گام‌های عملیاتی برای توسعه گردشگری در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان از برداشتن گام‌های عملیاتی توسعه صنعت گردشگری اصفهان در ساخت CIP فرودگاه و تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری خبر داد. مسعود گلشیرازی در سومین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان تصریح کرد: اتاق اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی با همکاری سازمان‌های دولتی و شهرداری خواستار توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان است.

وی از اجرایی شدن ساخت CIP فرودگاه اصفهان (جایگاه تشریفات اختصاصی)به همت اتاق اصفهان و با همکاری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان خبر داد و گفت:ارائه خدمات مناسب در بخش حمل و نقل یکی از بخش‌های زیرساخت و مهم صنعت گردشگری است که باید مورد توجه همه بخش‌های استان قرار گیرد.

وی از راه‌اندازی چهار کمیته روابط عمومی و بین‌الملل، طرح و برنامه، توسعه سرمایه‌گذاری و آموزش ذیل کمیسیون گردشگری اتاق خبر داد و گفت: کمیسیون برای تسریع در امور گردشگری هر هفته چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و کمیته‌ها هر ماه گزارش عملکرد خود را به کمیسیون ارائه می‌کنند.

محسن مصلحی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: طرح جامع گردشگری استان اصفهان به کمک کارشناسان خبره این بخش و استادان دانشگاه تدوین شده است.

وی هدایت سرمایه‌گذاری به بخش گردشگری را مهم‌ترین نیاز این بخش عنوان کرد و گفت: در تمامی بخش‌های گردشگری شامل مراکز اقامتی،‌پذیرایی، حمل و نقل، بازاریابی و تورها مشکل داریم و دولت توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد.

وی تصمیم‌گیری در مورد گردشگری استان را نیازمند تصمیم‌گیری مدیریت ارشد استان دانست و گفت:کارگروه گردشگری استان به ریاست استاندار و به دبیری سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در حل مسائل استانی این بخش موثر باشد.

سید کریم داوودی، عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه گفت:به‌دلیل تمرکز سیستم اداری کشور توسعه صنعت گردشگری همچنان در بوروکراسی اداری گرفتار است.

وی با اشاره به اضافه شدن دو بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی به صنعت گردشگری گفت:این سازمان در تامین بودجه حقوق پرسنل و نگهداری آثار تاریخی با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

وی بخش خصوصی و بخش عمومی را بهترین جایگزین بخش دولتی جهت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری مطرح کرد و گفت:برای توسعه صنعت گردشگری اصفهان باید پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی ارائه کنیم و از کلی‌گویی در این زمینه دوری کنیم.

وی از آمادگی شورای شهر و شهرداری اصفهان در تسهیل امور مربوط به گردشگری شهر اصفهان خبر داد و گفت:شورای شهر کمیسیون ویژه و شهرداری سازمان ویژه گردشگری برای توسعه این بخش ایجاد کرده است.

محمدرضا رشیدی، کارشناس ارشد گردشگری در این جلسه گفت:۳۲ سازمان دولتی به صورت مستقیم با صنعت گردشگری در ارتباطند که نیازمند سازمان دهی و هماهنگی بین این سازمان‌ها برای توسعه این صنعت می‌باشیم.

وی هماهنگ و همراستا بودن سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی و بخش عمومی در فرآیند توسعه گردشگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نیازمند زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

هستیم.

وی ارائه بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را مهم ارزیابی کرد.

علیرضا خیام پور، مدیر روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان در این جلسه گفت: راهبردی‌های جزئی در صنعت گردشگری نیازمند تبیین است و استفاده از تجربه سایر کشورها برای تدوین این راهبرد امری لازم و ضروری است.

سید رسول رنجبران، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار فعال شدن کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون شد و گفت:پایش و کنترل طرح‌های کمیسیون از مهم‌ترین موارد این بخش است.

علی کرباسی زاده، عضو کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان نیز در این جلسه تبلیغات گردشگری ایران در حوزه فضای مجازی را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت:یکی از بخش‌هایی که باید فعالان صنعت گردشگری به آن توجه کنند تبلیغات در فضای مجازی از جمله وب سایت‌های گردشگری است.

وی آموزش را یکی از بخش‌های مغفول صنعت گردشگری ایران برشمرد و گفت:نیروی‌های خدماتی در این صنعت نیازمند آموزش‌های به روز هستند که متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود و مراکز آموزشی متعددی در این زمینه شاهد نیستیم.