فرود بالگردها روی سطوح ناهموار  با دنده روباتیک

ایسنا: مهندسان در آمریکا سیستم دنده روباتیکی برای بالگردها ارائه داده‏اند که امکان فرودآمدن آنها روی سطوح ناهموار را فراهم می‏کند.

بالگردها در زمان اوج‏گیری و فرودآمدن نیازمند سطوح مسطح هستند که وجود چنین سطوحی در ماموریت‏های امدادی و جنگ نادر است.

دارپا به تازگی نوعی سیستم دنده فرود روباتیک جدید را در یک پرواز بدون‏ سرنشین بالگرد و در نزدیکی آتلانتا در جورجیا به نمایش گذاشته است.

این سیستم با امکان فرودآوردن بالگردها روی زمین‏های ناهموار با درجه ایمنی بالا، بر محدودیت‏های کنونی آنها غلبه می‏کند. به‏رغم دهه‏ها توسعه، بسیاری از بالگردها در حال حاضر به دنده فرود ترمز یا چرخ‏ ساده متکی‏اند.

بالگردها هنگام فرودآمدن و اوج‏گیری لازم است روی سطوح هموار باشند تا از برخوردکردن ناگهانی چرخانشان با زمین و ایجاد حادثه برای مسافران اجتناب کنند. در نتیجه بسیاری از اوقات این سامانه‏ها هنگام بارگیری یا تخلیه مجبور می‏شوند با احتیاط و در چند سانتی‏متری بالای یک تپه بایستند. سیستم روباتیک جدید در حال حاضر توسط دانشمندان موسسه فناوری جورجیا و تحت برنامه «چرخان سازگار ماموریت» (MAR) دارپا در حال توسعه است.

به گفته دارپا، دنده فرود جدید به آسانی نصب می‏شود و فقط اندکی وزن سامانه را افزایش داده و خطر آسیب‏دیدگی ناشی از فرودهای دشوار را تا ۸۰ درصد کاهش می‏دهد. این سامانه به بالگردها، امکان نشستن در دامنه‏های با شیب ۲۰ درجه (دو‌‌برابر بالگردهای حاضر) را نیز می‏دهد.همچنین، این فناوری به بالگردها امکان فرودآمدن روی عرشه‏های کشتی را در دریاهای مواج می‏دهد.