ایسنا: محققان موسسه فرانهوفر آلمان برای سهولت کار جراحان یک دست فلزی طراحی کرده‏اند که به آنها اجازه می‌دهد به طور مستقیم همه چیز را در اتاق جراحی کنترل کنند. جراحی کاری با استرس بسیار بالا است و برای مسائلی مانند تنظیم گیره‏ها و نگهداری ابزار به شدت وابسته به دستیاران جراحی است. در سال‌های اخیر فناوری‏های پزشکی جالبی طراحی شده‏اند: از ابزارهای توسعه‏یافته برای کمک گرفته تا چاپگر قابل حمل سه‏بعدی که فقط برای جراحان طراحی شده است.

در حال حاضر، موسسه فرانهوفر به دنبال ایجاد تغییراتی در اتاق جراحی است تا با کار روی یک دست مکانیکی، به جراحان اجازه ‏دهد شخصا جنبه‏های بیشتری از روند جراحی را نسبت به قبل تحت کنترل بگیرند. این دستگاه که نوعی بازوی روباتیک است، برای نگه داشتن وسایل استاندارد جراحی در اتاق عمل طراحی شده است. برای مثال این دستگاه می‏تواند با آندوسکوپ که از داخل بدن بیمار عکسبرداری می‏کند، کار کند. هنگامی که پزشک برش اولیه را می‏زند، بازوی روباتیک ابزار را نگه داشته و موقعیت آن را بدون آسیب رساندن به نقطه برش دستکاری می‏کند. در حال حاضر، این سیستم از طریق ژست بدن کنترل می‏شود و نیاز به پوشیدن دستکش استریل خاص را حذف می‏کند. یک نمایشگر به نمایش تصویری از دست دکتر پرداخته و یک نقطه کوچک، موقعیت ابزار در حال استفاده را نمایش می‏دهد.

البته مشکل بزرگی که در روش کنترل وجود دارد این است که یک جراح به طور کلی برای انجام کار نیازمند هر دو دست خود است. محققان برای رفع این مشکل در تلاش برای کنترل این دستگاه از طریق صدا هستند. این امر نیازمند آن است که پزشک، حرکات خاص مربوط به دستورات را تنظیم کند تا در زمان صدور فرمان، دست مکانیکی با حرکتی مناسب و قابل انتظار پاسخگو باشد.

این یک هدف بلندپروازانه است و گروه در حال تلاش برای تکمیل نمونه نمایشگاهی است. کارآزمایی‏های اولیه دست روباتیک نیز آغاز شده است. دموی این مدل به طور رسمی در نمایشگاه MEDICA در دوسلدورف در ۲۵ آبان نمایش داده خواهد شد.