به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نکست وب، در سال ۲۰۱۷ فناوری‌های هیجان‌انگیزی از راه خواهند رسید که نمونه‌های اولیه بسیاری از آنها در سال ۲۰۱۶ نیز در دسترس بودند و به احتمال زیاد سال ۲۰۱۷ سال بلوغ آنها خواهد بود.

خودروهای خودران: پیش‌بینی‌ها حاکی است در سال آینده میلادی رقابت برای تولید این نوع خودروها بیش از گذشته خواهد بود. با پیشرفت فناوری، غول‌های خودروسازی هم به تدریج ساخت خودروهای خودران را جدی گرفته‌اند و رقابت در این بازار داغ‌تر از گذشته است. یکی از اولین شرکت‌هایی که در این زمینه به‌طور جدی به فعالیت پرداخت تسلاموتورز بود که البته به علت تولید خودروهای برقی نیز شهرت فراوانی دارد. این شرکت با افزودن قابلیت رانندگی و هدایت خودکار به برخی از تولیداتش مزایای این فناوری را نشان داد. ایلان ماسک مدیرعامل بلندپرواز تسلا اعلام کرده است که این شرکت در آینده سخت‌افزارهای جدیدی تولید خواهد کرد که حرکت خودروها را بدون نیاز به راننده تسهیل و تسریع می‌کند.

علاوه‌بر تسلا، گوگل هم به دنبال تولید این نوع خودروها است و تولیدات این شرکت مدتی است به‌طور آزمایشی در شهرهای مختلف آمریکا و به‌خصوص در ایالت کالیفرنیا در حال حرکت و جابه‌جایی هستند. اگر چه در معدود مواردی این خودروها تصادف هم کرده‌اند، اما پیمودن بیش از دو میلیون مایل از طریق خودروهای یاد شده آنها را به گزینه‌ای مقبول مبدل کرده است. اوبر که نرم‌افزار موبایلی تاکسی‌یابش محبوبیت فراوانی دارد هم به تازگی یک شرکت سخت‌افزاری به نام Otto را خریداری کرده است که تجهیزات موردنیاز خودروهای خودران را تولید می‌کند و از همین طریق موفق شده اولین مجموعه از کامیون‌های خودران خود را تولید و عرضه کند. آزمایش تعدادی از تاکسی‌های خودران اوبر هم در شهر پیتسبورگ آلمان آغاز شده است. اپل و بی‌ام‌و دیگر شرکت‌هایی هستند که خودروهای بدون نیاز به راننده تولید می‌کنند. البته این دو شرکت هنوز عملا چیزی را روانه بازار نکرده‌اند، اما ممکن است اپل تا دو سال آینده یک محصول عملیاتی آزمایشی را روانه بازار کند. محققان همچنین در تلاش برای ابداع سیستم‌های تقویت‌کننده خودروهای خودران و همین‌طور الگوریتم‌هایی هستند که با قدرت و دقت بیشتری بتوانند اشیا و موانع جاده‌ای را شناسایی کنند. از این طریق احتمال برخورد خودروها در پیچ‌ها یا عدم‌مشاهده عابران پیاده به حداقل می‌رسد.

پهپادهای همه‌کاره: یکی دیگر از روندهای نوظهور در دنیای فناوری عرضه پهپادهایی هستند که برای فیلمبرداری و عکسبرداری، تحویل کالا، گشت‌زنی و کنترل و انجام امور متنوع دیگری قابل استفاده هستند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ تحویل کالا از طریق پهپادها به امری عادی و روزمره مبدل شود. گوگل، آمازون و دومینو از جمله شرکت‌هایی هستند که در یک‌سال اخیر تحویل کالا با استفاده از پهپاد را آزمایش کرده‌اند. این آزمایش‌ها با موفقیت در آمریکا، انگلیس و نیوزیلند صورت گرفته و به نظر می‌رسد حتی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور هم درصدد استفاده از این روش برای تحویل کالا باشند. والمارت از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که تحویل هوایی کالا با استفاده از پهپاد را مدنظر قرار داده است.

بلندگوها و سیستم‌های هوش هوشمند: یکی دیگر از محصولات جالب دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ بلندگوی هوشمند اکوی آمازون بود که قادر به دریافت فرامین صوتی مختلف و اجرای آنها است. این بلندگو با دریافت فرمان‌های مختلف می‌تواند برای پخش اخبار، اعلام وضعیت آب و هوا و پروازهای مختلف، سفارش دادن خرید برخی کالاها و جست‌وجوی اینترنتی و ... اقدام کند. در همین حال گوگل هم بلندگوی هوشمند گوگل هوم را برای رقابت با اکو عرضه کرده و شنیده می‌شود که اپل و سامسونگ هم برای عقب نماندن از قافله به‌زودی در این زمینه وارد عمل می‌شوند.

محصولات هوشمندی که قرار است در آینده به بازار بیایند بسیار فراتر از بلندگوهایی مانند اکو هستند. این سیستم‌ها از توانمندی‌های فراوانی برای پیش‌بینی و بازسازی آینده، آموزش به خود و یادگیری مطالب جدید، رمزگذاری داده‌ها و تبادل آنها بدون نیاز به دخالت انسان و ... برخوردار خواهند بود و همین توانمندی‌ها از هم‌اکنون موجب نگرانی‌هایی در میان صاحب‌نظران دنیای فناوری شده که بیم دارند سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که از قابلیت خودآموزی برخوردارند بتوانند روزی بر انسان‌ها غلبه کرده و بر علیه سازندگان خود شورش کنند، امری که در برخی فیلم‌های علمی-تخیلی شاهد آن بوده‌ایم.دستیارهای صوتی هوشمندی مانند سیری و کورتانا جلوه‌ای از این توانمندی را به ما نشان داده‌اند. اپل به تازگی دسترسی به کدهای منبع برنامه سیری را برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ممکن کرده است تا آنها بتوانند محصولات و خدمات خود را با سیری سازگار کنند. سامسونگ هم در تلاش برای تولید محصول مشابهی است. با توجه به این همه نوآوری و خلاقیت، سال ۲۰۱۷ سالی سرشار از هیجان و نوآوری به نظر می‌رسد.