موبنا: حافظه گوشی‌های موبایل با توجه به حجم وسیع اطلاعاتی که از صفحات اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های تلگرام و... دریافت می‌کنیم پر می‌شود و همین امر باعث کند شدن دستگاه خواهد شد و همگی شاهد این هستیم که گوشی موبایل ما مثل سابق سرعت و توانایی ندارد. دقیقا مانند تمیز کردن اتاقتان؛ مرتب کردن مموریِ شلوغ گوشی برای باز کردن فضاهای جدید ضروری است. ممکن است این کار به نظر مشکل بیاید، اما بخش زیادی از این اقدامات، زمان چندان زیادی را طلب نمی‌کند.

قدیمی‌ها و تکراری را پاک کنید

بخش عکس‌های شما مثل یک گنجینه پنهان‌شده از حافظه گوشی است. تمیز کردن این بخش کار سرگرم‌کننده‌ای نیست و همچنین نیاز به زمان دارد، مخصوصا اگر عکس‌ها و ویدئوهای زیادی برای بررسی داشته باشید؛ اما خداحافظی کردن با عکس‌های قدیمی جا برای محتوای جدید بازخواهد کرد. از اولین فایل شروع کنید و دنبال تصاویر و ویدئوهای تکراری بگردید. عکس‌های ناواضح و اسکرین‌شات‌های قدیمی را پاک کنید و در بین تصاویری که پشت سر هم برداشته‌شده است، به دنبال مناسب‌ترین عکس بگردید. وقتی کارتان با بررسی کردن عکس‌ها تمام شد، به دنبال پاک کردن ویدئوها و فیلم‌های قدیمی بروید. اگر مانند آی‌فون‌ها، گوشی شما هم از امکانات ادیت ویدئو پشتیبانی می‌کند، بعضی از کلیپ‌های بلند را در صورت امکان کوتاه کنید.

فایل‌های اضافه را منتقل کنید

بهترین روش این است که تصاویر، ویدئوهای قدیمی را به فضای ابری یا هارددیسک رایانه‌تان منتقل کنید. البته این کار برای کسانی که زیاد به عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی سر نمی‌زنند آسان خواهد بود. همه شما می‌توانید عکس‌هایتان را به‌راحتی از طریق «فلیکر»، «دراپ باکس»، یا «مایکروسافت وان درایو» روی کلود و به‌رایگان (بدون محاسبه هزینه اینترنت) پشتیبان‌گیری کنید. البته ما به شما «Google Photos» را پیشنهاد می‌کنیم، به این خاطر که کاربر اجازه می‌دهد تا هر تعداد عکس را با کیفیت نهایتا ۱۶ مگاپیکسل و ویدئو تا ۱۰۸۰ پیکسل ذخیره‌سازی کنید. جابه‌جایی تصاویر و ویدئوها به کامپیوتر شخصی هم گزینه بسیار ساده‌ای است. کاربران «مک» می‌توانند آی‌فونشان را از طریق USB به رایانه وصل کنند و با استفاده از آی‌تونز، «iPhoto»، یا اپ‌های جدید دیگر فایل‌های مدیا را مدیریت کنند. همچنین می‌توانید از اپِ «Image Capture» برای جابه‌جایی عکس‌ها و ویدئوها از آی‌فون استفاده کنید. پس‌ازاینکه روی رایانه خودتان از فایل‌ها فایل پشتیبان گرفتید، آنها را به‌طور کامل از روی آی‌فون پاک کنید. سایت اپل می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کاربران «ویندوز» هم می‌توانند از آی‌تونز برای جابه‌جا کردن فایل‌هایشان استفاده کنند. هرچندروش‌های جابه‌جایی دستی متفاوت است. همین‌طور اگر آی‌فون ۵ و بالاتر دارید، می‌توانید از «AirDrop» برای جابه‌جایی بی‌سیم فایل‌ها از آی‌فون به مک استفاده کنید.

اپ‌های بی‌استفاده را پاک کنید

این مورد بسیار ساده است. اپ‌ها می‌توانند میزان قابل‌توجهی از فضای گوشی‌های هوشمند را اشغال کنند. اپ‌هایی را که اخیرا استفاده نکردید یا زیاد استفاده نمی‌کنید را پاکسازی کنید؛ مخصوصا بازی‌های قدیمی که دیگر حوصله‌شان را ندارید. برای یاد‌آوری اگر می‌خواهید اپی را روی آی‌فون پاک کنید، آیکون آن را انتخاب و بعد روی ضربدر بالای آن کلیک کنید. برای پاک کردن اپ در اندروید، به منوی اپ‌ها بروید و دستتان را روی آیکون اپ نگه‌دارید. بعد آن را تا پیام Uninstall بالای صفحه بکشید تا اپ پاک شود. یادتان نرود که اگر این کار را با آیکون‌های روی HomeScreen انجام دهید، تنها میانبُر اپ پاک خواهد شد و خود اپ روی گوشی باقی خواهد ماند.

به سراغ سرویس‌های پخش موسیقی بروید

موزیک‌ها هم بخش عمده‌ای از مموری را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، پخش آنلاین موزیک و سرویس‌های دارای حق عضویت تا حد زیادی جای دانلود و ذخیره‌سازی موزیک روی حافظه شخصی را گرفته‌اند. بسته به حجم موزیک‌های روی مموری‌کارتتان، می‌توانید چندین و چند گیگابایت حافظه را با استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین مانند اسپاتیفای، اپل موزیک، پاندورا، یا ساوند کلود ذخیره کنید. نکته منفی استفاده از سرویس‌های پخش اینترنت -فارغ از مصرف بالای ترافیک اینترنت- این است که شما دسترسی آفلاین به آهنگ‌ها را از دست می‌دهید و البته باید ماهانه مبلغی را برای حق اشتراک پرداخت کنید. اپل موزیک سرویس تِرک‌های آفلاین را هم ارائه می‌دهد، هرچند آن‌وقت هدف ما برای باز کردن فضا و ذخیره نکردن موزیک‌ها روی مموری بی‌اثر خواهد شد. اسپاتیفای نیز در نسخه پرمیوم خود به شما اجازه شنیدن آفلاین آهنگ‌ها را می‌دهد، هرچند باز تفاوتی با دانلود آنها ندارد.

سراغ وضوح K 4 نروید!

عملا تمام پرچمدارهای اندروید و همچنین آی‌فون‌های جدید توانایی فیلمبرداری با کیفیت K ۴ را دارند. این فایل‌ها عموما تا حد زیادی از ویدئوهای HD و Full HD بزرگ‌تر هستند. باید یک تلویزیونK ۴ یا مانیتور رایانه با وضوح و کیفیت K ۴ داشته باشید تا این ویدئوها را روی آنها پخش‌کنید و احتمالا تصویربرداری با این کیفیت برای شما سود چندانی نخواهد داشت. خاموش کردن ضبط K ۴ به عمر باتری هم کمک می‌کند. به‌صورت پیش‌فرض، اکثر گوشی‌های هوشمند تنظیماتشان را روی چنین کیفیت بالایی نمی‌گذارند؛ اما اگر شما قبل از این تنظیمات را دست‌کاری کرده‌اید یا مطمئن نیستید که کیفیت تصویربرداری روی کدام گزینه تنظیم‌شده است، می‌توانید به تنظیمات دوربین گوشی هوشمند بروید و این امکان را خاموش‌کنید.

محتوا را به مموری کارت منتقل کنید

شیارهای کارت‌حافظه امکان فوق‌العاده‌ای برای زیاد کردن حافظه گوشی هستند و همین‌طور به جابه‌جایی بار فایل‌ها از شانه‌های حافظه داخلی کمک می‌کنند. بعضی گوشی‌های اندروید به شکل پیش‌فرض یک فایل منیجیر دارند که می‌تواند کار انتقال فایل از حافظه داخلی به «microSD» را انجام دهد. اگر گوشی اندروید شما اپ مدیریت فایل ندارد، می‌توانید از دو نرم‌افزار رایگان «ES File Manager» و «File Manager» استفاده کنید.

فایل‌های دریافتی از تلگرام را مدیریت کنید

با توجه به فراگیر شدن برنامه تلگرام شاهد رونق کانال‌ها و ارسال انواع فایل‌های صوتی، تصویری و... توسط این برنامه و در بسیاری موارد شاهد پر شدن حافظه گوشی‌ها تنها با استفاده از اپ تلگرام هستیم. خوشبختانه خود تلگرام برای این مورد راه‌حل خوبی درنظر گرفته، برای کنترل میزان حافظه در دسترس برای برنامه تلگرام به Setting رفته و دنبال Cache Setting بگردید، با کلیک روی آن در صفحه بازشده می‌توانید مدت‌زمان نگهداری فایل‌های دانلود را مشخص کنید یا با کلیک روی Clear Cache می‌توانید تمامی فایل‌های دانلود شده را حذف کنید. در گزینه انتهایی Local Datebase می‌توانید فایل متن مربوط به مکالمات را یا حذف یا به‌صورت کلی فشرده کنید تا کمترین میزان حافظه را اشغال کند.