گروه بنگاه‏ها: به اعتقاد مسوولان و خبرگان عرصه فناوری اطلاعات، بهترین روش برای توسعه امنیت فضای سایبری، توجه به بومی‏سازی محصولات حوزه امنیت است. این نکته در همایش «عمارت شیشه‏ای: توسعه امنیت فضای سایبری سازمان» که با حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات سازمان‏ها و موسسات دولتی، نظامی، دفاعی و امنیتی کشور در مرکز بین‏المللی همایش‏های رازی برگزار شد مورد تاکید سخنرانان قرار گرفت.

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل یکی از سخنرانان این نشست تخصصی با اشاره به سرعت فزاینده توسعه فناوری اطلاعات و فضای سایبری تاکید کرد: اکنون نگاه ما به جنگ در آینده تلفیقی از جنگ نظامی و سایبری است و همین امروز هم اگر جنگی در دنیا روی دهد بدون شک بخشی از آن جنگ سایبری است کمااینکه در حملات روسیه به اوکراین و گرجستان شاهد این پدیده بودیم. سردار جلالی گفت: ما به رویکردهای جدیدی برای دفاع سایبری نیاز داریم چون کارشناسان جهان اکنون بر این اعتقادند که هکرها به‏راحتی از پروتکل‏های امنیتی موجود عبور می‏کنند و ما برای این کار نباید منتظر هیچ کشور پیشرفته‏ای باشیم چراکه بومی‏سازی در بخش امنیتی الزامی است.

برنجکوب، رئیس هیات‏مدیره پیام‏پرداز و دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به اینکه شرکت پیام‏پرداز یک شرکت دانش‏بنیان پیشرو در بخش خصوصی کشور در حوزه امنیت محسوب می‏شود، گفت: امروز درحالی‌که امنیت وجهه خود را در عرصه دفاعی حفظ کرده عرصه‏های نوظهوری در بخش غیرنظامی شامل امنیت شبکه، امنیت سامانه، امنیت سازمانی، ذخیرسازی اطلاعات و حریم خصوصی نیز یافته است. وی افزود: طی این سال‏ها پروژه‏هایی همچون طراحی، پیاده‏سازی و استقرار مرکز عملیات امنیت در سازمان‏های بزرگ و متوسط که از سال ۸۹ کلید خورد و پس از یکسال به بهره‏برداری رسید و اکنون این محصول بومی در حوزه‏های بانکی، انرژی و مخابراتی کشور فعال است. وی افزود: همچنین مگاپروژه الکترونیکی کردن تعاملات و مراودات متداول در شرکت پیام‏پرداز با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز در دست کار است که طی دو یا سه سال آینده خبرهای خوب بیشتری از آن خواهیم شنید. برنجکوب با تاکید بر توانمندی‏های بخش خصوصی اظهار کرد: مسوولان باید دست‏کم امکان فرصت برابر در مقابل محصولات خارجی را برای این بخش فراهم سازند.

انتظاری، عضو شورای‌عالی فضای مجازی و معاون نوآوری سازمان پژوهش‏های علمی و صنعتی نیزدر سخنانی گفت: رمزگذاری، یکی از بخش‏های مهم حوزه فناوری است و همچنین در کشورهایی مثل آمریکا به مدیریت اینترنت اهمیت فراوانی می‏دهند تا جایی‏که اکنون مهم‏ترین بخش حاکمیت اینترنت، امنیت آن است. وی با اشاره به تلاش‏هایی که در کشور در این زمینه صورت می‏گیرد، اظهار کرد: خوشبختانه ما در کشورمان مدیران و شرکت‌های توانمندی داریم که در عرصه آی‏تی کشور مشغول فعالیت هستند. این همایش همچنین با ارائه مقالاتی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات همراه بود. لازم به ذکر است، هسته اولیه شرکت مهندسی پیام‏پرداز در تابستان سال ۱۳۶۵ در دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف رفع نیازهای جنگ تحمیلی عراق علیه کشور در حوزه امنیت اطلاعات در مناطق عملیاتی شکل گرفت.