دنیای اقتصاد: بازار جهانی موبایل‌های هوشمند که در ماه‌های اخیر روند ثابت و نسبتا بدون تغییری را پشت سر می‌گذارد، در اولین فصل از سال ۲۰۱۷ شاهد رشد کندی بود. جدیدترین بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که به‌طور کلی در این فصل ۴/ ۳۴۷ میلیون دستگاه موبایل هوشمند به سراسر دنیا صادر شده که این میزان نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۶ رشد ۳/ ۴ درصدی داشته است. این در حالی است که پیش‌بینی‌های گذشته از این رشد برابر ۶/ ۳ بود.

این آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این بازار همچنان تقاضا برای خرید موبایل‌های هوشمند وجود دارد و این موضوع مهم‌ترین عامل رشد هرچند کند در این بازار به حساب می‌آید. «ریان‌ریث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «نتایج به‌دست آمده در فصل اول سال ۲۰۱۷ ثابت می‌کند که صنعت موبایل‌های هوشمند نه‌تنها نمرده است، بلکه روند رشد هنوز در آن وجود دارد. هیچ شکی نیست که ۲۰۱۶ سال موثری در این صنعت بود، چون رشد این بازار برای اولین بار در این سال تک‌رقمی شد. ما معتقدیم که صنعت موبایل هوشمند نشانه‌هایی از بازگشت به روند رشد را در سال ۲۰۱۷ دارد و نتایج نسبتا خوب این بازار در فصل اول این سال این موضوع را تایید می‌کند. معرفی گوشی‌های پرچمدار مهمی مانند P۱۰ از Huawei و Galaxy S۸ شرکت Samsung نشان داد که نوآوری می‌تواند رونق بازار را ممکن کند. این در حالی است که همچنان باید منتظر ورود آی‌فون جدید از سوی اپل به این بازار باشیم.»

در این میان حضور سه شرکت چینی در فهرست پنج تولیدکننده برتر این بازار بسیار معنادار بوده و نشان از رشد سریع صنعت موبایل هوشمند این کشور دارد. جالب‌تر اینکه هر سه این شرکت‌ها رشد دورقمی را در فصل اول سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند و این در حالی است که سامسونگ به‌عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده این صنعت هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته و رشد آن صفر است. البته اپل نسبت به سامسونگ وضعیت بهتری دارد و توانسته رشد سالانه ۸/ ۰ درصدی را در این فصل برای خودش به ثبت برساند.

رشد تقاضا برای موبایل‌های هوشمند