هوندا، صنعتگر خودآموخته

سویچیرو هوندا، صنعتگر ژاپنی در هفدهم نوامبر سال ۱۹۰۷ در ناحیه شیزوکا به دنیا آمد. مادرش یک بافنده و پدرش فروشنده و تعمیرکار دوچرخه بود. آنها زندگی بخورو نمیری داشتند و جزو طبقه تهیدست جامعه ژاپن در آن روزگار بودند. سویچیرو در نوجوانی راهی توکیو شد و مدتی به‌عنوان شاگرد گاراژ کار کرد اما در نهایت مجبور به پرستاری از کودک صاحب گاراژ شد. او برای این کار ماهی یک دلار و ۲۵ سنت حقوق می‌گرفت. او از این کار خوشش نیامد و آن را ترک کرد. مدتی بلاتکلیف بود تا اینکه به‌عنوان مکانیک خودرو مشغول به کار شد. در ۲۲ سالگی به زادگاهش بازگشت تا خودش به تعمیر خودرو بپردازد. علاقه هوندا به خودرو او را به سوی خودروهای مسابقه سوق داد. در سال ۱۹۳۶ توانست میانگین رکورد سرعت جدیدی خلق کند. اما در اثر یک سانحه شدید، مچ هر دو دستش شکست. در سال ۱۹۳۷ به سراغ تولید رینگ پیستون رفت و شرکت صنایع سنگین توکای سیکی را تاسیس کرد. او هنوز هم از نداشتن تحصیلات رسمی رنج می‌برد و به همین دلیل در دانشکده فناوری هاماتسو ثبت‌نام کرد.

اما خیلی زود زندگی و حال و روز دانشجویی او را خسته کرد. به قول خودش می‌خواست پیستون بسازد، بنابر این تمایلی به شنیدن و حفظ کردن دروس مهندسی پایه نداشت! یادداشت برنمی‌داشت و در امتحانات کتبی شرکت نمی‌کرد. وقتی مسوولان دانشکده به او هشدار دادند که اگر در امتحانات شرکت نکند به او دیپلم نخواهند داد، هوندا پاسخ داد: علاقه‌ای به این‌گونه مدارک ندارم آنها به درد من نمی‌خورند. نمره‌های من به خوبی نمره‌های دیگران نیست و من در امتحانات نهایی شرکت نخواهم کرد. او می‌گوید: مدیر دانشکده مرا صدا کرد و گفت که باید آنجا را ترک کنم. من به او گفتم که دیپلم نمی‌خواهم، برای من ارزش این مدرک کمتر از بلیت سینما است. حداقل بلیت ورود شما به سینما را تضمین می‌کند اما دیپلم تضمین‌کننده هیچ چیزی نیست. من می‌خواهم موتور خودرو بسازم و اینجا چنین چیزی یاد نمی‌دهند!

چنین بود که تحصیل را رها کرد و به شبکه جوانان ژاپن پیوست تا شانس خود را در آنجا بیازماید. هنگامی که هوندا طرز ساختن رینگ پیستون را به درستی فرا گرفت، شرکت او رشد کرد و ظرف دو سال، برنده یک قرارداد با شرکت تویوتا، بزرگ‌ترین سازنده اتومبیل در ژاپن شد. در ایام جنگ جهانی دوم، بمب‌های آتش‌زا به کارخانه پیستون‌سازی او آسیب سختی وارد کردند و زمانی که جنگ به پایان رسید، زلزله آنچه را که از این کسب‌وکار بر جای مانده بود منهدم کرد. هوندا در اکتبر سال ۱۹۴۶ موسسه تحقیقات فنی هوندا را بنیان گذاشت. کار این شرکت تعمیر موتور بود. سرانجام در سال ۱۹۴۸، شرکت خود را از نو تعریف کرد و نام آن را به شرکت هونداموتور با مسوولیت محدود تغییر داد. این آغاز درخشش فعالیت صنعتی این صنعتگر خستگی‌ناپذیر بود.

هوندا، صنعتگر خودآموخته