دنیای اقتصاد: پهپادها پدیده‌ای نه‌چندان جدید اما جالب و نوظهور هستند که همچنان کاربردهای تازه‌ای برای آنها کشف می‌شود و به این ترتیب این پرنده‌های هوشمند به بخش‌های مختلف نفوذ می‌کنند. با این اوصاف است که صنعت طراحی و تولید انواع پهپاد به سرعت در حال رشد و توسعه است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور رونق خوبی بگیرد. روند رشد این صنعت آنقدر سریع بوده است که حتی منتظر قانون‌گذاری‌های دولتی هم نماند و به‌راحتی توانست توجه سرمایه‌گذاران را به خودش جلب کرده و در نهایت ابزار سخت‌افزاری جدید و هوشمند جدیدی را وارد بازار کند.

اکوسیستم در حال رشد پهپادها باعث شکل‌گیری فضای رقابتی بزرگی از تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار شده است که این روزها فهرست بلندبالایی از مشتریان از بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی، مدیریت منابع، انرژی و ساخت و ساز را پیش‌روی خودشان دارند. بسیاری از این تولیدکنندگان شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های کوچک و خصوصی هستند، درحالی‌که شرکت‌های دفاعی و دولتی بزرگ و شرکای صنعتی آنها حالا در حال سرمایه‌گذاری در تکنولوژی نوظهور پهپادها هستند. در همین راستا مجله بیزینس‌اینسایدر به‌تازگی به بررسی تحولات اخیر صنعت پهپاد پرداخته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنعت طراحی و تولید انواع پهپاد به‌خصوص در بخش‌های تجاری، به سرعت در حال رشد است و به این ترتیب انتظار می‌رود که فرصت‌های تجاری بیشتر و بهتری در این صنعت در سال‌های آینده ایجاد شود.

کارشناسان معتقدند استفاده از ابزارهای مدرن تکنولوژی برای افزایش طول عمر باتری، طراحی مدرن و انعطاف‌پذیر و البته طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید می‌توانند نقش مهمی در توسعه بهتر و بیشتر صنعت پهپادها در بخش‌های تجاری و مصرفی داشته باشند. شاید به همین دلیل هم هست که پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های تکنولوژی بزرگ و شناخته‌شده هم به تدریج وارد صنعت تولید پهپادها شوند و محصولات خودشان را طراحی و روانه بازار کنند. هر‌‌چند بسیاری از دولت‌ها مانند آمریکا تنها اجازه استفاده از پهپادهای کوچک را به کاربران تجاری و مصرفی می‌دهند؛ اما روند رشد این صنعت به ترتیبی جلو می‌رود که پهپادها کوچک‌تر، کاربردی‌تر و مفیدتر طراحی شوند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد جهانی حاصل از فروش انواع پهپاد تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۲ میلیارد دلار برسد، درحالی‌که این میزان تا پایان سال میلادی گذشته برابر ۸میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این بررسی‌ها صادرات پهپادهای مصرفی در طول پنج سال آینده به بیشتر از چهاربرابر افزایش پیدا خواهد کرد که رقابتی‌تر شدن قیمت این محصولات در کنار ورود تکنولوژی‌های جدید که پرواز پهپادها را برای تازه‌کارها ساده‌تر می‌کند، تاثیر قابل‌توجهی بر رشد بخش مصرفی بازار جهانی پهپادها خواهند داشت. رشد بخش تجاری در صنعت پهپادها حالا هم در میزان صادرات و هم درآمد حاصل از فروش بیشتر از بخش مصرفی بوده و مهم‌ترین دلیل این موضوع بازتر بودن قوانین استفاده از پهپادها در بخش تجاری است. حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا دو بازار بزرگ و پررونق برای استفاده از پهپادهای تجاری هستند، این در حالی است که تکنولوژی‌های جدیدی مانند شناسایی جغرافیایی محل و جلوگیری از برخورد باعث شده است که پرواز پهپادها ایمن‌تر و راحت‌تر شود و به این ترتیب بسیاری از نگرانی‌های قانون‌گذاران و البته مالکان پهپادها از بین برود.

جالب است بدانید که در حال حاضر قانون‌گذاران دولت آمریکا استفاده از پهپادهای تجاری را تنها برای کاربردهایی در کشاورزی، استخراج معادن و بخش‌های نفت و گاز مجاز اعلام کرده‌اند و محدودیت‌های جدی برای استفاده تجاری از پهپادها در بخش‌های دیگر اعمال می‌کنند. این در حالی است که بخش نظامی همچنان بزرگ‌ترین میزان استفاده از پهپادها را در اختیار دارد و انتظار می‌رود کاربردهای جدیدی در بخش‌های نظامی و دفاعی برای پهپادهای مدرن آینده تعریف شود.

پهپادها چطور دنیا را تغییر می‌دهند؟