گسترش بازار تلکام با تسهیل فعالیت اپراتورهای مجازی

دنیای اقتصاد: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه، موفقیت و ناکامی اعلام کرد تصمیم‌گیری برای تسهیل فعالیت اپراتورهای مجازی، بازار تلکام را گسترش می‌دهد.

علی‌اصغر عمیدیان در خصوص فعالیت اپراتورهای مجازی در کشور گفت: موضوع اپراتورهای مجازی از مهم‌ترین مسائل بخش خصوصی است که باید به آن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و این گردهمایی می‌تواند هم‌اندیشی مورد نیاز را برای شروع این مسیر ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: در ایران سه بازیگر اصلی در بحث موبایل وجود دارد و مشترکان فعال در شبکه اپراتورهای همراه کشور حدود ۶۷ میلیون مشترک و سیم‌کارت‌های فروخته شده حدود ۱۲۹ میلیون است. همچنین تعدات مشترکان در بخش GPRS ۱۹ میلیون و تعداد مشترکان ۳G یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. براساس اظهارات وی ضریب نفوذ استفاده تلفن همراه در کشور ۸۵ درصد است.

براساس اعلام وی، سهم بازار همراه اول و ایرانسل ۹۶ درصد است که به نظر می‌رسد در سطح خدمات، باید رقابتی ایجاد شود تا با کیفیت و تعرفه مناسب، اپراتورهای مجازی پا به میدان بگذارند.

وی با اشاره به اینکه معمولا اپراتورهای اصلی روی توسعه شبکه و برخورداری از نسل‌های مختلف تمرکز می‌کنند، افزود: اپراتورها درصدد هستند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند و سرویس دهند.

عمیدیان با طرح این سوال که چرا باید اپراتورهای مجازی پا به میدان بگذارند؛ به آمار اتصال (کانکشن) اپراتور مجازی قاره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۴، ۱۳۸ میلیون کانکشن اپراتور مجازی وجود داشت که در آمریکای جنوبی تا سال ۲۰۱۴، به میزان ۷/ ۰ درصد پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۱۹،۳۴ درصد افزایش می‌یابد. همچنین در آفریقا تا سال ۲۰۱۴، معادل ۳/ ۰ درصد پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۱۹، ۳۵ درصد پتانسیل افزایش دارد، همچنین در آسیای میانه که ایران در آن حضور دارد کانکشن اپراتور مجازی ۷ دهم درصد است که به ۴۴ درصد قابل افزایش است.

وی ادامه داد: در سه قاره مطرح شده، پتانسیل خوبی برای رشد MVNO وجود دارد و این آمار نشان می‌دهد تعداد اپراتورهای مجازی تا سال ۲۰۱۴، ۹۹۲ عدد بوده است.

عمیدیان با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان نماینده حاکمیت و حافظ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، افزود: به دنبال آن هستیم که برای مشترکان قدرت انتخاب ایجاد کنیم تا بتوانند در فضای روشن انتخاب شایسته داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشورها بعد از اینکه بازار به حد اشباع برسد؛ اپراتور مجازی پا به عرصه وجود می‌گذارد، افزود: کارهای مطالعاتی برای فعالیت اپراتور مجازی توسط رگولاتوری، مرکز تحقیقات و گروه طیف انجام شده است.

عمیدیان با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای تسهیل فعالیت اپراتورهای مجازی، بازار تلکام را گسترش می‌دهد، ادامه داد: امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فضای رقابتی میان اپراتورها شکل گیرد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده درایران اپراتورهای مجازی تقریبا حدود ۱۳ میلیون مشترک داشته باشد و در انتهای سال دهم ۱۵ درصد از بازار موبایل را در اختیار خود قرار دهد. تا امروز ۵۱ متقاضی برای دریافت پروانه، مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند و ۳۲ اپراتور خارجی از ۱۸ کشور و ۱۳ شرکت سرمایه‌گذاری و ۷ بانک حضور فعال یافتند.

ساخت اینترنت ماهواره‌ای توسط ایرباس

ایسنا: گروه ایرباس اروپا قصد دارد برای شرکت خصوصی‌ که مالکیت آن را در اختیار دارد، ۹۰۰ ماهواره را طراحی و تولید کند تا با کمک آنها امکان دسترسی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را به اینترنت ماهواره‌ای با سرعت بالا فراهم آورد. چندی پیش اعلام شد که تا سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰۰ ماهواره که هر یک وزنی کمتر از ۱۵۰ کیلو دارند وارد مدار زمین خواهند‌ شد و ۲۰۰ ماهواره دیگر به‌عنوان ماهواره‌های یدکی در انتظار زمان جایگزینی خواهند‌ ماند.

به گفته ویلر، بنیانگذار شرکت OneWeb و مدیر اجرایی پروژه، این پروژه که بخشی از بودجه آن توسط گروه ویرجین ریچارد برنسون و بخش دیگر آن توسط شرکت سازنده تراشه‌های رایانه‌ای کالکام تامین شده‌ است، هزینه‌ای بین یک و نیم تا دو میلیارد دلار خواهد‌ داشت.

بخش دفاعی و فضایی ایرباس ساخت ۱۰ ماهواره اول را در مجتمع خود در تولوز فرانسه به عهده گرفته‌ است و پس از آن، تولید ماهواره‌ها به منطقه‌ای نامشخص در آمریکا انتقال خواهد‌ یافت. بر اساس اطلاعات سایت شرکت ارتباطات زیرساخت، تعدادی از ماهواره‌های این شرکت توسط شرکت فضایی برنسون ویرجین گلکتیک که در زمینه پرتاب راکت‌های ماهواره‌ای کوچک و کم‌هزینه و فضاپیماهای مسافرتی فعالیت می‌کند به مدار زمین پرتاب خواهند‌ شد.

شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس نیز در حال بررسی پروژه اینترنت ماهواره‌ای جهانی است که بودجه یک میلیارد دلاری آن توسط شرکت‌های گوگل و فیدلیتی تامین خواهد‌ شد.