منطقه آزاد چابهار شریک لجستیک ازبکستان می‌شود

به گزارش «روابط عمومی منطقه آزاد چابهار»، در ابتدای این دیدار که به درخواست طرف ازبک صورت گرفت، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد و بندر چابهار به‌عنوان یکی از مگاپروژه‌های دولت حسن روحانی سرعت گرفته و بر این اساس پروژه گازرسانی به چابهار کمتر از ۳۰ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن با سرعت پیگیری می‌شود و ظرفیت بندر به ۸ میلیون تن افزایش یافته است. عبدالرحیم کردی افزود: طبق هدف‌گذاری‌های صورت‌ گرفته، صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی درحال استقرار در منطقه هستند و اکنون یک کارخانه فولاد با ظرفیت ۶/  ۱ میلیون تن درحال ساخت داریم و مجوزهای یک واحد دیگر که با مشارکت پوسکو کره‌جنوبی فعالیت خواهد کرد، صادر شده است. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به دعوت از سرمایه‌گذاران و تجار ازبکستان برای مشارکت در توسعه این منطقه گفت: امروز شرکت‌هایی از اروپا، شرق آسیا و کشورهای منطقه در حوزه‌هایی مانند صنایع بالادست و پایین‌دست فولاد و پتروشیمی، شیلات، محصولات گلخانه‌ای، هتل و مجموعه‌های اقامتی و... فعالیت خود در منطقه آزاد چابهار را آغاز کرده‌اند که آینده درخشانی برای این منطقه رقم می‌زند.

کردی با اشاره به اسناد توسعه‌محور شرق ایران اضافه کرد: تقریبا همه مطالعات داخلی و خارجی صورت‌گرفته، برای چابهار ماموریت ترانزیت و بارانداز منطقه‌ای پیش‌بینی شده چون مسیر چابهار کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر برای دستیابی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به موافقت‌نامه چابهار میان ایران، هندوستان و افغانستان گفت: می‌توان گفت کریدور شمال - جنوب ایران تقریبا فعال شده و این فرصتی بی‌نظیر برای ازبکستان و همسایگانش است که با قیمت و زمان کمتر به آب‌های بین‌المللی دست یابند. کردی ضمن دعوت از مقامات جمهوری ازبکستان برای بازدید از امکانات منطقه آزاد چابهار گفت: از شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل ازبکستان برای پیوستن به کنسرسیوم لجستیک بین‌المللی که با حضور شرکت‌های خصوصی عمان، ایران و افغانستان در چابهار تشکیل شده، دعوت می‌کنم.

معاون نخست‌وزیر جمهوری ازبکستان نیز گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جمهوری ازبکستان این است که نه خود و نه همسایگانش به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و همین مشکل، هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور ما را به شدت افزایش داده است. علی‌شیر سلطان‌اف به موقعیت بین‌المللی چابهار اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر چابهار یک مسیر امن و به‌صرفه است و این دیدار، با هدف زمینه‌سازی برای همکاری‌های جدی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم مشکل هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل در کشورمان را حل کنیم. سلطان‌اف اضافه کرد: علاقه زیادی داریم که شرکت‌های ازبکستان بتوانند از امکانات بندر و منطقه آزاد چابهار بهره‌مند شوند و این منطقه شریک ما در امور لجستیک و حمل‌ونقل باشد. پیشنهاد می‌کنم با تعیین نمایندگانی از دو طرف، زمینه‌های همکاری و فعالیت مشترک به سرعت مشخص شود تا تفاهم‌های صورت‌گرفته در این دیدار را اجرایی کنند. در ادامه این نشست، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از پیشنهاد سلطان‌اف استقبال کرد و طرفین با تعیین نمایندگانی، تصویب یک پلت‌فرم برای همکاری‌های لجستیکی را به تصویب رساندند.