رشد بازار جهانی موبایل‌های کارکرده

دنیای اقتصاد: موبایل‌های هوشمند که عنوان محبوب‌ترین ابزار دیجیتال شخصی سال‌های اخیر را در اختیار دارند، حتی در حالت کارکرده و دست‌دوم هم جذاب و پرطرفدار هستند. این موضوع را آمار و بررسی‌های مختلف هم تایید می‌کنند. به این ترتیب بازار موبایل‌های هوشمند کارکرده در سال‌های اخیر رشد سریعی داشته است که به عقیده کارشناسان بازار این موضوع به خاطر تنوع مدل‌ها و استراتژی‌های فروشگاه‌ها و فروشندگان برای تعمیر و ارائه مدل‌های دست‌دوم تمیز و قابل استفاده به مشتریان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو منطقه اروپای غربی و آسیا در طول سه تا پنج سال گذشته حتی بعضی اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی موبایل‌های هوشمند کارکرده را با قیمت‌ها و شرایط خوب در اختیار خریداران قرار داده‌اند.

بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند کارکرده از ۳/ ۸۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ به ۶/ ۲۲۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید که این روند رشد نشان از متوسط نرخ رشد سالانه ۳/ ۲۲ درصدی در این فاصله پنج ساله دارد. «آنتونی اسکارسلا» یکی از مدیران تحقیقاتی موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر تقاضا برای موبایل‌های هوشمند کارکرده در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا چندان بالا نیست. اپراتورهای موبایل بیشترین پیشنهادهای خرید را به خریداران برای جایگزینی موبایل‌های هوشمند کارکرده و دست‌دوم با موبایل‌های قدیمی و ساده کاربرانشان ارائه می‌دهند و همین موضوع تاثیر قابل توجهی در رشد بازار این موبایل‌ها داشته است. علاوه‌بر اینها پیشنهادهایی مانند تعمیر رایگان بی‌قید و شرط می‌تواند نظر خریداران زیادی را در این بازار جلب کند. با در نظر گرفتن اینکه متوسط قیمت فروش یک موبایل هوشمند کارکرده در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۳۶ دلار خواهد بود، انتظار می‌رود ارزش کل این بازار در آن زمان به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد.»

«ویل استوفگا» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC هم در این مورد معتقد است: «بازار موبایل‌های هوشمند کارکرده بخش‌هایی مانند تامین‌کنندگان قطعات اولیه و اپراتورهای موبایل را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این اوصاف اگرچه پتانسیل نزولی برای اکوسیستم تامین قطعات وجود دارد، اما ما در موسسه تحقیقاتی IDC معتقدیم که بازار موبایل‌های هوشمند کارکرده و دست‌دوم همچنان فرصت‌های جدیدی برای رشد و درآمدزایی برای زیرمجموعه‌های خود ارائه می‌کند.» بد نیست بدانید که براساس طبقه‌بندی‌های موسسه IDC یک موبایل هوشمند کارکرده، دستگاهی است که قبلا استفاده شده و ممکن است بعضی متعلقات مالکش را هم با خود داشته باشد. چنین دستگاهی در صورت قابل استفاده مجدد بودن می‌تواند به‌عنوان یک موبایل هوشمند کارکرده و دست‌دوم در بازار عرضه شود و به فروش برسد. یک موبایل هوشمند کارکرده لزوما دستگاه ارزان‌قیمت و مستهلکی نیست و تنها در صورت قابل مصرف بودن می‌تواند دوباره به چرخه خرید و فروش در بازار بازگردد.

رشد بازار جهانی موبایل‌های کارکرده