درگیری اوباما و کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا بر سر بی‏طرفی اینترنت

در حالی که کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا در تلاش برای تسهیل دسترسی به وب در صورت پرداخت پول بیشتر است، دولت اوباما با جزئیات این طرح مخالف است. به گزارش ورج، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته موضع تندی در مورد بی طرفی اینترنت گرفت و خواستار قانون‌گذاری جامع در این زمینه و رعایت بی‌طرفی اینترنت شد تا همه کاربران صرف نظر از میزان درآمد، ثروت و... با کیفیتی یکسان به اینترنت دسترسی داشته باشند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان محبوبیت اوباما در ماه‌های اخیر افت شدیدی داشته و وی قصد ندارد با موضع‌گیری‌های تازه به نفع اقشار مرفه جامعه شرایط را به ضرر خود بدتر کند. حال تنها ۲۴ ساعت بعد از موضع گیری اوباما، تام مویر رئیس کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا که رگولاتوری اصلی این کشور است، با برنامه اوباما مخالفت و تصریح کرده که سازمان تحت مدیریت وب جهت گیری تازه ای را اتخاذ خواهد کرد. وی هدف خود از این کار را آرام کردن شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شامل Comcast، AT&Tو Verizon اعلام کرده است.

ظاهرا این شرکت‌ها تمایل دارند به بهانه تغییر قوانین بی‌طرفی اینترنت از کاربرانی که دوست دارند با سرعت و کیفیت بهتر به وب متصل شوند پول بیشتری طلب کنند. همچنین به همین بهانه می‌توان برای ارائه خدمات سخت‌افزاری و فنی به منظور راه‌اندازی وب‌سایت پول بیشتری طلب کرد.

ویلر به گروهی از شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل، یاهو و اتسی گفته است که در مقایسه با اوباما به دنبال راه حلی ظریف‌تر است. وی ممکن است برخی خواسته‌های رئیس‌جمهور را بپذیرد، اما می‌خواهد نظرات شرکت‌های بزرگ اینترنتی را هم تامین کند.

کارشناسان معتقدند اوباما با این نوع موضع‌گیری‌ها که مورد پسند جوانان و علاقه‌مندان به فناوری است، قصد دارد بر سبد رای دموکرات‌ها بیفزاید. اما این طرز فکر تا حدی ساده‌انگارانه است. در مقابل ویلر هم که از سال ۲۰۱۳ رئیس کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا شده، در سال‌های گذشته بارها به نفع شرکت‌های بزرگ مخابراتی لابی کرده و از همین رو دوست دارد دست شرکت‌های بزرگ را برای فعالیت‌های مورد علاقه‌شان باز بگذارد.

نکته جالب این است که اوباما قبلا گفته بود افرادی که سابقه این نوع لابی‌ها را دارند برای پست‌های دولتی انتخاب نمی‌کند، اما به سرعت در مواردی این عهد خود را شکست.