هرچه گران‌تر، کم مخاطب‌تر

بازار دیجیتال- اگرچه مدل‌های جدید لپ‌تاپ از حدود دو تا سه هفته گذشته وارد بازار شده‌اند، اما ورود این لپ‌تاپ‌ها که اکثرا در ردیف نمونه‌های گران‌قیمت هستند تغییری در شرایط بازار ایجاد نکرده است. به گفته فعالان بازار، اکثر لپ‌تاپ‌های وارداتی را نمونه‌هایی با قابلیت با میانگین قیمت دو تا پنج میلیون تومان تشکیل می‌دهند که با توجه به نیاز بازار به لپ‌تاپ‌های میان قیمت و ارزان قیمت، ورود این لپ‌تاپ‌ها تاثیر چندانی در تغییر شرایط بازار نداشته است.

احمد اورنگی، یکی از فعالان بازار در بازار کامپیوتر پایتخت، با تایید این مطلب می‌گوید: در شرایط فعلی اکثر فروشندگان لپ‌تاپ نمونه‌های ارزان یا میان‌قیمت را از پشت ویترین جمع کرده و نمونه‌های جدید و گران را جایگزین کرده‌اند که این موضوع تاثیر منفی بر بازار گذاشته و باعث شده است بازار تبدیل شود به میزبانی برای مشتریان مرفه.

الحاقی، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم می‌گوید: پیش‌بینی می‌شد که مدل‌های جدید در بازار مخاطبان چندانی نداشته باشند. اما به هر حال ما ناچار به این کار بودیم و نمی‌توانستیم بدون موجودی در بازار فعالیت کنیم و هزینه اجاره و... را بدهیم، در حالی که کالایی برای عرضه نداریم. پس به ناچار نسبت به واردات لپ‌تاپ‌های جدید اقدام کردیم.

وی افزود: ما سفارش نمونه‌های ارزان یا میان قیمت را در رده قیمتی یک تا دو میلیون تومان داده‌ایم. ولی مشخص نیست که این مدل‌ها چه زمانی وارد بازار شوند یا اینکه اصلا این مدل‌ها به ما واگذار می‌شوند یا خیر. این فعال بازار که دل پری از شرایط بازار دارد می‌گوید: در مدت اخیر بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر به ویژه فعالان بازار لپ‌تاپ به کارهای دیگری مانند فروش قطعه، فروش کیف و قاب‌های یدکی و... روی آورده‌اند. چرا که هنوز سود این حوزه بالاتر از حوزه لپ‌تاپ است.

وی افزود: گروهی هم قید فعالیت در بازار لپ‌تاپ یا به طور کل بازار کامپیوتر را زده‌اند و عطای فعالیت در این بازار را به لقایش بخشیدند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، با مشاهده وضعیت بازار، واردکنندگان لپ‌تاپ‌های جدید که هزینه زیادی صرف واردات این لپ‌تاپ‌ها، آن هم با این همه سختی و مشقت کرده اند پشیمان شده‌اند؛ چرا که می‌دانند این لپ‌تاپ‌ها اقبال بلندی در بازار ندارند.

اما حسین پور،یکی از فعالان بازار کامپیوتر در پاساژ رضا می‌گوید: در حال حاضر موجودی لپ‌تاپ‌های میان قیمت با قیمت‌هایی حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان در بازار محدود است، اما نایاب نیست و ما در این مرکز خرید و فروش کامپیوتر کالاهایی که در انبار داریم به بازار عرضه می‌کنیم. چرا که عقیده داریم احتکار کالایی تکنولوژیک مانند لپ‌تاپ به سود ختم نمی‌شود. آن هم در شرایطی که وضعیت بازار کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. به گفته وی، در حال حاضر در اکثر مراکز خرید و فروش کامپیوتر، فروشندگان کالاهای پرمخاطب را از پشت ویترین جمع کرده و اعلام می‌کنند که موجودی ندارند. اما وقتی با اصرار مواجه می‌شوند کالا را از انبار بیرون آورده و با قیمتی بالاتر از آنچه باید به فروش برسانند به خریدار عرضه می‌کنند.

این فعال بازار می‌گوید: مدل‌های جدید لپ‌تاپ حدود دو هفته است وارد بازار شده‌اند. اما این لپ‌تاپ‌ها چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و اکثرا به دنبال نمونه‌های ارزان یا مینی‌لپ‌تاپ‌ها هستند.

فعالان بازار که وضعیت بازار را وخیم ارزیابی می‌کنند می‌گویند، بازار کامپیوتر به حدی غیرقابل پیش‌بینی است که انجام هر کاری در این بازار نوعی خطر کردن است. آنها می‌گویند، طی مدت اخیر هیچ‌گونه حمایتی از این صنف نشده است و فعالان بازار کامپیوتر، به ویژه صنف سخت‌افزار علاوه بر اینکه با مشکلاتی نظیر سختی شرایط واردات مواجهند با موانع و مشکلات داخلی دیگری نظیر مالیات‌های بالا و غیرمنطقی، رشد هزینه اجاره و شارژ و... مواجهند. به همین دلیل تعداد زیادی از اعضای این صنف یا دست از فعالیت کشیده یا در تدارک تغییر شغل هستند.

محمدمومنی، یکی از فعالان بازار درمورد عدم کاهش قیمت‌ها با وجود کاهش نرخ دلار طی روزهای گذشته گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان روی نوسانات ناگهانی نرخ دلار آزاد حساب کرد و همپای این نوسانات قیمت‌ها را در بازار تغییر داد.وی افزود: البته گروهی از فروشندگان قیمت برخی از مدل‌های گران‌قیمت را در حدود ۲ تا ۵ درصد کاهش داده‌اند تا به این ترتیب توجه مشتری را جلب کنند. ولی فروشندگان از کاهش قیمت کالاهای پرمخاطب و ارزان قیمت خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به این موضوع که اجناسی که تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شوند با دلار گران وارد بازار شده‌اند و سفارش آنها قبل از عید نوروز داده شده است، گفت: این کاملا خواسته‌ای غیرمنطقی است که از فروشندگان و واردکنندگان انتظار داشته باشید همپای کاهش قیمت دلار آزاد قیمت‌ها را در بازار داخلی هم کاهش دهند. چرا که در این صورت واردکنندگان و فروشندگانی که کالا را با دلار گران وارد بازار کرده‌اند و حالا با توجه به کاهش نرخ دلار باید آن را ارزان بفروشند دچار ضرر و زیان می‌شوند. این فعال بازار افزود: حتی اگر قیمت دلار کاهش بیشتری یابد، قیمت کالاها به این سرعت کاهش نخواهد یافت.