گروه بازرگانی- صبح روز گذشته «محمد رحمانی‌نیا» در سمت جدید خود به عنوان رییس اتاق تعاون ایران در جمع خبرنگاران ظاهر شد و خبر عدم ‌پذیرش دعوت این اتاق از نامزدی‌های ریاست‌جمهوری برای گفت‌و‌گو را اعلام کرد. وی همچنین در این نشست از چهار نامزد ریاست‌جمهوری خواست تا مواضع خود را نسبت به بخش تعاون کشور اعلام کنند. در ابتدای این نشست «محمد رحمانی‌نیا» علاوه‌بر ارائه اطلاعاتی درخصوص عملکرد اتاق تعاون طی چهار سال گذشته از برنامه‌های جدید این اتاق خبر داد.

رییس اتاق تعاون ایران از جمله اقدامات صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته را تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش بنیاد دانست و گفت: این شرکت‌ها با سرمایه‌ اولیه ۳میلیارد یورو در نظر گرفته شده‌اند و هدف از تشکیل این شرکت کمک به موسسه‌های دانش‌محور و کمک به نخبگان است. وی تشریح کرد: این لایحه به زودی به صحن علنی مجلس می‌رود.

وی موضوع تشکیک شرکت‌های تعاونی سهامی عام در بخش بیمه را نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: سرمایه اولیه این شرکت‌ها نیز حدود ۵۰۰میلیارد تومان است که از محل حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود.

رحمانی‌نیا سپس به موضوع پیگیری اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: شاه‌بیت اصلی قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴توانمندسازی تعاونی‌ها است.

وی گفت: در این خصوص لازم است موضوع توانمندسازی تعاونی‌ها مورد توجه جدی دولت قرار گیرد. در دولت قبلی نیز وزارت تعاون اقدامات جدی در خصوص فرهنگ‌سازی تعاون انجام داد، زیرا سال‌ها بود که موضوع تعاون در کشور مغفول مانده بود. رحمانی‌نیا در خصوص طرح مسکن مهر نیز گفت: در این راستا وزارت تعاون ۴میلیون نفر ثبت‌نام و سپس پالایش کرد که ۲میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند و در نهایت ۵/۱میلیون نفر به وزارت مسکن جهت برخورداری از تسهیلات مسکن معرفی شدند.

وی شرایط دریافت‌کنندگان این نوع مسکن را برخورداری از ۱۵میلیون تومان تسهیلات و ۸میلیون تومان آورده خواند و قیمت تمام شده این خانه‌ها را ۲۵میلیون تومان اعلام کرد.

رییس اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر ۱۵۰هزار تعاونی در کشور فعال است که ۲۵میلیون نفر عضو این تعاونی‌ها هستند.

رییس اتاق تعاون ایران سپس به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: درخواست ما از کاندیداها این است که موضع خود را نسبت به بخش مردمی تعاون روشن کنند تا هر یک از اعضای این تعاونی‌ها بتوانند با آگاهی بیشتر تصمیم‌گیری کنند.

رییس اتاق تعاون ایران سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. رحمانی‌نیا در پاسخ به سوالی در خصوص تاسیس مرکز پژوهشی و مطالعات گفت: در این خصوص شورای مرکزی پژوهشی و مطالعاتی راه‌اندازی شد که این شوراها متشکل از نماینده تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌های سراسری هستند که نتایج جمع‌آوری اطلاعات استان‌های خود را در شورای پژوهشی به شور می‌گذارند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری‌ها نیز گفت: واگذاری امر تصدی‌گری توسط وزارت تعاون به اتاق تعاون می‌تواند نقطه عطفی در توانمندسازی اتاق تعاون باشد. این وزارتخانه هم وظایف عالیه نظارت را انجام خواهد داد.

رحمانی‌نیا در پاسخ به سوالی درخصوص تدوین لایحه کسب‌وکار از سوی رییس اتاق ایران گفت: رییس اتاق ایران خبر از تدوین قانون اتاق ایران داد که همزمان با آن در خصوص لایحه کسب‌وکار نیز سخن گفت و به اشتباه برداشت شد که این لایحه از سوی اتاق ایران تدوین و آماده شده است. ولی این باید تصحیح شود، زیرا تدوین لایحه با همکاری اتاق تعاون و اتاق ایران صورت می‌گیرد که فعلا در دست بررسی است.

وی در پاسخ به اختلافات موجود میان ایران و عراق برای تاسیس نمایندگی اتاق در بغداد گفت: این موضوع در دست بررسی است و گفت‌وگوها با متولی بخش مردمی بغداد در عراق هنوز به نتیجه نرسیده، ولی اخیرا مجوز تاسیس مرکز تجاری در بغداد صادر شده و به آن عمل می‌شود.

وی در پاسخ به اعتراض خبرنگاری در خصوص نحوه عملکرد مجریان طرح مسکن مهر در استان سیستان و بلوچستان که متقاضیان را با مشکلاتی مواجه کرده است، گفت: این طرح دهک‌های پایین جامعه را هدف قرار داده و برای افراد کم‌درآمد است نه برای افراد بدون درآمد.