برگ برنده آقای ماسک

دنیای اقتصاد: تصمیم شرکت تسلا در نصب سیستم رانندگی خودکار در تمامی خودروهای این شرکت در سال ۲۰۱۴ به معنای واقعی ریسک بزرگی بود. با این حال شرکت بهای این ریسک را پرداخت، زمانی که مقامات فدرال متوجه تصادف مرگبار یکی از خودروهای مدل «S» این شرکت در حالت رانندگی خودکار شدند، تسلا را ملزم به جمع‌آوری این تکنولوژی از خودروهای این شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن کردند. این بخش منفی قضیه برای تسلا بود اما در این میان مزایایی هم وجود داشت، حالا مشخص شده این شرکت چیزی حدود ۳/ ۱ میلیارد مایل اطلاعات جاده‌ای را از خودروهای مجهز به راننده خودکار در مسیرهای رفت و برگشت و در شرایط جوی مختلف نقاط مختلف جهان به‌دست آورده است.

اما در حالی که تسلا در این رقابت شدید حالا موفق به تولید اولین خودروی تمام هوشمند اتوماتیک شده است، مجبور به جمع‌آوری تکنولوژی جدید خود است و این یعنی تمامی اطلاعات گسترده‌ جمع‌آوری شده از نقاط مختلف دنیا بی‌ارزش خواهد بود، اما به هر شکل و با همین شرایط، شرکت تسلا فعلا از رقبای خود از جمله گوگل، جنرال موتورز و «Uber» در زمینه جمع‌آوری این اطلاعات بسیار جلوتر است. «Nidhi Karla» یکی از پژوهشگران بخش اطلاعات شرکت «Rand» می‌گوید: «شکی نیست که تسلا برتری‌هایی قابل توجهی دارد. آنها می‌توانند از تجربیات بسیار وسیع‌تری استفاده کنند در حالی که شرکت‌های دیگر هنوز در حال آزمایش خودروهای خود با رانندگان و تکنسین‌های مخصوص پشت فرمان اتومبیل‌هایشان هستند.» هر چند تصادف خودروهای تسلا بسیار پرسروصدا شده اما آینده خودروهای اتوماتیک نشان می‌دهد که آنها قادر به نجات جان انسان‌ها خواهند بود و این خودروها برای اثبات امنیت‌شان، باید در میلیون‌ها یا حتی میلیارد‌ها کیلومتر در جاده‌ها آزمایش شوند. داده‌ها اصل قضیه هستند، هرچه بیشتر داده به‌دست بیاید، الگوریتم‌ها نیز سریع‌تر شکل خواهند گرفت.

نکته اصلی این است که اکثر کمپانی‌های خودروسازی تمایلی به فاش کردن پیشرفت‌های خود در این زمینه ندارند. البته، ارزش تمامی اطلاعات جاده‌ای به‌دست آمده یکسان نیست، بعضی در حالت نیمه اتوماتیک و بعضی در حالت تمام اتوماتیک، بعضی در دنیای واقعی و بعضی در حالت شبیه‌سازی و بعضی در بزرگراه‌ها و بعضی در جاده‌های درون شهری به‌دست آمده‌اند. «Adam Jonas» تحلیلگر خودروها و وسایل نقلیه در شرکت «Morgan Stanley» در گزارش اخیر خود گفته است: «شرکت تسلا، هنوز هم جایگاه دست نیافتنی در بخش پیشرفت و توسعه سیستم رانندگی اتوماتیک و آموزش خودروها به منظور حمل‌ونقل‌ افراد دارد.» طبق گفته‌های گوگل، خودروهای اتوماتیک این شرکت از سال ۲۰۰۹ تا به امروز توانسته‌اند ۲ میلیون مایل اطلاعات جاده‌ای به دست بیاورند. شرکت مادر یعنی «Alphabet» نیز پروژه خودروهای اتوماتیک را به مرحله تجاری‌سازی رسانده و آن را «Waymo» نام‌گذاری کرده است.

«Uber» که خودروهای اتوماتیک خود را در «Pittsburg» آزمایش می‌کند، اخیرا همکاری خود را با شرکت ولوو در شهر سانفرانسیسکو آغاز کرده است. هر خودروی SUV شرکت اوبر یس۹۰ دو تکنسین را در اختیار دارد، یکی از آنها فرمان را در صورت نیاز در اختیار می‌گیرد و دیگری وظیفه جلوگیری از برخورد احتمالی با عابران پیاده را بر عهده دارد. البته دردسرهای اوبر در آزمایش این خودرو کم نبوده است. حال که «Rick Synder» فرماندار ایالت میشیگان مجوز آزمایش خودروهای اتوماتیک بدون پدال گاز و ترمز و بدون راننده را در جاده‌های عمومی امضا کرده، شرکت جنرال موتورز نیز ناوگان کوچک خودروهای اتوماتیک خود را در خیابان‌های ایالت میشیگان به راه خواهد انداخت، اما مهندسان شرکت جنرال موتورز در صندلی‌های جلویی این خودروها مستقر خواهند بود، همان‌طور که در آزمایشات جاده‌ای انجام شده در کالیفرنیا و آریزونا قرار داشتند. شرکت فورد هم تست‌های خود را از سال ۲۰۱۵ و حتی در شرایط برفی آغاز کرده است.

در خودروی شرکت تسلا، زمانی که حالت رانندگی اتوماتیک فعال می‌شود، سیستم قادر به تغییر لاین و حتی پارک دوبل خواهد بود، اما تسلا به صاحبان خودرو تاکید کرده که آنها در هر صورت مسوول کنترل خودرو هستند و همواره باید فرمان را در دست داشته باشند. البته شرکت سعی در تکامل این تکنولوژی داشته و قصد دارد کار را برای کسانی که قادر به درک وظیفه‌شان در کنترل خودرو نیستند یا دستورالعمل‌های شرکت را نادیده می‌گیرند، آسان‌تر کند. در ماه می ‌۲۰۱۵، برخورد یکی از خودروهای مدل S شرکت تسلا با تریلر ۱۸ چرخ، منجر به یک تصادف مرگبار شد. بنا به گزارش شرکت، نه راننده و نه سیستم راننده اتوماتیک متوجه رنگ سفید تریلر در پس زمینه آسمان روشن نشدند، بنابراین ترمزها فعال نشدند. سازمان ملی امنیت بزرگراه‌ها در حال تحقیق و جست‌وجو درباره این حادثه است. شرکت تسلا ادعا می‌کند که ۳/ ۱ میلیون مایل اطلاعات جاده‌‍‌ای به‌دست آمده از خودروهای اتوماتیک این شرکت، حتی زمانی که حالت راننده اتوماتیک خاموش بوده، ثبت شده است. زمانی که حالت اتوماتیک خاموش باشد، سیستم به حالت «سایه» عمل می‌کند و سنسورها اطلاعات مسیر را همواره ضبط می‌کنند.

در ماه می ‌امسال، یکی از مدیران شرکت تسلا در کنفرانس برگزار شده در سازمان نوآوری و تکنولوژی ایالت ماساچوست اعلام کرد که خودروهای شرکت تسلا حدود ۱۰۰ میلیون مایل را به‌صورت تمام اتوماتیک پیموده‌‌اند. در اکتبر نیز «ایلان ماسک» در توییتر اعلام کرد که مجموع مسافت پیموده شده به وسیله خودروهای این شرکت در حالت راننده خودکار به ۲۲۲ میلیون مایل رسیده است. «Richard Wallance» مدیر تیم تحلیلگران سیستم حمل‌ونقل در مرکز تحقیقاتی فعال در بخش خودروها در ایالت میشیگان گفته: «چه قبول کنیم یا نکنیم که تسلا از بقیه رقبا جلوتر است، به هر حال این شرکت حجم انبوهی از اطلاعات جاده‌ای را در اختیار دارد. تسلا از همین هفته قادر است اطلاعات کسب شده را به ۶ حالت مختلف تحلیل کرده و به تکمیل الگوریتم خود بپردازد.» تسلا به‌طور مکرر محصولات خود را با فرستادن آپدیت‌های جدید برای نر‌م‌افزار خودروها، به‌روز‌رسانی و اصلاح می‌کند. «ماسک» در توییت اخیر خود اعلام کرد که مهندسان نرم‌افزاری این شرکت در حال تلاش بدون وقفه در تمامی روزهای هفته هستند.

«ماسک» در اکتبر اعلام کرد که خودروی مدل ۳ این شرکت اواخر سال ۲۰۱۷ آماده تحویل خواهد بود، همچنین مدل‌های کنونی در حال تولید در کارخانه شرکت تسلا که در شهر «Fremont» ایالت کالیفرنیا قرار دارد، با اصلاحات سخت‌افزاری جدید به مشتریان عرضه خواهند شد و رانندگان قادر به کنترل خودرو در حالت تمام دستی خواهند بود. با وجود اینکه «ماسک» اعلام کرده تا یک سال آینده، خودروهای این شرکت قادر به رانندگی در حالت اتوماتیک در سراسر کشور خواهند بود، دیگر رقبای خودروساز چنین قابلیتی را تا قبل از سال ۲۰۲۰ برای خودروهایشان غیر محتمل می‌دانند.

«Karl Brauer» ناشر اصلی کتاب «Blue Book» می‌گوید: «اکثر شرکت‌های خودروسازی و کمپانی‌های فعال در زمینه تکنولوژی‌های مرتبط با خودرو، تمایلی به فاش کردن مقدار پیشرفتشان ندارند، البته در این میان «ایلان ماسک» یک استثنا به حساب می‌آید. او همواره آماده‌ نشان دادن پیشرفت چشمگیر این شرکت نسبت به دیگر رقبا است. همین‌طور که شرکت‌ها جمع‌آوری اطلاعات جاده‌ای را گسترش می‌دهند، حجم اطلاعاتی که به‌دست می‌آید، در تصورات ما نخواهد گنجید. اطلاعات جاده‌ای به‌دست آمده کنونی، تنها قطره‌ای از دریای اطلاعات در آینده است.»

منبع: بلومبرگ