مشخصات پرچمدار و 4 گوشی جدید از سونی افشا شد

جی‌اس‌ام: سونی با معرفی سری اکس از گوشی‌های اکسپریا سعی کرد نظر کاربران را به خود جلب کند و به نوعی شروعی دوباره داشته باشد، اما این موضوع تاثیر چندانی در فروش کمپانی نداشت. شاید اخیرا در مقایسه با ماه‌های گذشته اوضاع بهتری داشته باشد، اما به هیچ وجه قابل مقایسه با اپل یا سامسونگ و حتی کمپانی‌های چینی مثل اوپو، شیائومی و هوآوی نیست. البته درآمد پایین به معنی بی‌کیفیت بودن محصولات برند ژاپنی نیست و آنها این موضوع را بار دیگر در ۲۰۱۷ به کاربران ثابت می‌کنند.یک وب‌سایت گرجستانی به نام Review.ge ادعا کرده مشخصات پرچمدار و میان‌رده‌های ۲۰۱۷ سونی را به‌دست آورده است. نام گوشی‌هایی که در این مطلب آمده عجیب و غریب هستند و احتمالا فعلا با کد رمز شناخته می‌شوند و بعدا اسامی رسمی برایشان تعیین می‌شود. در ادامه مشخصات ۵۵ گوشی سونی را که در کنگره جهانی موبایل( ۲۰۱۷ MWC) معرفی می‌شوند بررسی می‌کنیم.

Sony Yoshino

مهم‌ترین گوشی این لیست یوشینو نام دارد که در حقیقت پرچمدار ژاپنی‌هاست و جای اکسپریا XZ را می‌گیرد. این گوشی به نمایشگری ۵/ ۵ اینچی مجهز شده که کیفیت ۴K و رزولوشن ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پیکسل دارد. اگر خاطرتان باشد با معرفی زد۵ هم یک نسخه جانبی به نام زد۵۵ پریمیوم معرفی شد که نمایشگر ۴K داشت اما با محدودیت‌های شدیدی مواجه بود. شاید امسال پرچمدار سونی واقعا نمایشگر ۴K داشته باشد و تنها محدود به تماشای ویدئو یا عکس نشود.همان‌طور که انتظار می‌رفت قلب تپنده یوشینو چاشنی آمریکایی دارد و پرچمدار کوالکام، اسنپدراگون ۸۳۵، است. این غول بی‌شاخ و دم را فضای رم ۴ یا ۶ گیگابایتی از نوع پرسرعت LPDDR۴ و سنسور دوربین IMX۴۰۰ همراهی می‌کنند. واضح است که این سنسور آخرین و پیشرفته‌ترین محصول سونی محسوب می‌شود و پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با نسخه پیشین داشته است.

Sony BlancBright

گوشی دیگری که ژاپنی‌ها روانه بازار می‌کنند با کد بلانک‌برایت شناخته می‌شود. این گوشی را نمی‌توان با پرچمداران مقایسه کرد، اما قطعا در دسته میان‌رده‌ها هم احساس راحتی نمی‌کند پس بهتر است آن را جزو بالارده‌ها بدانیم. بلانک‌برایت نمایشگری ۵/ ۵ اینچی با کیفیت QHD‌ و رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰۰ پیکسل دارد.شایعات حاکی از آن است که احتمالا شاهد حضور اسنپدراگون ۸۳۵ یا ۶۵۳ در دل این دستگاه باشیم. علت پرچمدار ندانستن این گوشی هم احتمال استفاده از اسنپدراگون ۶۵۳ به عنوان پردازنده دستگاه است و البته که در مقایسه با پرچمدار سونی تنها در یک نسخه با ۴ گیگابایت رم تولید می‌شود. مهم‌ترین شباهت بلانک‌برایت به یوشینو این است که هردو به سنسور دوربین IMX۴۰۰ مجهز می‌شوند.

Sony Keyaki (Zelkova)

زلکووا نام گونه‌ای از درخت نارون است که در شرق آسیا رشد می‌کند؛ احتمالا سونی با انتخاب این نام برای گوشی قصد دارد اصالت ژاپنی‌اش را به کاربر القا کند! نام دیگر گوشی کیاکی است و برای آن دسته از کاربران طراحی شده که علاقه‌ای به صرف هزینه سرسام‌آور برای خرید اسمارت‌فون ندارند، اما یک میان‌رده همه‌چیز تمام می‌خواهند. نمایشگر گوشی ۲/ ۵ اینچ است و طبعا ابعاد کوچک‌تری در مقایسه با دو برادر بزرگش در این لیست دارد. کیفیت آنFHD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است و طبعا میزان مصرف باتری آن به شکل قابل توجهی از QHD و ۴K کمتر است.باز هم سونی برای کاهش قیمت تمام‌شده دستگاه یک پردازنده چینی را جایگزین نمونه معروف‌تر آمریکایی کرده است. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید پردازنده زلکووا از محصولات مدیاتک است و Helip P۱۰ نام دارد. این پردازنده با ۴ گیگابایت رم و ۶۴۴ گیگابایت حافظه داخلی همراه می‌شود. نکته جالب اینکه یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی در قاب پشتی دستگاه جا خوش کرده و جالب‌تر اینکه دوربین جلوی دستگاه دقت ۱۶۶ مگاپیکسلی دارد و علاقه‌مندان به عکاسی سلفی را راضی می‌کند.

Sony Hinoki (Cypress)

با توجه به مشخصات گوشی‌های این لیست به نظر می‌رسد سونی قصد دارد تعدادی گوشی ارزان‌قیمت هم روانه بازار کند. یکی از آنها هینوکی یا سایپرس (درخت سرو) است که برخلاف نامش قامت کوتاه ۵ اینچی دارد! این گوشی به نمایشگری با کیفیت HD و رزولوشن ۱۲۸۰ × ۷۲۰۰ پیکسل مجهز شده است و پردازنده آن نیز مانند زلکووا، هلیو پی۱۰ است. از جمله دیگر مشخصات آن باید به فضای رم ۳ گیگابایتی، حافظه داخلی ۳۲۲ گیگابایتی، دوربین اصلی ۱۶ و جلوی ۸ مگاپیکسلی اشاره کرد. هنوز قیمت این گوشی مشخص نیست، اما با توجه به مشخصاتش احتمالا جایگزین اکسپریا XA می‌شود.

Sony Mineo

نکته عجیب درباره مشخصات گوشی‌های افشاشده در لیست این است که جزئیات مهم پرچمدار و بالارده‌های سونی به بیرون درز کرده‌اند اما مشخصات مینئو که پایین‌رده گروه است همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. تنها چیزی که از این گوشی افشا شده قیمت ۳۵۰ دلاری آن است که خبر از مشخصات نه‌چندان جذاب مینئو می‌دهد. اگر این شایعات درست باشند و سونی حقیقتا به دنبال معرفی پرچمداری با نمایشگر ۴K باشد امیدواریم سنگ تمام بگذارد و صرفا جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. با توجه به اینکه هیچ قدم قابل توجهی در راستای بهینه‌سازی نمایشگرها یا پردازنده‌ها برداشته نشده هنوز مشخص نیست سونی چگونه می‌خواهد پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و نمایشگر ۴K را در یک گوشی جای دهد و در عین حال مصرف باتری را کنترل کند!