استعفای‌وزیر تجارت عراق پس از رسوایی مالی

گروه بازرگانی - ‌وزیر تجارت عراق که اخیرا به اتهام فساد اداری و مالی در مجلس نمایندگان عراق استیضاح شده بود، روز دوشنبه از مقام خود استعفا داد و نوری المالکی نخست‌وزیر عراق با درخواست استعفای وی موافقت کرد. دفتر نخست‌وزیر عراق بعد از ظهر دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی ‌اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به طور رسمی‌ با درخواست استعفای «عبدالفلاح السودانی» ‌وزیر بازرگانی عراق موافقت کرده است. بر اساس این بیانیه، ‌وزیر بازرگانی عراق در روز ۱۴ ماه مه

(۲۴ اردیبهشت ماه) استعفای خود را به المالکی اعلام کرده بود؛ اما نخست‌وزیر برای این که به پارلمان کشورش اجازه بدهد تا نقش نظارتی خود را در برابر دولت ایفا کند، موافقت با استعفای‌وزیر بازرگانی را تاکنون به تعویق انداخته بود. کمیسیون مبارزه با فساد اقتصادی در مجلس نمایندگان عراق ‌وزیر بازرگانی را متهم به فساد اداری و مالی کرده و هفته گذشته او را به مجلس فراخواند و استیضاح کرد.

در اولین واکنش به این استعفا، «طارق‌هاشمی‌» معاون رییس‌جمهوری عراق موافقت دولت با استعفای وزرای متهم به فساد مالی و اداری را طناب نجاتی برای این ‌وزیران برای فرار از بازجویی در مجلس ملی توصیف کرد. السودانی، طی سال‌های ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ وزیر آموزش عراق بود. او همچنین عضویت در مجلس نمایندگان عراق ( ۲۰۰۵) را هم در کارنامه‌اش دارد. السودانی دارای مدرک دکترا در بیوشیمی ‌از دانشگاه ویلز (انگلستان) است. او اسفند ماه سال گذشته به ایران آمد و در همایش تجاری دو کشور سخنرانی کرد.