ساخت سفینه فضایی اپل کند پیش می‌رود

دنیای اقتصاد: کمپ جدید اپل ملقب به «سفینه فضایی» قرار بود تا سال ۲۰۱۵ تمام شود اما حالا مشخص شده است که این مجموعه تا آخر امسال هم به بهره‌برداری نخواهد رسید. پروژه کمپ سفینه اپل در سال ۲۰۱۱ در کوپرتینوی ایالت کالیفرنیا شروع شد و هنوز در دست احداث است. اما چرا اتمام یک پروژه عمرانی باید این‌قدر طول بکشد؟ گزارش اخیر خبرگزاری رویترز به این سوال پاسخ داده است: کمال‌گرایی شرکت اپل و توجه فوق‌العاده زیاد به جزئی‌ترین مسائل، سرعت احداث و اتمام این پروژه را به‌شدت کاهش داده است.

رویترز با تعدادی از کارگران سابق و کنونی این پروژه مصاحبه کرده است تا بتواند دلیلی برای این اقدام اپل پیدا کند. طبق نظر افرادی که در این پروژه مشارکت داشتند، روند دریافت مجوز از طرف مقامات شهر کوپرتینو نیز یکی از دلایل طولانی شدن تکمیل این پروژه است. اپل هنوز هم از میزان مبلغ خرید ملک این کمپ سخنی نگفته اما یکی از مدیران سابق این پروژه در مصاحبه‌ای به رقم ۵ میلیارد دلار اشاره و اعلام کرد بیش از یک میلیارد دلار فقط به طراحی و ساخت محوطه داخلی ساختمان اصلی این کمپ اختصاص یافته است. Louise Mozingo، پروفسور و رئیس بخش معماری فضای سبز دانشگاه بروکلین در باره این پروژه گفت: «در ساخت این کمپ تاکید زیادی به جزئیات شده و در حقیقت این بنا، یک مرکز سمبلیک از یک شرکت عظیم است.»

این کمپ بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز، محل کار بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ کارمند خواهد شد. در ساخت ساختمان اصلی این کمپ، بزرگ‌ترین شیشه‌های خمیده در دنیا استفاده شده است که با درختان فراوان و فضای سبز وسیع احاطه خواهد شد. تیم مشاور اپل در ساخت این مجموعه، قوانین و دستورات فراوانی درباره جزئی‌ترین موارد ارائه کردند، مثلا تصویر هیچ دریچه یا لوله‌ای نباید روی شیشه‌ها منعکس شود. توجه فوق‌العاده به جزئیات همیشه یکی از خصوصیات بارز اپل بوده است و بسیاری از دوستداران این برند همین ویژگی را دلیل برتری این شرکت نسبت به دیگر رقبا می‌دانند. اما از طرف دیگر، برخی نیز معتقدند که این حجم بالای هزینه برای بسیاری از جزئیات نه‌چندان پراهمیت، واقعا تلف‌کردن وقت و سرمایه‌ای است که می‌توانست در جایی بهتر و به شیوه‌ای کارآمدتر استفاده شود.