دنیای اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۳۴ میلیون دلار کالای غیر‌نفتی از گمرکات گیلان به خارج صادر شده است. پرویز تقوی، ناظر گمرکات گیلان، مدیرکل گمرک انزلی و سرپرست گمرک آستارا اعلام کرد: این رقم معادل ۱۶۴ میلیارد تومان است که از محل صدور کالاهای غیرنفتی وارد کشور شده و این در حالی است که در ۴ ماه نخست سال‌جاری ۲۸۱ هزار تن کالا از گمرکات انزلی، آستارا و حسن رود به کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، عراق و... صادر شده است.

وی افزود: این میزان از نظر وزنی ١١ درصد و از حیث ارزش ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: محصولات معدنی و مصنوعات آن (کلینکر، سیمان، گچ، ظروف چینی، شیشه‌ای و خاک نسوز)، محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته آن (کربنات کلسیم، پودرهماتیت، پودرسولفار، اسپری، حشره‌کش، محصولات بهداشتی و آرایشی)، محصولات پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و محصولات نساجی از عمده کالاهای صادراتی از گمرکات گیلان است.

تقوی گفت: علاوه بر این، از ابتدای سال‌جاری ۱۶ میلیون و ١۶۷ هزار دلار کالا با وزن ۶ هزار و ۵۴۶ تن به‌صورت صادرات چمدانی از گمرکات این استان به خارج از کشور ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۶۲ درصد و از حیث وزن۵۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: به این ترتیب برای چندمین سال پیاپی مقام نخست صادرات چمدانی کشور را گمرکات استان و مشخصا گمرک آستارا به ارمغان آورده است.

ناظر گمرکات گیلان مواد غذایی، شوینده‌ها، لباس، کنسرو، محصولات پلاستیکی، میوه و تره بار، انواع نوشابه و گل و گیاه را از اقلام عمده صادرات چمدانی عنوان کرد.

تقوی همچنین از افزایش۵۲ درصدی ارزش دلاری ترانزیت کالا خبر داد و افزود: در ۴ ماه نخست سال‌جاری ۲۲۷ هزار و۲۲۰ تن کالا به ارزش ۲۵۴ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۷۳۴ دلار از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به گمرک انزلی، آستارا و حسن رود وارد و ازگمرکات مرزی باشماق و دوغارون به عراق و افغانستان ترانزیت شده است.

تقوی گفت: بنزین و گازوئیل ۵۵ درصد، شمش آهن و مفتول کلاف ۳۱ درصد، تجهیزات نیروگاه، چوب و تخته و ماشین‌آلات ۱۴ درصد از ترانزیت خارجی بندرانزلی و آستارا را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از سیستم آسیکودای جهانی در ترانزیت این امکان فراهم شده که خدمات الکترونیکی از طرف گمرک ارائه واسناد بین گمرک‌های مبدا و مقصد به صورت الکترونیک مبادله شود و این امر علاوه بر افزایش سرعت و دقت، افزایش ترانزیت خارجی را نیز به دنبال داشته است.