ترسیم یک سال آینده تکنولوژی

شهرام شریف: آنچه نمایشگاه CES را به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تکنولوژی معرفی می‌کند نه صرفا یک یا چند محصول جدید در این عرصه که مجموعه‌ای متعدد و غنی از سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها، فضاهای نمایشگاهی، جلسات مطبوعاتی و ... به‌صورت فشرده است که طی چند روز در چند محل جداگانه در لاس‌وگاس‌ برگزار می‌شود. از دو سال قبل تعداد هتل‌هایی که بخشی از وظایف مربوط به اجرای این مراسم را برعهده داشتند رو به افزایش گذاشته اما حتی با وجود فضای وسیعی که هتل‌هایی چون Venetian و Mandalay Bay از آن برخوردارند استقبال از برخی رویدادها چنان بود که حتی خبرنگاران برای حضور در جلسات باید در صف‌های طولانی و ساعتی قبل از شروع مراسم منتظر بایستند.

تعداد رویدادها و فضاهای نمایشگاهی در CES امسال آنقدر افزایش پیدا کرده بود که بسیاری از رسانه‌‌ها برای پوشش این رویداد از تیم‌های چند نفره استفاده کرده بودند و با وجود این همه می‌دانستند که امکان حضور و پوشش بسیاری از این رویدادها عملا مقدور نشد. هر چند امسال هم سامسونگ و ال‌جی و سونی به رسم هر سال زودتر از افتتاحیه جلسات مطبوعاتی پرسروصدای خود را برگزار کردند اما سخنرانی افتتاحیه واقعی این رویداد را مدیر شرکت NVIDIA انجام داد. «جنسن وان» در جلسه‌ای با حضور چند هزار نفر جلوی سن و یک صفحه نمایشی مستطیلی بزرگ ترندهای آینده صنعت تکنولوژی را باعرضه محصولاتی در این عرصه معرفی کرد. محصولاتی که مدیرعامل NVIDIA معرفی کرد حوزه‌های مختلفی از گیمینگ گرفته تا واقعیت ترکیبی (MIXED REALITY) و هوش مصنوعی را در بر می‌گرفت. در سخنرانی پرشورش او به یک‌میلیارد نفری اشاره کرد که کامپیوتر دارند اما هنوز گیم بازی نمی‌کنند و سپس محصول این شرکت را در همین زمینه معرفی کرد، محصولی که بر آن نخستین پلت‌فرم ابری گیمینگ جهان نام نهاده بود.

با این محصول کاربران چه دارای کامپیوتر مک و چه ویندوز قادر خواهند بود که با اتصال به شبکه NVIDIA به بازی‌های مختلف دسترسی داشته باشند بدون آنکه نیاز به کامپیوتری با قدرت بالای پردازش گرافیکی باشد. در ادامه کنسول بازی این شرکت با عنوان New Shild با قیمت ۱۱۹ دلار معرفی شد، کنسولی که حالا در رقابت با کنسول‌های بازی چون ایکس‌باکس و سونی امکان دسترسی به محتوای ۴K و سرویس‌هایی چون نت‌فلیکس و آمازون را می‌دهد. اما در حوزه هوش مصنوعی شرکت‌هایی چون NVIDIA به کمک محصولات سخت‌افزاری هوشمند متصل مانند آمازون اکو و Google Home محصولات متعددی را به معرض نمایش گذاشته بودند که در این میان NVIDIA میکروفن هوشمندی را معرفی کرده بود که در نقاط مختلف خانه قرار می‌گرفت و با استفاده از آن می‌توان کارهای مختلفی را در خانه انجام داد؛ مثلا پخش موسیقی روی تلویزیون یا بستن کرکره‌ها یا کم و زیاد کردن درجه هوا صرفا با دستور صوتی.

اما محصول دیگری که انویدیا معرفی کرد هم یکی دیگر از ترندهای اصلی نمایشگاه CES ۲۰۱۷ بود و آن یک پلت‌فرم هوشمند برای خودرو است. این محصول که روی هر نوع خودرویی می‌تواند نصب شود، نمادی از مسیر صنعت تکنولوژی را نشان می‌داد و‌ آن، بخش تکنولوژی‌های خودران است. در مقابل انویدیا که تلاش کرد یک راهکار برای هرنوع خودرو در این زمینه ارائه دهد، شرکت‌های دیگر هرکدام از زاویه خود به مسیر تکنولوژی‌های خودران یا خودروهای بدون راننده نگاه کرده بودند. شرکت بی ام و هرچند در این نمایشگاه سری هفت خودروهای خود را برای نمایش عرضه کرده بود که برخی دستورات را با حرکات اشاره درک می‌کرد اما سیستم هوشمند بدون راننده خود را روی سری ۶ قرار داده بود و از شرکت‌کنندگان می‌خواست آن را امتحان کنند. تویوتا هم در جلسه مطبوعاتی خود در این نمایشگاه توضیحات مفصلی درباره چالش‌ها و پیچیدگی‌های حرکت به سمت خودروهای هوشمند بدون راننده ارائه داد اما هنگام عرضه به نمایش یک خودروی مفهومی در این زمینه بسنده کرد.

استارت‌آپ چینی Faraday Future یک سال قبل در همین نمایشگاه مدل مفهومی خودرویی که بسیار دوست دارد آن را با تسلا مقایسه کند معرفی کرده بود. آن عرضه پرسروصدا با استقبال قابل توجه رسانه‌ها مواجه شد اما در ادامه طی یک سال اخیر در مورد این استارت‌آپ شایعات مختلفی به گوش رسید و قطع همکاری برخی مهندسان و عدم پرداخت حقوق برخی دیگر اوضاع چندان مساعدی را از این شرکت نشان نمی‌داد. با این حال فارادای تمام توانش را برای عرضه محصول جدید و پیش‌فروش محدود در CES ۲۰۱۷ گذاشته بود و آمارهای بعد از CES هم نشان می‌دهد که ‌ایده این شرکت موفق بوده است. خودروی فارادای FF۹۱ نام دارد و یک باتری ۱۳۰ کیلوولتی را برای طی کردن چیزی حدود ۷۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ می‌دهد که بسیار خیره‌کننده است. شتاب این خودرو زیاد و زمان رسیدن سرعت آن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳۹/ ۲ ثانیه است که در کنار ۱۰۵۰ اسب بخار آن را در کنار Ferrari ۴۸۸ و تسلا مدل ایکس قرار می‌دهد. سیستم خودران این ماشین به آن اجازه پارک خودکار را می‌دهد؛ امکانی که هنگام معرفی با تشویق حضار مواجه شد. نیسان، فیات، مرسدس‌ بنز، هیوندای و فورد هم هرکدام محصول یا تکنولوژی را در زمینه خودروهای هیبریدی و هوشمند عرضه کرده بودند تا نشان دهند ریل‌گذاری یکی از اصلی‌ترین مسیرهای سال آینده در صنعت خودرو در این جهت است.

ابزارهای IoT

اگر تا همین پارسال در فروشگاه‌های اختصاصی محصولات دیجیتالی و الکترونیکی چون‌BEST BUY و FRY'Z فقط یک غرفه کوچک در مورد محصولات خانگی متصل به اینترنت می‌شد یافت حالا نمایشگاه CES به همه نشان داد که به زودی بخش قابل توجه تجهیزات دیجیتالی مصرفی در فروشگاه‌ها به ابزارهای IoT و متصل به هم اختصاص پیدا خواهد کرد. با این حال عمده‌ترین فضای مورد استفاده ابزارهای متصل به هم در سیستم‌های خانگی است که مجموعه آنها را سیستم‌های هوشمند خانگی می‌نامند. شرکت‌های متعددی را در نمایشگاه امسال دیدیم که از قفل‌های دیجیتالی گرفته تا سیستم‌های روشنایی و گرمایشی و بهداشتی عرضه کرده بودند. اما به جز تک محصول‌ها آنچه بیشتر جلب توجه می‌کرد تلاش برخی ترکیب محصولات هوشمند خانگی با حوزه سلامت و فروش یک راهکار به جای یک محصول بود. مثلا شرکت کره‌ای COWAY مجموعه کاملی از تهویه، تختخواب، قهوه ساز، توالت فرنگی و ... متصل به هم را عرضه کرده بود که تقریبا هرکدام با سنسورها و امکانات مختلف اطلاعات کاربران را به لحظه دریافت کرده و توصیه‌های بهداشتی یا محصولات بهداشتی را در اختیار آن قرار می‌دادند. مثلا به زودی می‌توانید از طریق این سیستم با تحلیل میزان خواب و رطوبت پوست شما و هوای محیط که به دقت از سوی سنسورهای تخت و هوای محیط و اسکن سه‌بعدی پوست شما اندازه‌گیری شده، حتی میزان کرم موردنیاز شما را هم به دقت تعیین می‌کند. در همین زمینه شرکت‌هایی چون NEST و Honywell و iDevices هم مجموعه‌های به هم پیوسته‌ای از ابزارهای خانگی هوشمند را به نمایش گذاشته بودند.

پهپادها و دیگر محصولات

در نهایت یکی از مهم‌ترین ترندهای نمایشگاه امسال پهپادها بودند. اگر سال گذشته فقط Parrot و DJI ضیافتی از پهپادها به راه انداخته بودند امسال غرفه‌های این دو شرکت پیش رو در این زمینه بخشی از ده‌ها شرکت عمدتا چینی بود که با محصولات بزرگ و کوچک بسیاری پا به CES گذاشته بودند. در کنار پهپادها تحول در تکنولوژی‌های پوشیدنی نیز امسال به چشم می‌آمد. از شرکت‌های مطرحی چون FITBIT و Under Armour و گارمین و پولار گرفته تا شرکت‌های گمنام چینی و کره‌ای امسال ارکستری ناهمگون ولی پرسروصدا را در این زمینه شاهد بودیم. بخش عمده تکنولوژی‌های پوشیدنی بر حوزه سلامت متمرکزبودند.

هر چند شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ و ال جی و پاناسونیک و سونی همچون سال‌های گذشته بر محصولات خانگی و به خصوص تلویزیون‌های با کیفیت‌تر متمرکز بودند اما همچنین شاهد نوآوری‌هایی در حوزه‌هایی چون روباتیک هم بودیم، حوزه‌هایی که سال‌ها قبل جزو ترندهای نخست جهان به شمار می‌رفت، اما حداقل امسال زیر سایه هوش مصنوعی و خودروهای بدون راننده قرار گرفته بودند. نمایشگاه CES هرچند تمام بضاعت تکنولوژی در جهان نیست اما در میان افت رویدادهای اروپایی چون CEBIT و IFA و به‌رغم اینکه بسیاری از برندها از جمله اپل و مایکروسافت به رویدادهای اختصاصی بسنده می‌کنند هنوز رویدادی چون CES ترسیم‌گر مسیر یک تا سه ساله صنعت تکنولوژی است.