واردات آی‌فون از سوی تامین اجتماعی رانت نیست

او روز گذشته در نشست خبری طرح رجیستری همچنین اعلام کرد که شرکت‌های درخواست کننده برای واردات آی‌فون باید صلاحیت مد نظر سازمان حمایت و وزارت صنعت برای واردات را داشته باشند و به سادگی به افرادی که در صف دریافت مجوز برای واردات آی‌فون می‌ایستند، مجوز داده نمی‌شود. او در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که درحالی‌که شرکت اپل خدمات گارانتی شرکت‌هایی که هم‌اکنون واردات آی‌فون به ایران را انجام می‌دهند قبول ندارد چگونه دولت گارانتی آنها را به رسمیت می‌شناسد، گفت: تصمیم اعطای مجوز انحصاری به شرکت‌ها برای واردات محصولات اپل که بدون گارانتی رسمی این شرکت انجام می‌شود در دولت تدبیر و امید صورت گرفت. «برای اینکه برند اپل در کشورما جاذبه دارد دولت نخواست وارداتش را ممنوع کند. طبیعی است شرکت‌هایی که شرایط سازمان حمایت و وزارت صنعت را دارند، اجازه داشته باشند واردات رسمی محصولات شرکت اپل را انجام دهند و تعهد آنها ارزش افزوده‌ای برای کاربر ایجاد می‌کند» او ادامه می‌دهد: «از نظر ما هر فرآیندی ضوابط خود را دارد. اگر هر شرکتی دم در صف بکشد و ما هم مجوز بدهیم مانند این است که به مردم بگوییم بعد از خریدشان خدمات بعد از فروش دریافت نمی‌کنند، چراکه همه شرکت‌ها از توانایی ارائه خدمات پس از فروش برخوردار نیستند»

گرانی آی‌فون ربطی به رجیستری نداشت

به گفته دهقانی نیا تاکنون ۴۴ شرکت مجوز واردات اپل دریافت کرده‌اند که از میان آنها ۳۳ شرکت فعال است. او درباره دلایل افزایش قیمت آی‌فون پس از اجرای طرح رجیستری گفت:«وقتی طرح را شروع کردیم دلار زیر ۴هزار تومان بود، الان چند است؟ اینها مسائلی است که به فضای فنی طرح ربطی ندارد. درواقع افزایش قیمت گوشی‌های اپل ربطی به طرح رجیستری ندارد. دلایل گران شدن گوشی تغییرات نرخ ارز، حذف ارز مبادله‌ای و اخذ مالیات از کشورهای مبدا واردکننده است.» او درباره مسائل مطرح شده درباره یک شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی که اقدام به واردات آی‌فون کرده است، گفت:« این یک شرکت غیردولتی است که از هیچ رانتی استفاده نکرده و جزو ۵۰ شرکت واردکننده‌ای است که مجوز واردات آی‌فون دارد. این شرکت از ابتدای دریافت مجوز واردات تاکنون ۷ هزار و ۳۷۸ ثبت سفارش آی‌فون داشته است. » او اضافه می‌کند:« از ابتدای سال ۳۰۰ هزار ثبت سفارش آی‌فون انجام شده که این شرکت درصد کوچکی از این سهم دارد. شرکت مذکور یک شرکت مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که یک شرکت عمومی است و در این زمینه هیچ رانتی وجود ندارد.»

 ۲ هزار میلیارد تومان قاچاق گوشی در سال ۹۵

او به برخی از آمارهای واردات گوشی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:« در ۹ ماه سال ۹۵ ارزش واردات گوشی ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰دلار بود که این رقم در ۹ ماهه سال ۹۶ به بیش از ۲۷۶ میلیون دلار رسیده است. در مقایسه فصلی نیز در پاییز ۹۵ بر اساس ارزش ۵۶میلیون دلار واردات صورت گرفت و در پاییز امسال ۱۴۴ میلیون دلار واردات انجام شد. برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که در سال ۲۶۵ هزار و  میلیون دلار برابر با ۲هزار میلیارد تومان قاچاق تلفن همراه صورت گرفت.» به گفته او تعداد ۲۱هزار و ۲۶۵گوشی قاچاق که IMEI آن در شبکه ثبت نشده وجود دارد که از این تعداد، فقط ۱۱هزار و ۵۰۹مورد گوشی تلفن همراه وارد شبکه برای اخذ سرویس شده‌اند که قاعدتا سرویسی به آنها ارائه نشده است.  دهقانی‌نیا می‌گوید: ۴نشان مهم تجاری در طرح رجیستری از نظر کمی ۱۱درصد و از نظر مالی ۴۰ درصد در بازار تاثیرگذار هستند. او همچنین گفت مسافران و توریست‌هایی که برای کمتر از یک ماه به ایران سفر کنند با هیچ محدودیتی مواجه نمی‌شوند اما پس از آن افراد باید گوشی خود را در سامانه ثبت کنند.