نظارت بر تخلفات بازار تجهیزات مخابراتی تهران

دنیای اقتصاد: در شرایطی که هنوز تحریم‌های بین‌المللی برداشته نشده و رکود بازار همچنان ادامه دارد اتحادیه مخابرات تهران از ثبت گزارش‌های شکایت مردمی حکایت دارد که در بخش‌های مختلف فروش و خدمات به ثبت می‌رسند.

شکایت‌هایی که به گفته رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران در طول هفته ۵۰ شکایت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گفته غلامرضا کریمی، این اتحادیه برای رسیدگی به شکایات مردمی در زمینه فروش تجهیزات یا خدمات مخابراتی فعالیت دارد و مردم می‌توانند در این زمینه شکایت‌های خود را به اتحادیه اعلام کنند. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که امروزه دربازار موبایل با آن مواجه هستیم فروش گوشی‌های غیراصل به جای گوشی‌های اصل است و همچنین تعرفه‌هایی که در این اتحادیه مقرر شده نیز رعایت نمی‌شود و بعضا فروشندگان هزینه طبق میل خود و چند برابر قیمت از مردم می‌گیرند.» او می‌گوید که چنین مشکلاتی در بخش فروش زیاد دیده می‌شود که مردم می‌توانند آن را به اتحادیه اعلام کنند تا برای رسیدگی به آن از سوی بازرسان اقدام شود.

کریمی به شماره ۶۶۷۶۳۰۳۵ اشاره می‌کند که مردم با تماس به آنکه واحد رسیدگی به شکایات درباره فروش و خدمات است با اعلام شکایت خود در حداکثر ظرف دو هفته درباره شکایت خود به نتیجه برسند.

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابرات تهران می‌گوید که نمی‌توان تفکیکی بین شکایت‌ها در بخش خدمات و فروش قائل شد، چراکه در زمان رسیدگی ممکن است آمار یکی پایین و در هفته بعد بالا برود.

او می‌افزاید: «به طور میانگین هر هفته ۵۰ شکایت از سوی اتحادیه پذیرفته و مورد بررسی قرار می‌گیرد که البته بیشتر مشکلات در بخش خدمات گزارش می‌شود؛ چراکه در این بخش مردم به دلیل اینکه آگاهی لازم را ندارند با تعمیرکاران دچار مشکل می‌شوند مثلا مجبور به پرداخت مبالغی خارج از حد تعرفه می‌شوند یا با تعمیرکاران غیرحرفه‌ای که بدون جواز کار می‌کنند، مواجه می‌شوند.

در این زمینه بازرس‌های اتحادیه به بررسی‌های لازم می‌پردازند و متاسفانه باید گفت در شهر بزرگی مثل تهران شناسایی همه واحدهایی که بدون مجوز کار می‌کنند راحت نیست و ممکن است در یک خیابان بزرگ چند واحد بدون مجوز مشغول به کارند.

کریمی درباره پروسه دریافت جواز کار در زمینه تجهیزات مخابراتی می‌گوید: «اگر افراد شرایط لازم را برای احراز این شغل داشته باشند این پروسه در اتحادیه بیشتر از ۴۵ دقیقه زمان نمی‌برد، اما متاسفانه به دلیل اینکه افراد با مشکلاتی مواجهند این پروسه طولانی می‌شود، از جمله اینکه صاحب ملک برای تغییر شغل در واحد فروش باید رضایت کتبی بدهد که برای صدور جواز از سوی اتحادیه نیز این رضایت‌نامه کتبی نیاز است، بنابراین اگر فروشنده و صاحب ملک بر سر تغییر شغل با هم اختلاف داشته باشند نمی‌توان جواز رسمی صادر کرد.

در حال حاضر این یکی از مشکلاتی است فروشندگان با آن مواجهند و البته وجود تعمیرکاران غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه یکی دیگر از مسائل موجود در این بازار محسوب می‌شود. رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی اعلام می‌کند که مردم برای دادخواهی خود می‌توانند با مراجعه به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی درباره تخلفات فروش و خدمات در زمینه تلفن بی‌سیم، سنترال تلفن معمولی سایر تجهیزات مخابراتی شکایت‌های خود را اعلام کنند.