بازار سرد سرگرمی‌های دیجیتالی در آستانه تابستان
دنیای‌اقتصاد: بازار خرید و فروش تجهیزات سرگرمی دیجیتال طی هفته‌های اخیر، بسیار بی‌رونق‌تر از قبل بود.

براساس گزارش‌های رسیده و همچنین بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت بازار تجهیزات سرگرمی دیجیتال؛ این کالاها که در رده لوکس‌های بازار کامپیوتر قرار دارند، طی هفته‌های اخیر علاوه‌بر کاهش موجودی با کاهش شدید حجم تقاضا نیز مواجه شده‌اند که علت کاهش تقاضا، کاهش قدرت خرید خریداران عنوان شده است.

البته گروهی از فروشندگان این کالاها اعلام کردند که بازار این کالا از همان ابتدا مخاطبان خاصی داشت که حالا با رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی، دایره مخاطبان این کالاها تنگ‌تر شده است، اما تقاضا همچنان برای این کالاها در بازار وجود دارد و کنسول‌های مورد نظر کاربران در بازار خرید و فروش می‌شود و در صورت موجود بودن آنها در بازار به‌طور سفارشی وارد بازار می‌شوند.

با این حال کارشناسان و اکثریت فعالان بازار وضعیت بازار تجهیزات سرگرمی را نامساعد اعلام کرده‌اند.

با توجه به این موضوع، در این بخش ما به بررسی وضعیت بازار این کالا پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:

بازار تجهیزات سرگرمی در سراشیبی سقوط

کارشناسان و فعالان بازار کامپیوتر می‌گویند اگرچه بازار کالاهای دیگر نظیر نوت‌بوک، تبلت و... نیز از لحاظ روند عرضه و تقاضا با مشکل مواجه‌اند، اما حداقل این کالاها در بازار مشتری دارند و مشکل بازار رشد قیمت و کاهش شدید موجودی است. اما در بازار سرگرمی‌های دیجیتال خبری از مشتری نیست و تمام اجناس فروشندگان روی دستشان مانده است.

به گفته فرید سلطانی، یکی از فعالان بازار تجهیزات سرگرمی؛ این کالاها که عنوان لوکس را یدک می‌کشند از ماه‌های پایانی سالی که گذشت با ریزش شدید تقاضا مواجه شده و کسبه هم امید چندانی به رونق بازار این کالا در ماه‌های آتی نداشتند. به همین دلیل از واردات این کالاها به بازار خودداری کرده تا بیش از این متضرر نشوند. به گفته این فعال بازار این اتفاق موجب شد تا در بازار این کالا با کاهش شدید حجم موجودی مواجه شویم.

این در حالی است که طی مدت اخیر، کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت وارد بازار شده و این کنسول‌های جدید هم روی دست فروشندگان مانده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار تجهیزات سرگرمی هم با بیان این مطلب که بازار مخاطبان خود را از دست داده است به «دنیای اقتصاد» گفت: در شرایط فعلی، خریداران برای خرید کالاهایی که واقعا به آنها نیاز دارند هم بودجه ندارند، چه رسد به خرید کالاهای لوکسی مانند کنسول‌های بازی.

به گفته وی، در شرایطی که خریدهای حیاتی کاربران کامپیوتر از بازار به‌سختی صورت می‌گیرد، نباید انتظار داشته باشیم در بازار تجهیزات سرگرمی شاهد تحولی مثبت باشیم.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با اعلام رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها طی دو ماه اخیر که به‌دلیل نوسانات نرخ دلار آزاد و همچنین کاهش موجودی و عواملی چون افزایش هزینه‌های جانبی رخ داده است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این رشد قیمت به کاهش بیشتر تقاضا در بازار این کالا منجر شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم میزان کاهش تقاضا در بازار این کالا را نسبت به سال قبل در همین ایام مقایسه کنیم، با یک کاهش حداقل ۵۰ درصدی تقاضا برای تجهیزات سرگرمی مواجه می‌شویم.

به گفته این فعال بازار، در شرایط فعلی کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است تا کنسول‌های جدید که در کشورها بسیار موردتوجه علاقه‌مندان به گیم و بازی‌های کامپیوتری قرار گرفته است در ایران به‌شدت مورد بی‌مهری قرار گیرد و اندک تقاضا در بازار به ابزارهای مکمل و برخی از کنسول‌های ارزان‌قیمت مربوط شود.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد بازار تابستان را نیز از هم‌اکنون از دست داده‌ایم.


رونق در بازار نرم‌افزارهای سرگرمی

اگرچه بازار تجهیزات سرگرمی بسیار سرد و بی‌رونق است، اما بازار نرم‌افزارهای سرگرمی همچنان رونق دارد. البته فعالان بازار نصیبی از رونق بازار نرم‌افزارهای سرگرمی نمی‌برند. چرا که بازار نرم‌افزارهای سرگرمی بدون هیچ نظارتی در اختیار دستفروشان است و آنها هر نوع بازی را با قیمتی بین پنج تا 10 هزار تومان و حتی گران‌تر به خریداران عرضه می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، نرم‌افزارهای سرگرمی می‌توانستند موجب شوند تا فعالان این حوزه کمتر از رکود حاکم بر بازار سرگرمی‌های دیجیتال آسیب ببینند، اما سختگیری‌هایی که در زمینه ارائه نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی شده است موجب شده تا فروشندگان نرم‌افزارهای سرگرمی بازار این کالا را به دستفروشان تقدیم

کنند. فعالان بازار همچنین می‌گویند؛ در حال حاضر اندک عرضه‌کنندگان نرم‌افزارهای سرگرمی هم سودی از بازار نمی‌برند و اکثرا خریداران برای خرید این نرم‌افزارها به دستفروشان کنار خیابان مراجعه می‌کنند.