دنیای اقتصاد: نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام برگزار شد. در این اجلاس تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان دو کشور از سوی «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «نوین سون کونگ» وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام امضا شد. در این مراسم نعمت‌زاده خواستار تسریع در برقراری روابط بانکی بین دو کشور و همچنین طراحی و آماده‌سازی نقشه ‌راه همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور در دو ماه آینده شد.

در ابتدای این نشست، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روابط ایران و ویتنام از اواخر دولت قبل به مدت چهار سال متوقف بود که از سر گرفته شده است. وی همچنین از رشد ۱۲۰ درصدی روابط تجاری ایران و ویتنام خبر داد و گفت: طبق صحبت‌های روسای جمهور دو کشور لازم است حجم این روابط به ۲ میلیارد دلار برسد. اما با وجود افزایش صورت گرفته هنوز حجم روابط تجاری دو کشور قابل قبول نبوده و ظرفیت‌های بسیاری برای رشد این ارقام وجود دارد. وی عنوان کرد: یکی از موانع توسعه فعالیت‌های تجاری میان دو کشور نبود روابط بانکی است که با مذاکراتی که دیروز با حضور معاون بانک مرکزی ویتنام و معاون بانک مرکزی کشورمان صورت گرفت، یقین دارم شاهد بهبود روابط بانکی خواهیم بود.

نعمت‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند منجر به توسعه همکاری‌های دو کشور شود گفت: با توجه به میزان بارندگی بالا در کشور ویتنام و حاصلخیز بودن زمین‌ها، بخش کشاورزی یکی از زمینه‌های خوب فعالیت به شمار می‌رود و از سرمایه‌گذاران ایرانی می‌خواهم که امکانات سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی و دامداری ویتنام را بررسی کنند. وی ادامه داد: در برخی زمینه‌های معدنی مانند بوکسیت و آلومینا نیز امکان سرمایه‌‌گذاری‌های مشترک وجود دارد. همچنین با توجه به فراوانی انرژی و برق در ایران، در حوزه تولید آلومینیوم می‌توانیم با ویتنام همکاری داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری یک شرکت ویتنامی در قشم گفت: از این بابت خوشحالیم و امیدواریم که میزان فعالیت‌های مشترک افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص توافق در زمینه تجارت ترجیحی گفت: امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه کالاهای تجاری برای توسعه مبادلات کالایی بین دو کشور ضروری است. وی افزود: با توجه به اینکه ویتنام عضو کشورهای آسه‌آن است و روابط تجارت آزاد با بسیاری از کشورها دارد، می‌تواند به‌عنوان یک هاب برای محصولات ایران باشد و در توسعه بازار محصولات ایرانی به ما کمک کند. وی در ادامه با توجه به عضویت ایران در اکو و امضای قرارداد با کشورهای اوراسیا گفت: ایران می‌تواند به مرکز مبادلات تجاری، فنی و همکاری‌های منطقه‌ای ویتنام تبدیل شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: تنوع محصولات و کالاهای قابل مبادله بین دو کشور بالا است و در این میان می‌توان به مواردی چون شیلات، محصولات صنعتی و دارو اشاره کرد. برهمین اساس سعی داریم با اعزام هیاتی به کشور شما مذاکرات لازم را صورت دهیم و در صورت همکاری شما در ثبت دارو می‌توان این خدمات را با کیفیت بین‌المللی و با قیمتی پایین‌تر از کشورهای اروپایی و ژاپن به دست هم‌میهنان شما رساند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایرانی در بسیاری از کشورها گفت: این شرکت‌ها در انجام پروژه‌های بزرگی مثل نیروگاه، سد، تاسیسات مسکونی و... فعالیت دارند و در این حوزه ظرفیت‌های متعددی وجود دارد که امیدواریم این شرکت‌ها در کشور شما هم با ارائه این خدمات، حضور موثری داشته باشند. وی افزود: روز گذشته نیز مذاکراتی با مپنا صورت گرفته که این شرکت قادر است تمام تجهیزات نیروگاهی را تامین کند و در حال حاضر بیش از ۵۰درصد برق ایران با استفاده از تجهیزات این شرکت که ۹۰ درصد آن ساخت ایران است تامین می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم تمام ظرفیت تولید برق شما را پوشش دهیم و برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی آمادگی داریم. نعمت‌زاده تاکید کرد: اگر تسهیلات بیشتری برای رفت و آمد تجار و دریافت روادید آنها صورت گیرد می‌توان در شرایط بهتری این موضوعات را دنبال کرد و ما امیدواریم روزی شاهد لغو روادید بین دو کشور باشیم و به‌عنوان مسوول کمیسیون مشترک دو کشور این موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل می‌کنم. نعمت‌زاده همچنین خواستار برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص الحاق به سازمان تجارت جهانی گفت: با وجود اینکه ایران جزو اولین کشورهایی بود که درخواست پیوستن به WTO را داده است اما به‌خاطر مخالفت‌های آمریکا و مسائل سیاسی درخواست ما عقب افتاده است در حالی‌که ما هیچ مشکل فنی نداریم و امیدواریم این مساله به‌زودی مرتفع شود. وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌ اینترنتی برای اطلاع‌رسانی روابط اقتصادی دو کشور گفت: یک سایت اینترنتی باید برای روابط دو کشور ایجاد شود تا دو طرف به آن دسترسی داشته باشند. از این طریق نظرات انعکاس شده پاسخ داده می‌شود.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز با اشاره به لزوم افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام، گفت: دو کشور می‌توانند با همکاری مثبت سازنده، مکمل اقتصاد و تجارت یکدیگر باشند. نوین‌سون کونگ افزود: در زمینه اقتصادی و تجاری ویتنام عضو سازمان تجارت جهانی است و ۱۲ توافق‌نامه توسعه تجارت آزاد با سایر کشورها امضا کرده است. وی خاطرنشان کرد: این کشور سیاست باز و همگرایی به‌سمت همکاری‌های اقتصادی و تجاری را با کشورهای منطقه و جهان در دستور کار خود دارد. این مقام مسوول ویتنامی درخصوص حجم مبادلات ۲میلیارد دلاری برنامه‌ریزی شده در این تفاهم‌نامه گفت: این حجم پیش بینی شده، رقم کمی است و امیدواریم از این سطح فراتر رود.

وی اظهار کرد: به‌دلیل کمبود اطلاعات لازم است تا دو طرف رفت و آمدهای بیشتری داشته باشند. سون کونگ درخصوص تجارت ترجیحی بین دو کشور اظهار کرد: از وزارت صنعت و تجارت ویتنام خواستیم تا پیشنهاد توافقنامه تجارت ترجیحی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران را مورد بررسی قرار دهد. وی افزود: زمینه‌های گردشگری، معدنی، شیلات و کشاورزی با توجه به پتانسیل‌های دو طرف گزینه مناسب و خوبی برای توسعه روابط تجاری است. وی همچنین تاکید کرد: پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مبنی بر انتخاب دو معاونت برای پیشبرد برنامه‌های مشترک مورد پذیرش ما نیز هست.