ایسنا: یک کمپانی آمریکایی موفق به توسعه یک دستگاه جدید شده است که با سرد و گرم شدن متناوب در داخل کانال گوش، به درمان میگرن کمک می‌کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از گیزمگ، در پی پژوهشی که محققان در دانشگاه کنت انجام داده‌اند مشخص شده که این دستگاه جدید نقش موثری در کمک به بیماران مبتلا به میگرن دارد.

این دستگاه با استفاده از روشی به نام «تحریک دهلیزی کالریک»(caloric vestibular stimulation(CVS، جریان‌های حرارتی را فراهم می‌کند که اندام‌های مرتبط با تعادل در گوش داخلی را فعال می‌کنند. اعتقاد محققان بر این است که فعال شدن این اندام به نوبه خود بر فعالیت در مغز، که با شروع میگرن مرتبط است اثر می‌گذارد. این دستگاه که از سوی شرکت «سیون نورواستیم» (Scion NeuroStim) ساخته شده، در یک آزمایش بالینی کنترل شده با «پلاسیبو» (Placebo) یا دارونما و روی ۸۱ نفر در سراسر ایالات متحده و بریتانیا انجام شد. تمام افراد شرکت کننده در این پژوهش اغلب ۴ تا ۱۴ مورد سردرد میگرنی را در هر ماه تجربه می‌کردند. پلاسیبو (Placebo) یا دارونما به معنی «من خوب خواهم شد» به استفاده از روش‌های درمانی تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد. اثر درمانی که از به‌کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسیبو می‌نامند.

اما افرادی که در گروه غیر دارونما قرار داشتند از دستگاه CVS برای ۲۰ دقیقه در روز و در یک دوره سه ماهه استفاده کردند. این دستگاه شامل گوشواره‌های آلومینیومی است که روی هدفون‌های پلاستیکی نصب شده و جریان واقعی را به گوش می‌رساند. گفتنی است که دستگاه جدید از راه دور کنترل و نیرودهی می‌شود. در پایان این سه ماه مشخص شد گروهی که از این دستگاه استفاده کرده بودند به‌طور متوسط ۶/ ۳ روز کمتر در ماه به میگرن دچار می‌شدند و این در حالی بود که گروه دارونما فقط ۹/ ۰ روز کاهش درد را تجربه کردند. علاوه‌بر این، افراد درمان شده با دستگاه نیاز کمتری به استفاده از دارو داشتند. مقاله این پژوهش اخیرا در مجله Journal Headache منتشر شده است.