سایه رکود تدریجی بر بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر به دنبال ورود ابزارهای دیجیتال شخصی همراه و هوشمند رکود چشمگیری را تجربه کرده است. این روند نزولی در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی با سرعتی نه چندان زیاد همچنان ادامه دارد. بررسی‌های اخیر موسسه IDC در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند.

بر‌اساس جدیدترین تحقیقات IDC، پیش‌بینی می‌شود که صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۶ کاهش سالانه ۳/ ۷ درصدی را تجربه کند. چشم‌انداز کارشناسان این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ هم این روند کاهشی ادامه دارد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به ثبات برسد. رشد بازار کامپیوترهای شخصی در اولین فصل از سال جاری میلادی به منفی ۵/ ۱۲درصد رسید که کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان IDC بود تا عواملی مانند شرایط ارزی ضعیف، بی‌ثباتی بازار، عدم ثبات سیاسی و وجود پروژه‌های به تاخیر افتاده، همچنان جلوی رشد بازار کامپیوترهای شخصی را بگیرند. هر‌چند نرخ رشد دستگاه‌هایی مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها هم همچنان در حال کاهش است، اما بازار این محصولات به دلیل اشباع، روند کندی پیدا کرده‌اند و این به معنای رشد صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی نیست. فشار مالی روی مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا، دسترسی به محصولات جایگزین و روند کند جایگزین کردن مدل‌های قدیمی با انواع جدید تاثیر زیادی بر ادامه روند رکود در بازار کامپیوترهای شخصی دارند. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها و ادارات از ورود ویندوز ۱۰ استقبال کردند، اما میزان خرید کامپیوترهای شخصی مبتنی بر این سیستم عامل روند ثابتی ندارد.

تبلت‌های هیبریدی یا جداشونده در حال حاضر روند رشد چالشی را دارند که بیشتر به خاطر مقایسه مشخصات و قیمت آنها با نوت بوک‌ها برنده این رقابت می‌شوند. ترکیب تبلت‌های جدا شدنی با کامپیوترهای شخصی بازاری را ایجاد می‌کنند که در سال ۲۰۱۶ کاهش سالانه تنها ۲ درصدی را خواهد دید. «لورن لاورد» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویندوز فشار بیشتری بر صادرات کامپیوترهای شخصی وارد کرد، اما تغییر قابل توجهی در عوامل رشد این بازار ایجاد نکرد. علاوه بر این، ما حالا چهار فصل متوالی کاهش دورقمی صادرات جهانی را پیش‌رو داریم. چنین رکود طولانی مدتی بی‌سابقه است و احتمال وقوع بهبودهایی هر چند کم را هم کاهش می‌دهد. متاسفانه بازار کامپیوترهای شخصی هنوز با بعضی چالش‌های جدی مواجه است و بهبودهای اندکی هم که تا حالا وجود داشته، تنها روند رکود را کندتر کرده است.» «جی چاو» یکی دیگر از کارشناسان IDC معتقد است: «اگرچه میزان تولید در بعضی بازارها بهبود یافته است، اما کانال‌های فروش همچنان محتاط هستند. فشارهای اقتصادی و رقابتی به خصوص بخش مصرفی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که انتظار می‌رود سال ۲۰۱۶ را هم با کاهش دو رقمی به پایان برساند. در مقابل اما صادرات انواع کامپیوترهای شخصی در بخش تجاری در سال ۲۰۱۶ کاهش تنها ۴/ ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد و پیش‌بینی می‌ شود که تا چند سال آینده روند رشد آن مثبت شود.»

سایه رکود تدریجی بر بازار کامپیوتر