ندا لهردی موبایل‌ها به سرعت رشد می‌کنند و دنیا را به تسخیر خود در می‌آورند. روند رشد و نفوذ موبایل‌ها در زندگی روزمره و کاری مردم دنیا به گونه‌ای بوده است که حالا به جزئی جدا نشدنی و لازم برای زندگی روزانه هر فرد تبدیل شده است. حالا کارشناسان به دنبال آن هستند که ببینند موبایل‌ها چطور در حال در اختیار گرفتن جهان اطراف ما هستند. این همان موضوعی است که کارشناسان موسسه Enders Analysis در حال بررسی آن هستند و برای این کار به بررسی آمارها و اطلاعات منتشر شده از سوی دو موسسه بزرگ و معتبر IDC و Gartner پرداخته‌اند.
این آمار نشان می‌دهند که موبایل‌های آینده آنچه را که به‌عنوان تجارت تکنولوژی شناخته می‌شود، در اختیار خودشان دارند و با این اوصاف است که آینده شرکت‌های بزرگی مانند Apple، Google و Facebook بستگی زیادی به آینده تجارت و صنعت موبایل دارد. این در حالی است که کامپیوترهای شخصی در حال نابودی هستند. روند رکود بازار جهانی کامپیوترهای شخصی تقریبا همزمان با ورود موبایل‌های هوشمند و رونق آنها شروع شد. حتی اولترابوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های فوق باریک هم نتوانستند راه نجاتی برای این صنعت باشند و به این ترتیب است که بازار کامپیوترهای شخصی به شدت تحت تاثیر بازار داغ و پررونق موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار گرفته است. در این میان، اما بازار کامپیوترهای اداری و تجاری رونق نسبتا کم خودش را حفظ کرده است.
به این ترتیب در حالی که روند رشد کامپیوترهای شخصی رو به نزول است، بازار ابزارهای موبایل هوشمند به سرعت بالا می‌رود و انتظار می‌رود نمودار رشد موبایل‌ها به زودی نمودار رشد کامپیوترها را قطع کرده و از آنها پیشی بگیرد. با این اوصاف است که کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند تا حدود سه سال دیگر رشد بازار موبایل و به خصوص موبایل‌های هوشمند سرعت بیشتری بگیرد و در مقابل روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی به کلی متوقف بماند.
همانطور که انتظار می‌رود بازار کشورهای در حال توسعه مثل همیشه بهترین فرصت برای رشد صنایع نو مانند صنعت تکنولوژی هستند. درست به همین دلیل هم هست که بازار موبایل‌های هوشمند در کشورهایی مانند چین، هند، کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا رشد بیشتر و سریع‌تری دارند. در واقع اساسی‌ترین تغییری که دارد رخ می‌دهد، این است که صنعت موبایل به تدریج از خود صنعت تکنولوژی هم بزرگ‌تر می‌شود.
به این ترتیب است که موبایل‌های هوشمند برای بسیاری از مردم دنیا به معنای تکنولوژی خواهند بود که امکان دسترسی به راه‌های ارتباطی جدید و دسترسی به تکنولوژی‌های روز را به آنها می‌دهند. اینترنت و رسانه‌های دیجیتال به سرعت به خانه‌ها و زندگی روزمره مردم نفوذ می‌کنند. تبلت‌ها هم در ایجاد این تغییر و تحول سهم بزرگی دارند و به آن سرعت می‌دهند. آمار منتشر شده در این مورد نشان می‌دهد که میزان فروش کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۲ برابر با ۳۵۰ میلیون دستگاه بوده و در مقابل این رقم برای موبایل‌ها برابر ۷/۱ میلیارد دستگاه بوده است. در حال حاضر چیزی در حدود ۶/۱ میلیارد دستگاه کامپیوترهای شخصی در سرتاسر جهان استفاده می‌شود که هر ۴ یا ۵ سال تعویض می‌شوند، در حالی که تعداد کاربران موبایل در سرتاسر دنیا ۲/۳ میلیارد نفر است که حداقل هر دو سال یک بار گوشی موبایل‌شان را عوض می‌کنند. تعداد کامپیوترهای شخصی به تدریج کمتر شده و به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، اما در مقابل هر نفر از یک گوشی موبایل استفاده می‌کند.
از طرفی دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی بسیار محدود و بیشتر در محیط‌های کاری برای دسترسی به محتوای وب است، در حالی که دسترسی به اینترنت از طریق موبایل به صورت شخصی و در همه جا می‌تواند باشد. کاربران موبایل همچنین می‌توانند از طریق موبایل هوشمند شخصی خودشان و نصب اپلیکیشن‌های مختلف به محتوای مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. درست به همین دلیل هم هست که ابعاد صنعت موبایل در سال ۲۰۱۲ از نظر میزان درآمد بسیار بزرگ‌تر از صنایع دیگری مانند کامپیوترهای شخصی، کتاب‌های چاپی، تبلیغات آنلاین، ساعت‌های مچی و حتی شرکت‌های بزرگی مانند Apple، Google و Facebook بوده است.
مایکروسافت که بیشتر به خاطر محصول ویندوزش در میان مردم سرتاسر جهان شناخته می‌شود، شاید نشانه خوبی از روند نزولی سهم دسترسی افراد به اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی باشد. با این اوصاف است که سهم مایکروسافت از زندگی دیجیتالی مردم هم کم و کمتر می‌شود. در مقابل، اما شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل که هر دو سهم قابل توجهی از بازار موبایل‌های هوشمند جهان را در اختیار دارند، به سرعت در سال‌های آینده رشد می‌کنند. همانطور که این آمار از جهات مختلف نشان می‌دهد، موبایل‌ها آینده را در دست دارند و در حالی که انواع لمسی این ابزار در بازار پر طرفدار شده‌اند میزان فروش صفحه نمایش‌های LCD هم افزایش چشمگیری را در سال‌های آینده تجربه خواهند کرد.
با این همه اما نمی‌توان از نقش تبلت‌ها در گسترش دنیای موبایلی در آینده به راحتی چشم پوشید. این محصولات بیشترین سود را از رکود بازار کامپیوترهای شخصی بردند و سعی کرده‌اند که در غالب محصولات هیبریدی یا تبلت - لپ‌تاپ‌ها بتوانند جایگزین خوبی برای کامپیوترهای شخصی قدیمی باشند. به این خاطر است که انتظار می‌رود این تبلت‌ها به زودی بر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی غلبه کرده و آنها را پشت سر بگذارند. آمار مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهند میزان فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ برابر بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه خواهد بود که در این میان، تبلت‌های ۷ اینچی با قیمت ارزان بیشترین سهم فروش را به خودشان اختصاص می‌دهند. به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت تکنولوژی، شرکت‌هایی مانند Apple، Facebook، Google و Amazon بیشترین نقش را در ایجاد این روند تحول بزرگ ایفا خواهند کرد.

چگونه موبایل‌ها جهان را می‌بلعند؟

چگونه موبایل‌ها جهان را می‌بلعند؟

چگونه موبایل‌ها جهان را می‌بلعند؟

چگونه موبایل‌ها جهان را می‌بلعند؟

چگونه موبایل‌ها جهان را می‌بلعند؟