خبرگزاری فارس: با ابداع لنزهای چشمی جدید می‌توانید با استفاده از اشک چشم به میزان قند خونتان پی‌ببرید و روش‌های خسته‌کننده دیگر را کنار بگذارید. ابداع این روش به‌خصوص برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یا قند خون خبر خوشحال‌کننده‌ای محسوب می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۵ از هر ۱۰ نفر جمعیت جهان یکی به این بیماری مبتلا خواهد شد. طراحی این لنزهای تماسی توسط یک شرکت دارویی سوئیسی به نام Novartis و با همکاری شرکت گوگل انجام شده است. در حال حاضر تنها نمونه‌های اولیه این لنزها در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. گوگل در تلاش است نمایشگرهای باریک ال‌ای‌دی را هم به این لنزها اضافه کند تا درصورت کاهش یا افزایش ناگهانی قند خون افراد بلافاصله از موضوع مطلع شوند.

همچنین روی این لنزهای هوشمند حسگرها و ریزتراشه‌هایی نصب می‌شود که میزان قند خون را در اشک چشم‌اندازه‌گیری می‌کند. سپس این اطلاعات به گوشی‌های هوشمند ارسال می‌شود تا افراد مبتلا به قندخون همواره بتوانند از سطح گلوکز خود مطلع باشند.

کل فرآیند محاسبه قند خون از این طریق حداکثر ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد. البته هنوز مشخص نیست این لنزها چه زمانی به تولید انبوه برسد در دسترس مبتلایان به دیابت قرار گیرد.