دنیای اقتصاد، بندرعباس: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندرلنگه گفت: در هفت ماه امسال، ۳۹ کارگاه در این شهرستان از مزایای تخفیف حق‌بیمه سهم کارفرما برخوردار شدند. به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، عباس رمضانی افزود: ۹۷ کارگر نیز در شهرستان بندرلنگه از مزایای بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه بهره‌مند شدند. وی افزود: به‌منظور تشویق و ترغیب بنگاه‌های اقتصادی در جذب نیروی کار، ایجاد اشتغال و فرصت‌های جدید شغلی و تاکید بر تامین بخش عمده‌ای از سهم بیمه کارفرما در بند «و» ماده ۸۰ برنامه پنجم توسعه، آیین‌نامه اجرایی این بند در سال ۸۴ به تصویب رسید.

رمضانی گفت: بر اساس این بند، در سال نخست ۱۸ درصد حق بیمه و در سال دوم نیز ۱۶ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و در سال‌های سوم، چهارم و پنجم حق بیمه پرداختی توسط دولت به ترتیب ۱۴، ۱۲ و ۱۰ درصد خواهد بود.

بر اساس بند «و» ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه، به دولت اجازه داده می‌شود در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش عدم تعادل منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو، نسبت به اعمال تخفیف پلکانی یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاه‌هایی که با تایید یا معرفی واحدهای وزارت کار در جهت به‌کارگیری نیروی کار جدید مبادرت می‌ورزند، اقدام کند، مشروط به آنکه واحد، تازه تاسیس بوده یا در سال قبل از آن، کاهش نیروی کار نداشته باشد. رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی بندرلنگه گفت: به‌منظور اجرای قوانین و مقررات کار و آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، بازرسان اداره کار این شهرستان طبق برنامه‌های تدوین شده و بازرسی‌های موردی از ۷۴۶ کارگاه مشمول قانون کار بازرسی کردند.

رمضانی افزود: در بازرسی‌های موردی و ادواری ضمن بررسی وضعیت پرداخت حقوق و مزایای کارگران براساس قانون کار و بخشنامه حقوق و دستمزد شورای‌عالی کار در کارگاه‌ها، وضعیت حفاظت فنی و ایمنی کارگاه‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بر افزایش دفعات مراجعات بازرسان کار به کارگاه‌ها تاکید کرد و گفت: این بازرسی‌ها ضمن کمک به ارتقای ایمنی کارگاه‌ها در جلوگیری از حوادث ناشی از کار نیز موثر است.