گروه بازرگانی - نخستین جلسه کمیته ماده ۷۶ در دولت یازدهم با حضور اعضا و رییس پارلمان بخش خصوصی کشور، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و رییس سازمان امور مالیاتی کشور با محوریت رسیدگی به وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ بدهکاران مالیاتی ، دیروز در اتاق ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، علاوه بر حضور نایب رییس اول و دبیر کل اتاق ایران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و الهام امین‌زاده، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری به عنوان نمایندگان رییس‌جمهور در این کمیته معرفی شدند. در این جلسه موضوع ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی مورد ارزیابی قرار گرفت و قرار شد گزارشی از وضعیت ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و جلسه آینده در اختیار کمیته قرار گیرد.

همچنین مقرر شد پیش‌نویس مصوبه هیات وزیران در مورد چگونگی اعمال ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم و ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی در جلسه آینده مطرح شود.

اعضای نشست کمیته ماده ۷۶ از عسگری، رییس امور مالیاتی کشور درخواست کردند نامه‌ای در رابطه با اعمال اختیارات موضوع ماده ۲۰۲ تهیه کرده و در جلسه بعدی به کمیته ارائه دهد، تا از این طریق قوه قضائیه پیگیری و سازمان امور مالیاتی به طور استثنایی نسبت به حل مشکل ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی اقدام کند. همچنین در نشست دیروز اعلام شد: پس از تغییراتی که در سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاد، موضوع رسیدگی به پرونده ممنوع‌الخروجی‌ها از دفتر نظارت و بازرسی به معاونت مالیاتی سازمان منتقل شده است که می‌تواند موجب تسهیل روند رسیدگی به پرونده‌ها شود.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست به پرداخت مالیات اشخاص حقوقی مربوط بود. رفع موانع از انتقال افراد حقوقی ثبت شده در سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری موضوع دیگری بود که مورد توجه اعضای جلسه قرار گرفت و مقرر شد در نشست آینده در این مورد تصمیم نهایی گرفته شود.