فارنت: بلک‌بری مدتی پیش تجارت سخت‌افزار خود را کنار گذاشت و اعلام کرد که از این پس قرار است این شرکت خط تولید خود را به شرکتی دیگر واگذار کند و دیگر خودش محصولی تولید نخواهد کرد و از این پس محصولات بلک‌بری ازسوی دیگر شرکت‌ها تولید خواهند شد.

بلک‌بری در سال‌های اخیر با شکست‌های متعددی مواجه شد، گرچه همچنان پلت‌فرمی مناسب و امن برای انتقال اطلاعات بود اما در بازار فروش چندانی نداشت و حتی کاخ‌سفید نیز استفاده از محصولات این شرکت را کنار گذاشت و به ویندوز روی آورد. پس از این همه اتفاق این شرکت تصمیم گرفت امور سخت‌افزاری خود را محدود کند و خط تولید را به شرکتی دیگر بسپارد. در عوض خودش بر نرم‌افزار و امنیت بیشتر محصولاتش تمرکز خواهد کرد. به هر حال به نظر می‌رسد این شرکت قبل از کنار گذاشتن همه چیز یک محصول آخر برای ما در نظر گرفته است. جان چن مدیرعامل شرکت که پس از ثورستن هاینس در سال ۲۰۱۳ به این سمت منصوب شد به تازگی اعلام کرده که این شرکت یک سورپرایز آخر برای تمامی کسانی دارد که همچنان معتاد و عاشق کیبوردها هستند و کنار گذاشتن کیبورد برایشان سخت خواهد بود.

او در مصاحبه‌اش با شبکه بلومبرگ اعلام کرد که ما یک گوشی کیبوردی دیگر در راه داریم و به‌زودی به بازار عرضه خواهیم کرد. همان‌گونه که گفتیم این شرکت تمرکز خود را روی محصولات نرم‌افزاری بیشتر قرار داده اما برای پایان یافتن دوران تولید سخت‌افزار، بلک‌بری می‌خواهد آخرین محصولش را که در خود شرکت تولید شده عرضه کند و این گوشی جدید آخرین محصول ساخت بلک‌بری خواهد بود. بلک‌بری اخیرا دو محصول تازه با نام‌های DTEK۵۰ و DTEK۶۰ معرفی کرد که هر دو توسط شرکت TCL تولید شده بودند که شباهتی به دو محصول Alcatel Idol ۴ و TCL ۹۵۰ داشتند. اما پیش از این آخرین محصول بلک‌بری Priv بود که محصولی بسیار جذاب و نوآور بود و نشان می‌داد که همچنان در اندروید نیز می‌توان یک صفحه‌نمایش بزرگ و تمام لمسی و یک کیبورد جذاب داشت.

همچنان مشخص نیست که محصول تازه بلک‌بری چه خواهد بود و چگونه کیبورد را درون محصول جای خواهد داد. ممکن است مانند Priv شاهد یک صفحه کشویی باشیم که زیر آن کیبورد قرار دارد و ممکن است همانند طراحی‌های کلاسیک و قدیمی محصول، گوشی معمولی داشته باشیم که با اندروید هماهنگ‌سازی شده است. مدتی پیش شایعه شده بود که بلک‌بری قرار است نسخه‌ای از گوشی پاسپورت را بازسازی کند و این‌بار روی اندروید عرضه کند. همچنین چند تصویر نیز در این رابطه منتشر شد. اما مشکل اصلی اینجا است که اندروید هیچ‌گاه برای صفحه‌ای مربعی همانند پاسپورت طراحی نشده و اپلیکیشن‌ها نیز با این صفحه هماهنگ نیستند و طبیعتا بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

با این اوصاف ما اطلاع زیادی از این محصول نداریم. علاقه جان چن این است که هر چند وقت یک بار خودش اطلاعاتی بسیار کم از محصول بدهد و کاربران را تشنه نگه دارد. این بی‌اطلاعی شامل چگونگی طراحی این گوشی، مشخصات آن، قیمت آن و حتی اینکه کی عرضه خواهد شد است. در کنار این نمی‌دانیم این امکان وجود دارد که اصلا گوشی از سوی یک اپراتور عرضه شود یا به صورت آزاد به فروش برسد. تنها چیزی که مشخص است، اینکه این شرکت برای خداحافظی با صنعت تولید قرار است یک شعبده‌بازی پایانی انجام دهد.