خواربار فروشی‌های مدرن در راهند

دنیای اقتصاد: شرکت آمازون در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای گسترش فعالیت‌های خود و ارائه امکانات جدید به کاربران کرده است. این شرکت در اواخر سال گذشته میلادی فروشگاه‌های فیزیکی آمازون گو را معرفی کرد؛ فروشگاه‌هایی که برخلاف سایر فروشگاه‌های فیزیکی فاقد صندوق بوده و پس از برداشتن اجناس می‌توان از آنها خارج شد. در فروشگاه‌ Amazon Go افراد وارد فروشگاه می‌شوند و پس از برداشتن اقلام مورد نظر خود، بدون پرداخت مبلغی در زمان خروج، به‌سرعت فرآیند خرید را انجام می‌دهند و فروشگاه را ترک می‌کنند. آمازون این روش خرید را از آمازون گو با نام Just Walk Out توصیف و معرفی کرده است. حالا اما آمازون در راستای توسعه فعالیت‌های تجاری خودش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و معروف آمریکا یعنی Whole Foods را خریده است.

شرکت آمازون روز جمعه گذشته اعلام کرد که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با قیمت ۷/ ۱۳ میلیارد دلار خریده است، هر چند هنوز کاملا معلوم نیست که آمازون می‌خواهد با این سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگ چکار بکند، اما قطعا این شرکت برنامه‌های مهمی برای آینده فروشگاه‌های خواربارفروشی دارد. فروشگاه فیزیکی آمازون گو که همراه با اپلیکیشنی به همین نام برای خریداران در دسترس است، این امکان را به خریداران می‌دهد که با کمک این اپلیکیشن محصولات مورد نیازشان را از قبل به سبد خرید دیجیتالی‌شان اضافه کرده و سپس بعد از خرید بدون ایستادن در صف صندوق از فروشگاه خارج بشوند.

با این اوصاف انتظار می‌رود شرکت آمازون برای توسعه تجارت جدیدش در زمینه نسل جدید فروشگاه‌های خواربار فروشی و سوپرمارکت‌ها، این خرید بزرگ را انجام داده باشد. بررسی برنامه‌های تجاری آمازون در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که این شرکت تصمیم دارد تا یک دهه آینده، دو هزار فروشگاه خواربارفروشی را در سراسر ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کند. آمازون اولین فروشگاه آمازون گو را اوایل سال جاری میلادی در سیاتل و برای کارمندان شرکتش راه‌اندازی کرده است. بعضی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که خرید سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Whole Foods توسط آمازون قطعا به برنامه‌های این شرکت برای توسعه فروشگاه‌های خواربار‌فروشی مدرنش مربوط است.

«جف بزوس» مدیرعامل شرکت آمازون در این مورد گفته است: «میلیون نفر فروشگاه‌های Whole Foods را دوست دارند، چون این فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک و طبیعی را عرضه کرده و به این ترتیب انتخاب‌های متنوعی برای خریداران غذاهای سالم ارائه می‌کنند. فروشگاه‌های Whole Foods نزدیک به چهار دهه است که مشتریانش را راضی نگه داشته است. این فروشگاه‌ها عملکرد بسیار خوبی در این سال‌ها داشته‌اند و حالا ما می‌خواهیم این روند را ادامه بدهیم.» جالب است بدانید که به دنبال انتشار خبر خرید فروشگاه‌های Whole Foods توسط شرکت آمازون، سهام این شرکت در روز جمعه رشد ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه فروشگاه‌های Whole Foods همچنان به‌کار خود با همین نام و برند ادامه خواهند داد و احتمالا آمازون امکانات جدیدی را به آنها اضافه خواهد کرد تا مشتریان امکان حضور و خرید از نسل جدید سوپرمارکت‌ها را در اختیار داشته باشند.