پیگیری تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی از سفر روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش خبر داد و گفت: اتاق‌های بازرگانی دو کشور هم از گذشته تاکنون رابطه نزدیکی داشته‌اند و هفته آینده هیاتی شامل روسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش سفر می‌کنند. به باور رئیس اتاق ایران سفر روسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش، یک اتفاق مهم و کم‌نظیر و به این معنی است که همه ظرفیت اتاق‌های بازرگانی به اتریش سفر می‌کنند. شافعی با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق‌های مشترک ایران-اتریش و اتریش- ایران گفت: بعد از بازگشت از سفر اتریش، تشکیل اتاق مشترک ایران-اتریش را دنبال می‌کنیم.

شافعی در مورد همکاری ایران و اتریش گفت: زمینه‌های همکاری ما با اتریش زمینه‌هایی متنوع است. رد پای شرکت‌های اتریشی همیشه در ایران بوده است و فعالان اقتصادی هم خاطرات خوبی از روابط خود با اتریشی‌ها دارند. رئیس پارلمان بخش خصوص کشور انتقال تکنولوژی، همکاری‌های آموزشی، بهداشتی و محیط زیستی را از اولویت‌های اتاق ایران برای توسعه همکاری‌ها با اتریش عنوان کرد. رئیس اتاق ایران همچنین همکاری‌های سه‌جانبه را از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و اتریش عنوان کرد و گفت: ایران در منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، عراق و افغانستان حضور قابل‌توجهی دارد و بر اقتصاد این مناطق هم تاثیرگذار است. بر این اساس می‌توانیم در این کشورها همکاری سه‌جانبه داشته باشیم. وی افزود: بعد از برجام بزرگ‌ترین هیات اقتصادی با ۲۰۰ نفر از اتریش به ایران آمد و از ایران هم هیاتی ۱۲۰ نفره به اتریش رفت که این موضوع به لحاظ کمیت و کیفیت در میان کشورهای اروپایی شاخص بود.

سفیر اتریش در ایران در نشست با رئیس اتاق ایران گفت: روابط دیرینه ایران و اتریش به ۸۰۰ سال قبل و اعزام دیپلمات‌ها میان دو کشور به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و اتریش از اولین کشورهای اروپایی است که با ایران ارتباط برقرار کرده است. اشتفان شولتز یکی از اهداف مهم خود در مدت حضور در ایران را افزایش مبادلات تجاری میان ایران و اتریش به میزان قبل از تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: ایران قبل از تحریم‌ها دومین شریک تجاری اتریش خارج از منطقه اروپا بود و بسیار امیدوارم تا پایان دوره مأموریتم رابطه ایران و اتریش را به این حد برسانم. سفیر اتریش در ایران همچنین از سفر رئیس‌جمهور روحانی در آینده‌ای نزدیک به اتریش خبر داد و گفت: یکی از تصمیمات وزیر خارجه ما اعزام قائم‌مقام وزیر خارجه اتریش به ایران برای فراهم کردن مقدمات سفر رئیس‌جمهور روحانی به اتریش بود.

به گفته شولتز، گام مهم دیگر در روابط ایران و اتریش، اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای همکاری با ایران بوده است که نه‌تنها یک سیگنال مثبت به سرمایه‌گذاران اتریشی بلکه به تمام اروپا است. سفیر اتریش در ایران گفت: تکیه اصلی اقتصاد اتریش نه متکی به نفت و مواد خام اولیه بلکه متکی بر شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ شرکت‌هایی که جایگاه خود را در فضاهای بین‌المللی پیدا کرده‌اند و اتریش می‌تواند شریک قابل‌اعتمادی برای ایران درزمینه شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.