشند، هرکدام می‌توانند صادر‌کننده برتر سال آینده باشند.


کاوه ادامه داد: در تمام کشورها برای صادرات تشویق در نظر می‌گیرند؛ حتی شرکت سدید روسیه در مواقعی که کالا به ایران صادر می‌کند شامل ۱۰ تا ۱۸ درصد تشویق می‌شود که هر ۳ ماه یک‌بار به حساب شرکت روسی سدید واریز می‌شود. مسلما در جمهوری اسلامی ایران با این همه مشکلات که یکی از آنها تحریم بوده است وقتی در این شرایط شرکت‌هایی باب اشتغال و ارزآوری را باز نگه داشته‌اند و در رفع رکود و بیکاری موثر بوده‌اند کمک دولت به این شرکت‌ها کمک به نظام و حتی اجرای اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شود. وی تصریح کرد: کارخانه‌های گروه صنعتی سدید هم اکنون با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، اگر سدید صادرات ۲۰۰ میلیون دلار داشته این ۱۰ درصد ظرفیت کاری‌اش بوده است. سدید می‌تواند با حمایت دولت حداقل ۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.