شوک اخلاقی در سیلیکون ولی

به‌رغم اشاره به پنج زن بلومبرگ در این گزارش تنها به نام یک زن۳۰ ساله به نام Austin Geidt اشاره کرده است و در مورد وی نیز به شهادت همکاران او - بدون نام بردن از آنها- بسنده کرده است. خود Austin Geidt که هنوز در اوبر مشغول به کار است در مورد این موضوع به بلومبرگ چیزی نگفته و فعلا سکوت کرده است. هیچ کدام از چهار زن دیگر نیز حاضر به افشای نام خود نشده‌اند؛ هرچند به گفته بلومبرگ آنها ابتدا با انتشار نامشان موافق بوده‌اند؛ اما با احتمال پیگیری حقوقی پیشه‌ور خواستار حذف نامشان از گزارش شده‌اند. همکاران خانم Geidt گفته‌‌اند که در جریان یک مهمانی شرکت اوبر در ماه دسامبر ۲۰۱۴ شاهد تعرض شروین پیشه ور به وی بوده‌‌اند حرکتی که با مخالفت خانم Geidt مواجه شد. Austin Geidt که هم اکنون مدیر عملیات بخش خودروهای بدون راننده اوبر است، حاضر به گفت‌وگو با بلومبرگ درمورد تایید این موضوع نشده است.

با وجود این بلومبرگ می‌گوید پنج زن دیگر به این خبرگزاری گفته‌اند که در جریان روابط حرفه‌ای توسط پیشه‌ور مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند. آنها می‌گویند که وی از موقعیت حرفه‌ای و شغلی خود برای این منظور بهره گرفته که از جمله آنها پیشنهاد شغل، منتورشیپ یا سرمایه‌گذاری بوده است. به گفته بلومبرگ هر پنج زن خواسته‌اند نامشان فاش نشود؛ چراکه نگرانند پیشه‌ور از آنها شکایت کند یا با قدرتی که دارد آینده شغلی آنها را در این صنعت در معرض خطر قرار دهد. شروین پیشه‌ور اوایل این ماه یک روزنامه محلی در بریتانیا را به خاطر انتشار خبر دستگیری وی به جرم تجاوز جنسی به دادگاه کشاند. پلیس لندن بعدا اعلام کرد که پیشه ور دستگیر شده بود؛ اما بدون تفهیم اتهامی آزاد شده است. پیشه‌ور بعدا اعلام کرد که یک شرکت به دنبال انتشار اطلاعات غلط درباره وی است.  یک وکیل آقای پیشه ور در ایمیلی که به بلومبرگ فرستاده گفته که او و خانمی که با او در آن زمان در ارتباط بوده - اشاره به Austin Geidt - در میهمانی شرکت اوبر حضور داشته‌اند اما هیچ تعرضی نه در آن میهمانی و نه پس از آن صورت نگرفته است. این وکیل همچنین بر اساس ایمیل‌هایی که بین این دو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ارسال شده گفته که آن خانم برای دیدار با پیشه ور موافقت نشان داده است.

یک شاهد که از سوی سخنگوی پیشه‌ور به بلومبرگ معرفی شده و در آن مهمانی هم حضور داشته، گفته که پیشه‌ور آن مهمانی را خیلی زود ترک کرد و چنین اتفاقی رخ نداد. او البته گفته که در تمام مدت مهمانی در کنار پیشه‌ور نبوده و خانم Geidt را هم در آنجا ندیده است. ماجرای شروین پیشه‌ور در هنگامه‌ای مطرح شده که بحران‌های ناشی از تعرض‌‌های جنسی افراد مشهور در هالیوود، واشنگتن (سیاستمداران) و البته سیلیکون ولی بالا گرفته است. در سیلیکون ولی پیش از این شاهد مطرح شدن موضوعاتی درباره Justin Caldbeck سرمایه‌گذار Binary Capital بودیم که در واقع به انحلال این شرکت سرمایه‌گذاری منجر شد. همچنین موضوعاتی درمورد Steve Jurvetson از شرکت DFJ نیز مطرح شد. در یکی از جنجالی‌ترین آنها دیوید مک کلور مشهور از شرکت  ۵۰۰Startups متهم به سوءاستفاده‌های اخلاقی و جنسی از موقعیتش شد و این شرکت را ترک کرد. همچنین Roy Price مدیر سابق آمازون استودیو نیز در ماه اکتبر بر اساس شکایت یک تهیه‌کننده به‌دلیل تعرض جنسی استعفا کرد.

ماجرای شروین پیشه‌ور اما تا حدودی متفاوت است. او بر خلاف سایر مردانی که مورد ادعا واقع شده‌اند اتهامات خود را نپذیرفته است و آن را یک توطئه می‌داند. پیشه ور بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Sherpa Capital است که یک شرکت سرمایه‌گذاری قوی در سیلیکون ولی به شمار می‌رود. با سرمایه‌گذاری اولیه در اوبر او رابطه نزدیکی با مدیرعامل سابق و البته جنجالی اوبر تراویس کلانیک داشت و از او بسیار حمایت کرد. با این حال پس از کنار رفتن کلانیک تلاش زیادی کرد تا بنیان‌گذار اوبر همچنان از قدرت لازم در هیات‌مدیره برخوردار باشد. انتخاب خسروشاهی به مدیرعاملی اوبر را نیز تا اندازه زیادی به او نسبت می‌دهند. با نفوذی که او در هیات مدیره اوبر دارد در یک سال اخیر او به شدت بر سر ایجاد ترکیب جدیدی برای سهامداران اوبر با برخی از سهامداران دیگر جنگیده است. به جز اوبر او سرمایه‌گذار اولیه استارت‌آپ‌های موفقی چون Aribnb، Warby Parker و Tumblr بود که این آخری را یاهو ۱/ ۱ میلیارد دلار خرید.

پیشه‌ور اما از یک جهت دیگر نیز بسیار جنجالی است و آن حمایت از دموکرات‌هاست. میهمانی‌های منزل او در حمایت از نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات‌ها (اوباما و هیلاری کلینتون) بسیار مشهور شد و بسیاری از افراد صاحب نام از طریق وی چندصدهزار دلار به دموکرات‌ها کمک کردند. شاید همین کمک‌ها بود که باعث شد پیشه‌ور از سوی اوباما به عضویت هیات مدیره صندوق کمک هزینه دانشجوییJ.William Fulbright درآید.  پیشه‌ور همچنین هم‌بنیان‌گذار و یکی از مدیران اجرایی Virgin Hyperloop One است، پروژه‌ای که گفته می‌شود آینده حمل و نقل را رقم می‌زند. او در این پروژه با ریچارد برنسون معروف شریک است. پیشه‌ور همچنین به بسیاری از بازیگران مشهور هالیوودی نیز نزدیک است. گفته می‌شود با لئوناردو دی‌کاپریو و ادوارد نورتون دوستی نزدیکی دارد و زمانی نیز با Tyra Banks دوست بوده است. پیشه ور در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر از کلینتون بسیار دفاع و حمایت کرد و حتی پس از انتخاب ترامپ پیشنهاد داد که کالیفرنیا از آمریکا مستقل شود.

حالا پنج زن که با بلومبرگ گفت وگو کرده‌اند اتهاماتی را علیه او مطرح کرده‌اند. یکی از آنها زنی است که می‌گوید برای سرمایه‌گذاری به پیشه ور مراجعه کرده اما او رفتار نامناسب داشته است. یک زن دیگر که گفته برای گرفتن کمک برای گرفتن شغل به پیشه ور مراجعه کرده و با وی به رستوران رفته اما او با وی رفتار ناشایست داشته در حالی که می‌خواسته از وی توصیه شغلی بگیرد. زن دیگری پیغام‌های فیس‌بوکش را به بلومبرگ نشان داده که در آن پیشه ور درخواست رابطه با وی کرده اما او رد کرده است. یک زن دیگر نیز برای بلومبرگ ماجرایی را گفته که در جریان Web Summit سال ۲۰۱۳ در دوبلین رخ می‌دهد. در آن رویداد پیشه‌ور به همراه ایلان ماسک در یک سخنرانی در کنفرانس شرکت کرده بود.

در ماه مه ‌امسال پیشه‌ور توسط پلیس لندن بازداشت و سپس آزاد شد. روزنامه Sun نوشت که او به اتهام تجاوز دستگیر شده بود. او بعدا مجبور شد چند هفته در لندن بماند که گفته می‌شود به خاطر تحقیق پیرامون این موضوع بوده است. در ماه ژوئن او ایمیلی به همکارانش در Sherpa Capital زد و گفت که به خاطر درمان اضطراری که برایش پیش آمده  مجبور به ماندن در خارج است.  سرانجام او به سانفرانسیسکو برگشت. پلیس لندن به بلومبرگ گفته که ادعایی علیه شروین پیشه‌ور بررسی شده اما در نهایت او بدون هیچ اتهامی آزاد شده است. پلیس اما حاضر به دادن جزئیات این ادعاها نشده است. این ماجراها باعث شد که پیشه‌ور Mark Fabiani یک متخصص کنترل بحران را به استخدام در بیاورد. اوایل این ماه پیشه‌ور Definers Public Affairs را که یک شرکت مشاوره نزدیک به کمپین سیاسی جمهوری خواهان است، متهم به ایجاد پرونده‌سازی و انتشار اطلاعات غلط کرد. این شرکت اما این موضوع را تکذیب کرد.  شروین پیشه‌ور متولد ۱۳۵۲ تهران است و پدرش از مدیران تلویزیون قبل از انقلاب بود. در هنگام انقلاب خانواده او به آمریکا مهاجرت کردند.