صندلی خودرویی که نوار قلب می‏گیرد

گروهی از دانشمندان موسسه میکرو‏سیستم‏های فوتونی فرانهوفر فناوری نوار قلبی را ارائه کرده‏اند که از درون صندلی خودرو راننده عمل می‏کند.

به گزارش «ایسنا»، محققان می‏گویند این دستگاه می‏تواند بر ضربان قلب راننده نظارت داشته باشد و از تصادفاتی که به علت ناتوانی راننده رخ می‏دهد جلوگیری کند. به گفته این محققان، به جز عامل خستگی، مهم‌ترین دلیل بروز حوادث رانندگی که سبب ناتوانی ناگهانی راننده می‏شود، حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی و عروقی هستند. این صندلی برای جلوگیری از وقوع این نوع تصادفات طراحی شده است و به طور هماهنگ با فناوری‏های خودکار پاسخ اضطراری خودرو مانند ترمز فعال و سیستم‏های کمکی توقف اضطراری کار می‏کند.

آندریاس هینیگ، رهبر این پروژه اظهار کرد: این نوار قلب که در صندلی خودرو قرار دارد، بدون تماس مستقیم با بدن راننده کار می‏کند. الکترودهای نوار قلب که توسط این گروه طراحی شده است، می‏تواند از میان لایه‏های لباس کار کند که راه‏حلی برای نظارت بلندمدت در زمینه‏های دیگر پزشکی است.

این سیستم شامل صفحات فلزی است که در صندلی ساخته شده‏اند. این صفحات مانند یک نوع گیرنده برای سیگنال‏های الکترومغناطیسی طبیعی بدن کار می‏کنند. به گفته محققان، این سیستم حتی از روی چند لایه لباس نیز به خوبی کار می‏کند. چالش موجود در تمایز قائل شدن بین سیگنال‏های نسبتا ضعیف منتشر شده توسط سیستم قلبی و عروقی بدن و سیگنال‏های قوی‏تر ایجاد شده توسط اصطکاک و تداخل است. یک سپر و مدار الکترونیکی، جریان قوی‏تر را از رسیدن به صفحه مدار که اندازه‏گیری و کنترل نوسانات ولتاژ را قبل از اینکه وارد رایانه شوند انجام می‏دهد، بازمی‏دارند. به گفته محققان، در حالی که تمرکز این فناوری بر برنامه‌های کاربردی خودکار است، از کاربردهای این فناوری بسیار گسترده است.