گروه بنگاه‌ها: دفتر اتاق بازرگانی تهران در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در این دوره هیات نمایندگان به دنبال تغییر چهره اتاق و رسیدن به «اتاق نسل سوم» هستند، گفت: در رویکرد جدید به‌دنبال حمایت از کسب و کار جدید و ظرفیت‌های توسعه فناوری هستیم. بهمن عشقی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: امروزه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به‌گونه‌ای است که به‌صورت فرامرزی و به‌تدریج به‌صورت فراملیتی عمل خواهند کرد. وی باتاکید بر اینکه دعوت از بخش‌خصوصی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ایده‌ای نوگرایانه است، تصریح کرد: آمادگی جذب شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق تهران را داریم تا اعضای این شرکت‌ها با حضور در اتاق به‌عنوان فعال اقتصادی از همکاری با تشکل‌های اتاق تهران در حوزه مدیریت کسب و کار نیز بهره ببرند. به گفته وی، با راه‌اندازی این دفتر در پنجره واحد صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات مربوط به صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود و اتاق تهران با روی خوش صدور کارت بازرگانی و ارائه خدمات صادرات و واردات برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل خواهد کرد.

از سوی دیگر، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با تاکید بر اینکه افتتاح این دفتر، ارتباط عمیق میان صندوق و اتاق بازرگانی تهران را به دنبال دارد، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون در سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در عمر چهار ساله خود تلاش کرده تا در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ برسند. دکتر بهزاد سلطانی با تاکید بر اینکه قرار نیست صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک تبدیل شود، گفت: ما در تلاش هستیم تا با تعامل بخش‌خصوصی بهتر از بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم. وی افزود: براین اساس با تدوین آیین‌نامه‌هایی تلاش کردیم تا فضای کسب و کارهای نوینی را ایجاد کنیم.

سلطانی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت عنوان کرد که از این تعداد ۲ هزار و۹۰۰ طرح فناورانه به صندوق ارسال شده است. وی با تاکید بر اینکه یک هزار و ۱۰ میلیارد تومان برای ۱۶۰۰ طرح مصوب در نظر گرفته شده، اظهار کرد: علاوه بر آن به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه، وام ترجیحی و همچنین لیزینگ برای توسعه بازار در نظر گرفته شده است. وی صدور ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری مشارکتی را از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: در حال‌حاضر ۱۰ تا ۱۵ خدمت جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده‌ایم که امیدواریم در سال آینده اجرایی شود. به گفته وی، بسته صادراتی و انتقال فناوری از جمله خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سلطانی با تاکید بر اینکه در حوزه تکنولوژی دو نوع شرکت خدماتی و تولید محصولات فناوری وجود دارد، توضیح داد: شرکت‌های خدماتی مانند دیجی‌کالا سرمایه زیادی نیاز ندارند؛ ولی فعالیت آنها بسیار سودآور است. رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم توجه و حمایت کنونی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری را فرصت خوبی دانست که ممکن است در سال‌های بعد تکرار نشود. افشین کلاهی، همراهی اتاق بازرگانی تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی را برای پیوند صاحبان ایده با صاحبان صنایع و شرکت‌های با تجربه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: افتتاح دفتر اتاق بازرگانی و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در مجتمع شکوفایی به‌عنوان اولین قدم جدید در این ارتباط است که باید با مشارکت بخش‌خصوصی و دولت تداوم یابد.