در سه‌ماه سوم سال ۲۰۱۷،  ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده اسمارت‌فون در دنیا در مقایسه با سال قبل خود رشد مثبتی را به ثبت رسانده‌اند و در این میان کمپانی شیائومی بیشترین افزایش در فروش را به‌خود اختصاص داده است. این کمپانی چینی موفق شده فروش اسمارت‌فون‌های خود را در مقایسه با سال قبل حدود دوبرابر افزایش دهد. از لحاظ موقعیتی نیز آسیا/ اقیانوسیه از جمله ژاپن و چین هم بیشترین بازار فروش اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص دادند و در مقایسه با سال قبل فروش دوبرابری را به‌ثبت رساندند. طبق گزارش موسسه IDC، صنعت اسمارت‌فون همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد، اما سرعت پیشرفت این صنعت در مقایسه با سال‌های قبل تا حدودی کاهش پیدا کرده است. ۵ تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در سال ۲۰۱۷ شرکت‌های سامسونگ، اپل، هوآوی، اوپو (OPPO) و شیائومی هستند. در تصویر زیر نیز می‌توانید نمودار سهم شرکت‌های مختلف از بازار اسمارت‌فون‌ها را در سه‌ماه سوم سال ۲۰۱۷ مشاهده کنید.

طبق این گزارش، شرکت سامسونگ با فروش کلی ۳/ ۸۳ میلیون دستگاه اسمارت‌فون در این دوره توانسته فعلا رتبه اول در بین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در سه‌ماه سوم سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دهد. عملکرد این شرکت هم طبق نمودار بالا در سه‌ماه سوم امسال هم قابل قبول بوده که دلیل اصلی آن هم معرفی پرچمداران جدید این شرکت یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ بوده است. با وجود فروش قابل توجه پرچمداران جدید سامسونگ در این دوره، اما سامسونگ در گزارش مالی جدید خود اعلام کرده که درآمد این کمپانی در بخش اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با سال گذشته با کاهش نسبی همراه بوده است. البته دلیل اصلی این کاهش، فروش ضعیف اسمارت‌فون‌های رده متوسط این شرکت بوده است.

رتبه دوم این جدول هم به شرکت اپل تعلق دارد که تا به‌اینجای کار ۷/ ۴۶ میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به‌فروش رسانده است. البته در روزهای پایانی این دوره هم شاهد رونمایی و عرضه آی‌فون ۸ بودیم. در کل آمار فروش آی‌فون در مقایسه با همین دوره در سال گذشته که ۵/ ۴۵ میلیون دستگاه بود، ۶/ ۲ درصد افزایش پیدا کرده است. شرکت اپل در رخداد سپتامبر سه پرچمدار جدید خود را منتشر کرد که عرضه آی‌فون ۱۰ این شرکت از سه‌ماه چهارم یعنی نوامبر آغاز شده است و باید منتظر افزایش چشمگیر آمار فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت در سه ماهه پایانی امسال باشیم.

شرکت هوآوی هم همچنان رتبه سوم خود را در بین برترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در دنیا حفظ کرد. این کمپانی چینی با فروش ۱/ ۳۹ میلیون دستگاه اسمارت‌فون در این دوره، تا اینجای کار توانسته فروش خود را نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۶ حدود ۱/ ۱۶ درصد افزایش دهد. فروش قابل توجه پرچمداران این شرکت یعنی «میت ۹» و «پی ۱۰» و همچنین مدل‌های متوسط این شرکت از جمله «Honor ۶X» و «Honor ۸» دلایل اصلی موفقیت قابل توجه این کمپانی در سال ۲۰۱۷ بوده‌اند.

در رتبه چهارم، شرکت اوپو (OPPO) قرار دارد که در مقایسه با سال قبل رشد ۱۹ درصدی را به‌ثبت رسانده و فروش اسمارت‌فون‌های خود را در این دوره سه‌ماهه به ۷/ ۳۰ میلیون دستگاه رسانده است. کارشناسان معتقدند که ورود این شرکت به بازار هند یکی از دلایل اصلی موفقیت اوپو محسوب می‌شود. ضمنا شرکت در فستیوال‌های آنلاین و افتتاح فروشگاه‌های انحصاری هم تاثیر قابل توجهی در پیشرفت این شرکت در این سه‌ماهه داشته است. شیائومی در مقایسه با دیگر رقبا بیشترین افزایش درصد فروش سالانه را داشته است. این کمپانی که در سه‌ماه سوم ۲۰۱۶ موفق به فروش ۶/ ۱۳ میلیون دستگاه اسمارت فون شده بود، در سه‌ماه سوم امسال موفق شده بیش از ۶/ ۲۷ میلیون دستگاه اسمارت‌فون خود را در سراسر دنیا به فروش برساند و رشد دوبرابری در فروش اسمارت‌فون‌ها را به‌ثبت برساند.

با این حال این شرکت هنوز هم در رتبه پنجم قرار دارد. IDC معتقد است که فروش موفق محصولات این شرکت در هند دلیل عمده این پیشرفت قابل توجه شیائومی محسوب می‌شود. همانند شرکت اوپو، حضور شیائومی در فستیوال‌های آنلاین و همچنین فروش ویژه برخی از اسمارت‌فون‌ها با تخفیفات ویژه باعث شد این شرکت در یک ماه بیش از ۴ میلیون دستگاه اسمارت‌فون را تنها در هند به‌فروش برساند. ضمنا افتتاح فروشگاه‌های رسمی در سراسر چین هم تاثیر بسزایی در پیشرفت چشمگیر این کمپانی در این یک‌سال اخیر داشته است.

با