دنیای‌اقتصاد- زنجان- اسدا... قربان‌زاده: در حالی که انتظار می‌رفت، قیمت تمام شده مسکن مهر واگذاری در زنجان با توجه به سال احداث و مصالح به کار رفته به نازل‌ترین قیمت ممکن برسد، اما این رقم تا موقع تحویل به بالاترین نرخ خود رسید تا باور متقاضیان مسکن مهر رنگ واقعیت به خود نگیرد. این روزها مسکن‌دار شدن به آرزویی برای خانوارها تبدیل شده و دولت با تمهیدات اتخاذ شده سعی کرده این مقوله را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد، اما این موضوع در برخی موارد مشکلاتی را برای خانوارها در پی داشت.

باورها رنگ می‌بازد

علی حسنلو، از ساکنان مجتمع مسکونی قطعه یک نگین زنجان که انتظار افزایش قیمت در موقع تحویل واحدها را نداشته، گفت: در زمان تحویل واحدها قیمت هر مترمربع به ۳۶۰ هزار تومان افزایش یافته بود که با توجه به متراژ واحدهای تحویلی قیمت دریافتی بیشتر از حد معمول بود.

به گفته وی، بیمه ساختمانی که قرار بود هر مترمربع آن رقمی بالغ بر ۷ هزار تومان باشد، در کمال ناباوری به هر مترمربع ۲۰ هزار تومان رسید.

این متقاضی مسکن مهر از بلاتکلیفی متقاضیان صحبت کرد و افزود: هنوز متقاضیان مسکن مهر سند مالکیت دریافت نکرده‌اند.

حسنلو سفت‌کاری انجام شده در این مجتمع را قابل قبول عنوان و ابراز کرد: در مقابل نازک‌کاری انجام شده در واحدها در سطح پایین بوده و باید در این خصوص پشتیبانی و نگهداری از سوی تعهدکنندگان صورت بگیرد.

اصغر اسدی از دیگر متقاضیان مسکن مهر در زنجان با بیان اینکه مسکن‌دار شدن اقشار کم درآمد و طبقه پایین جامعه، هدف طرح مسکن مهر است، اظهار کرد: مسکن مهر به قیمت هر مترمربع ۲۷۰ الی ۳۲۰ هزار تومان به اعضا واگذار می‌شد، ولی متاسفانه در اواخر سال گذشته به میزان ۳۶۰ هزار تومان در هر مترمربع افزایش یافت.

وی گفت: هزینه‌های جانبی اعم از نصب آسانسور، انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب، محوطه‌سازی، احیای فضای سبز به صورت جداگانه از متقاضیان دریافت شده است.

گل به سبزه آراسته می‌شود!

بر اساس این گزارش قرار بر این بود که مدیریت بانک تجارت استان برای مسکن‌دار شدن متقاضیان، با اعطای وام سهمی در مهر داشته باشد! اما در عمل «گل به سبزه آراسته می‌شود»، تا مشکلات متقاضیان برای مسکن‌دار شدن مرتفع شود.

علی اسماعیلی، دیگر متقاضی مسکن مهر از بدعهدی بانک تجارت در قبال متقاضیان سخن گفت و افزود: این بانک مبلغ اقساط ماهانه را ۳۰۰ هزار تومان با کارمزد ۱۲ درصد تعیین می‌کند، در حالی که طبق قرارداد وام مسکن با کارمزد ۷ درصد و ۱۵ ساله تعیین شده است.وی به دقیق نبودن متراژ واحدها نیز اشاره و تصریح کرد: طبق قرارداد منعقده بین اعضا و تعاونی مبلغ دریافتی بیشتر از متراژ واگذاری است که باید در این مورد برآورد متراژ و قیمت به عمل آید.

رشد قیمت‌ها با تورم معقول به نظر می‌رسد

این بحث‌ها در حالی مطرح است که چندی پیش رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان زنجان تورم و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را از دلایل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: با این وجود رشد فعلی قیمت‌ها همسو با تورم، رشد معقولی به نظر می‌رسد.

حافظ باباپور، به نرخ تسهیلات ساخت مسکن مهر اعطا شده اشاره کرد و افزود: نرخ تسهیلات مسکن مهر در شهرهای استان

۴ درصد و در مرکز آن۷ درصد بوده و زمین نیز به شکل اجاره ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اکبر طاهری، مدیرعامل مسکن مهر زنجان نیز در جلسه اخیر شورای مسکن با اشاره به اینکه در فرآیند اجرای پروژه‌ها زمان زیادی بی‌هدف سپری شده است، اظهار کرد: تعاونی مسکن مهر در استان زنجان از ابتدای کار درخواست پایان کار برای پروژه‌های مسکن مهر کرده، اما بعضی از پروژه‌ها مشکل قانونی برای صدور پایان کار دارند.

وی در ادامه دلیل افزایش دریافتی از متقاضیان مسکن مهر را افزایش زیربنای واحدهای جدید عنوان کرد.

وی در پاسخ به علت افزایش قیمت‌ها در این طرح گفت: در قرارداد منعقده ماده ۴، این شرکت مبلغ ۳۳۰ هزار تومان برای اجرای بلوک‌ها برآورد کرده و طبق مفاد همان قرارداد هزینه‌های محوطه‌سازی برای دیوار و تاسیسات محوطه، نما و لوله‌کشی گاز، آسانسور و... بر مبلغ اعلام شده در قرارداد بر عهده اعضا است.

طاهری با بیان اینکه متراژ قطعی هر واحد مبنای محاسبه قیمت و تسویه‌حساب است، افزود: تسویه حساب کامل با پیمانکاران و صدور تفکیکی واحدها از طریق اداره ثبت اسناد مشخص و به اعضا اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن مهر زنجان، طبق اساس‌نامه و آیین‌نامه‌های مربوطه ملاک تعیین واحدهای واگذاری شده برای تسویه‌حساب قیمت قطعی تمام پروژه‌ها بوده و قیمت تمام شده هر پروژه ملاک تسویه حساب با اعضا است.

این گزارش در حالی بیان می‌شود که بارها مسوولان استانی بر مسکن‌دار شدن آحاد افراد جامعه تاکید داشته و دارند و بر لزوم حل چالش‌ها و موانع موجود تلاش کرده‌اند، اما در عمل درد دل‌های برخی متقاضیان حکایت از بی‌مهری‌هایی داشت که باید مهر تایید این بی‌مهری‌ها را قبول کرد و برای رفع مشکلات بانکی و سنددار کردن واحدها که دغدغه اصلی آنها بوده، با تعامل با سایر نهادها مشکل را

حل و فصل کرد.