گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان ناگفته‌هایی از شرایط فعلی اقتصادی، خواستار تعیین خطوط قرمز برای اقتصاد کشور شد و گفت: زمانی پرچم کشور در دست سیاسیون بود؛ ولی هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود، این پرچم باید در دست اقتصادیون باشد. یحیی آل‌اسحاق که اخیرا نسبت به آغاز جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران هشدار داد، معتقد است: تصور اینکه حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی باید در یک مقطع یک ساله صورت گیرد، برداشت کاملی نیست، بلکه در واقع، نام‌گذاری سال‌جاری شروع سلسله‌ای از اقدامات است که ادامه دارد. به گفته رییس اتاق تهران، ما هم اکنون در حوزه‌های اقتصادی با یک چالش جدی برخورد کرده‌ایم؛ بدخواهان ایران به صورت روشن و صریح اعلام کرده‌اند که در این حوزه با ما در جنگ هستند و مقوله تحریم؛ بار اولی نیست که ما با آن روبه‌رو هستیم؛ اگرچه در دوره جدید بعد از تجربه تمامی آن دوره‌های مختلف، آنها اختصاصا حوزه اقتصاد را اصل قرار داده‌اند. آل اسحاق در گفت‌وگویی با «مهر» ابعاد بیشتری از چالش‌های اقتصادی کنونی را تشریح کرده و افزوده است: هم اکنون دشمنان ایران ابزارها و الزامات خود همچون راه‌اندازی یک ستاد عملیات جنگی را نیز طراحی کرده‌اند؛ در حالی که ما هنوز به اندازه آنها، حساس نشده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران هم اکنون دو زاویه دارد، اول اینکه تهدیدی در حوزه اقتصاد با ما همراه شده و باید با آن روبه‌رو شویم و دفع تحریم کنیم و دوم اینکه برای اقتصاد ما اهدافی همچون برنامه پنج ساله تعیین شده و بنابراین، بخشی از این حوزه سلبی و بخش دیگر، ایجابی است که باید به آنها بیندیشیم.

آل‌اسحاق تاکید کرد: در این شرایط، پرچم باید به دست اقتصادیون باشد و برای رسیدن به اهداف سیاسی، فرهنگی و امنیتی باید پرچم را به دست حوزه اقتصاد داد. ضمن اینکه این حوزه، احتیاج به خطوط قرمز دارد، یعنی باید حوزه اقتصاد به دلیل قرار گرفتن در معرض تهدید، خطوط قرمزی داشته باشد، همان طور که در شرایط جنگی، هر کس اختیار ندارد هر کاری را انجام دهد، همه باید در حوزه جنگ اقتصادی مراقب رفتار خود باشند و حرکت مغایری را صورت ندهند.

وی افزود: چون حوزه اقتصاد، برآیند همه عوامل تاثیرگذار در کشور اعم از مردم، دولت، مجلس، قوه‌قضائیه، حوزه و دانشگاه است، ضرورت دارد تا یک انسجام ملی در کار صورت گیرد؛ چراکه اگر وحدت و انسجام در حوزه اقتصاد نباشد، در مقابل تهدیدها نمی‌توان مقاوت کرد و به اهداف رسید. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تاکید کرد: بر این اساس باید، یک ستاد عملیاتی تشکیل شود که شمول آن بر همه حوزه‌ها باشد؛ زیرا هم اکنون در جنگ تمام عیار اقتصادی، یک طرف میز، ایران و یک طرف دیگر، شش کشور تاثیرگذار دنیا حضور دارند، بنابراین در درون کشور نیز باید جمع‎بندی در این ستاد مشترک شکل گیرد و نهاد فراقوایی مثل شورای امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که به این منظور تشکیل می‌شود، کار را فرماندهی کند.

آل‌اسحاق تاکید کرد: برای اداره امروز اقتصاد و همه اهداف آن، سایر حوزه‌ها اعم از سیاسی و فرهنگی باید کار خود را با محوریت اقتصاد پیش برند. ضمن اینکه انضباط دوران ویژه باید بر کشور حاکم باشد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین با انتقاد از برخی سیاستمداران و سیاست‌گذاران کشور در مقابل تهدیدی که امروز دشمنان در اقتصاد پیش روی ایران قرار داده‌اند، تصریح کرد: هنوز وجدان این افراد بیدار نشده که شرایط عادی نیست؛ در حالی که برخی می‌خواهند با اهداف، منافع شخصی و گروهی و با ابزارهای عادی و زمان غیرملتهب، مسائل را آرام و با راحتی حل کنند و این عدم درک صحیح از شرایط موجود است.