اصفهان برترین استان صنعتی

دنیای‌اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری گفت: اقتصاد مبتنی بر نفت هیچ‌گاه به ثمر نمی‌نشیند و موفق نخواهد بود، اما اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی موفق خواهد بود. مرتضی بانک در ششمین جشنواره تولیدکنندگان جوان استان اصفهان در هتل عباسی اصفهان اظهار کرد: اصفهان از دیرباز در حوزه صنعت پیشرو بوده، زیرا آنگاه که صنعت در کشور به‌طور چشمگیر گسترده نشده بود بسیاری از صنایع در اصفهان کار خود را آغاز کرده بودند و صنایع نساجی از همه پیشروتر بود. وی افزود: تفکرات صنعتی از گذشته‌های دور در زندگی مردم اصفهان وجود داشته و مردم این شهر سعی می‌کردند فعالیت‌های خود را بر فعالیت‌های صنعتی تنظیم کنند، چراکه مردم اصفهان محرکه اقتصاد خود را در صنعت می‌دیدند.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه اصفهان در بسیاری از بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور پیشگام بوده است، تصریح کرد: مردم اصفهان همیشه دارای تفکرات صنعتی بوده‌اند و چنین تفکری را از همه فعال‌تر و نزدیک‌تر دنبال می‌کنند و به همین دلیل است که در عرض چند سال ناگهان سلسله کارخانه‌های نساجی در این شهر ایجاد می‌شود. بانک اظهار کرد: اگر امروز می‌بینیم اصفهان حرف اول صنعت را در کشور می‌زند و به‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور مطرح می‌باشد به این دلیل است که اصفهانی‌ها از مدت‌ها قبل خوب تشخیص دادند که صنعت می‌تواند اهداف اقتصادی را پیش ببرد.

وی با اشاره به این موضوع که هیچ اقتصادی بدون تکیه بر بخش خصوصی نمی‌تواند به رشد مناسب دست پیدا کند، افزود: مشکل اصلی اقتصاد کشور دولتی بودن است و آنچه کشور را در بازه‌های زمانی مختلف در موضوع اقتصاد درگیر و حتی گاهی کشور را زمین گیر می‌کند همین درگیر بودن بخش خصوصی با اقتصاد دولتی است.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: خانه صنعت و معدن جوانان مجموعه‌ای است که دو عنصر شاخص؛ توجه به صنعت و توجه به جوانان را پیگیری می‌کند و باید به این ایده تبریک گفت و دولت نیز از این فعالیت پشتیبانی می‌کند، اما باید در نظر داشته باشیم که پشتیبانی دولت اصلا به‌منظور دخالت نخواهد بود بلکه پشتیبانی باید زمینه ساز رسیدن به اهداف باشد.

این کارشناس امور بازرگانی و اقتصادی خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می‌دهم که اقتصاد مبتنی بر نفت هیچ‌گاه به ثمر نمی‌نشیند و موفق نخواهد بود، اما مطمئن باشید اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی موفق خواهد بود.

همچنین رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن جوانان کشور در این همایش گفت: با یک بررسی اجمالی در می‌یابیم آنچه به تحریم‌ها اثربخشی بیشتری داد عدم توجه به توان تولید در داخل کشور بود.

سید علی صدری به دستاوردهای این جشنواره در چندین دوره برگزاری خود اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین دستاورد این جشنواره معرفی تولیدکنندگان جوان به جامعه است و در حال حاضر نیز چهار هزار عضو جوان در این خانه مشغول فعالیت هستند و تاکنون ۵۰۰ مدیر لایق و شایسته جوان کشور شناسایی شدند. صدری تصریح کرد: امروز در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار قوی وجود دارند و با توجه به اینکه در مجلس قانون حمایت از تولید داخل تصویب شده و رهبر انقلاب نیز بر این موضوع بارها و بارها تاکید کرده‌اند، اما متاسفانه باید گفت امروز در مناقصه‌های برخی از وزارتخانه‌های شرکت‌های داخلی به‌دلیل مناسب نبودن کیفیت کنار گذاشته می‌شوند. وی تاکید کرد: اگر امروز اقتصاد کشور شرایط مناسبی ندارد به علت بی‌توجهی به قوانین صحیح موجود در این حوزه است.

رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن جوانان کشور از طرح تشکیل شورای‌عالی صنعتی و بررسی جزئیات آن در روز صنعت خبر داد و گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با فنی حرفه‌ای امضا شده است که با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که وجود دارد و تسهیلاتی که در این بخش ایجاد می‌شود مثل معافیت پرداخت مالیات ارزش افزوده بتوان ارتباط دقیق و صحیحی میان صنعت و تولید ایجاد کرد.

صدری با بیان اینکه هشت سال ارتباط آموزش و صنعت در این کشور کشته شد، خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه امضا شده کارشناسان و مدرسان فنی حرفه‌ای کارورزی و کارآموزی را در صنایع به محصلان آموزش خواهند داد.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان اصفهان گفت: امروز حال صنعت ایران مناسب نیست و به‌تبع آن حال صنعتگران اولین استان صنعتی کشور نیز رو به وخامت می‌رود.

حامد پاک طینت اظهار کرد: روزهای گذشته مرکز آمار ایران گزارش‌هایی از بیکاری در کشور ارائه داده که قابل توجه است؛ طبق این گزارش در حال حاضر ۲۶ میلیون ایرانی دارای شغل هستند و ۴۰ میلیون نفر از هموطنانمان میان بیکاری و شاغل بودن سردرگم هستند یعنی به زبان ساده باید گفت نه شاغل هستند و نه بیکار، اما متاسفانه

۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی بیکار هستند.