گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات‌مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر ۱۰ درصد پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های سراسر کشور به تجاری‌سازی برسند و تبدیل به یک خدمت و محصول مورد نیاز بازار شوند نتایج بی‌نظیری برای آبادانی کشور به همراه خواهند داشت. بهزاد سلطانی در آستانه هفته پژوهش و فناوری در یک نشست خبری با بیان اینکه پژوهش و فناوری مکمل یکدیگر و تکمیل‌کننده یک ایده تا بازار هستند، تاکید کرد: بهتر است ۲۰ درصد توانایی انسانی و مالی در پژوهش کشور صرف پژوهش‌های بنیادی، ۶۰درصد توان پژوهشی کشور صرف پژوهش‌های کاربردی و ۲۰ درصد این توان نیز صرف پژوهش‌های توسعه‌ای شود. وی ادامه داد: محصول یا خدمات دانش‌بنیان از پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی ایجاد می‌شوند. سلطانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷۶۷ شرکت دانش‌بنیان داریم که در مقایسه با تعداد فارغ‌التحصیلان کشور بسیار اندک است، افزود: این فرهنگ در بین دانشجویان ما هنوز شکل نگرفته که وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند دنبال ایده باشند تا دانش تبدیل علم به یک محصول را هم یاد بگیرند و با این روند است که از هر ۱۰ دانشجو هم اگر یک شرکت دانش‌بنیان ایجاد شود شاهد رشد و توسعه کشور خواهیم بود.

سلطانی در ادامه با اشاره به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: عملکرد صندوق همواره طی سه سال اخیر شفاف بوده است. در حال حاضر تعداد ۲۸۲۷ طرح از ۲۷۶۷ شرکت دانش‌بنیان به صندوق نوآوری ارائه شده است که تعداد ۲۴۲۵ طرح تعیین تکلیف نهایی شده و حدود ۵۳۰ طرح در دست بررسی است که یک‌هزار میلیارد تومان تقاضای تسهیلات دارند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه نرخ تصویب ما ۶۲ درصد است، ادامه داد: بنابراین برای این تعداد تقاضا ۶۲۰ میلیارد تومان تصویب خواهد شد. این در حالی است که تاکنون تعداد ۱۵۰۲ طرح تصویب شده که معادل ۶۴ درصد است و نشان می‌دهد ما در تصویب طرح‌ها آسان‌گیری می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه تصویب این تعداد طرح در مقایسه با آمار طرح‌های ایجادی بانک‌ها طی سه سال بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: در همین حال با برون‌سپاری ارزیابی و نظارت ۷۰ درصد طرح‌ها سعی می‌کنیم سرعت بررسی طرح‌ها را بالا ببریم و زودتر به نتیجه برسانیم.

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه فناوری زیستی رتبه اول در اخذ تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی را در اختیار دارد، افزود: سخت‌افزار و الکترونیک و کنترل و مخابرات رتبه دوم را در اختیار دارد و تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و بازی‌های رایانه‌ای، داروهای پیشرفته و تجهیزات و مواد پیشرفته نفت و گاز رتبه‌های بعدی را دارند. سلطانی با اشاره به اینکه از ۵۵۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان عبور کرده‌ایم، گفت: تا پایان سال قرار است ۶۰۰ میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شود؛ این در حالی است که با طرح‌هایی که روزانه به صندوق داده می‌شود پیش‌بینی ما این است که تا آخر سال بار دیگر یک هزار میلیارد تومان طرح درخواست تسهیلات داشته باشند. وی با اشاره به حساسیت ریاست جمهوری در توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بودجه ما در لایحه دولت برای سال آینده معادل ۶۶۰ میلیارد تومان است که به صندوق اختصاص داده شده است و امیدواریم نیم درصد بودجه دولت را هم به ما اختصاص دهند. سلطانی‌ در ادامه با اشاره به اهمیت بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به شدت به دنبال رونق در سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که تاکنون در فضای سرمایه‌گذاری کشور جای خود را پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت‌های دانش‌بنیان به جای اخذ تسهیلات تقاضای مشارکت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و ما نیز با آنها در سود و زیان شریک خواهیم بود. سلطانی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸۰۰ طرح برای اخذ تسهیلات به صندوق ارائه شده گفت: این در حالی است که تنها تعداد ۴۰ طرح برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است که نشان می‌دهد فرهنگ سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری بالا نیست. وی با اشاره به اینکه تاکنون در سفر به ۱۵ استان کشور تفاوت‌ها را در این حوزه و مزیت‌های آن را تشریح کرده‌ام، افزود: شرکت‌ها در همه‌جای دنیا در مرحله نوپا بودن وام و تسهیلات دریافت نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌حساب می‌آیند مزیت این طرح‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر این است که سهام این شرکت‌ها بین ما و شرکت‌ درخواست‌کننده تقسیم می‌شود و دیگر از آنها تضمین نمی‌خواهیم. وی در ادامه با اعلام این مطلب که کارگروه صندوق‌های پژوهشی و فناوری ایجاد شده، گفت: با حضور وزیر علوم به عنوان رئیس این کارگروه، ایجاد صندوق تخصصی پژوهش و فناوری برای بحث سرمایه‌گذاری و مشارکت مصوب شده است.

طبق این مصوبه اگر متقاضی فقط بخواهد در صندوق پژوهش و فناوری بحث مشارکت و سرمایه‌گذاری را دنبال کند، صندوق نوآوری و شکوفایی ۴۹ درصد سرمایه آن صندوق را پرداخت خواهد کرد. سلطانی با اشاره به بحث توانمندسازی شرکت‌ها تاکید کرد: پارک‌های فناوری سراسر کشور در بحث توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان هاب منطقه‌ای با ما همکاری می‌کنند که در این زمینه با پارک فناوری تبریز در حال بستن اولین قرارداد هستیم. بر این اساس ما اعتبارات لازم را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در اختیار آنها قرار خواهیم داد.