لازمه بهره‌وری دست کشیدن دولت از تصدی‌گری است

رییس اتاق ایران گفت: بهره‌وری تنها در فضای رقابتی رشد می‌کند و لازمه ایجاد این فضا، دست کشیدن دولت از تصدی‌گری است. محمد نهاوندیان در نخستین جشنواره بهره‌وری با اشاره به اینکه تاکنون مدیریت بازار به گونه‌ای بوده که به طور متوسط در بسیاری از بخش‌های تولیدی تنها از یک سوم ظرفیت موجود استفاده شده است، افزود: برای افزایش بهره‌وری عوامل تولید باید به عوامل تولید مولد و غیر مولد به صورت جداگانه پرداخته شود، چرا که این مهم در عدالت اثر می‌گذارد و عدالت نیز مستلزم توجه به بهره‌وری خواهد بود. وی خاطرنشان کرد : در طول ۸ سال بهره‌وری کل نیروی کار کشور فقط ۸/۴‌درصد رشد داشته است، ضمن اینکه بهره‌وری سرمایه حدود ۲‌درصد و بهره‌وری کل عوامل تولید ۴/۶درصد بوده است. رییس اتاق ایران گفت: پیامی‌که بنگاه‌ها در یک اقتصاد رانتی از فضای بازار می‌گیرند افزایش اقدامات رانت‌جویانه است، اما اگر در حمایت‌ها و تخصیص منابع، ملاک‌ها روی شاخص‌های بهره‌وری باشد، رقابت ایجاد می‌شود.

وی افزود: بهره‌وری تنها در فضای رقابتی رشد می‌کند و لازمه ایجاد این فضا، دست کشیدن دولت از تصدی‌گری است. نهاوندیان خصوصی‌سازی را لازمه افزایش بهره‌وری دانست و گفت: اصلاح فضای کسب و کار لازمه رشد بهره‌وری در بنگاه‌هاست و در این کار شرط لازم، هماهنگی است.

در ادامه این همایش، دادستان کشور با انتقاد از واردات بی‌رویه میوه‌ گفت: چرا پرتقال‌های اسرائیلی از چین وارد بازار ایران می‌شود و ‌چه لزومی‌برای وارد کردن پرتقال در فصل تابستان وجود دارد؟

قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور در همایش برنامه زمان‌بندی بهره‌وری و اصلاح‌الگوی مصرف گفت: نیروی انسانی حرف نخست را در اقتدار جامعه می‌زند و در مدیریت، عامل انسانی نقش محوری دارد.

وی افزود:‌ چنانچه تنها ۱۵‌درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشتیم، به طور حتم می‌توانستیم در برنامه‌ها مدیریت بهتری را اعمال کنیم.