چالش قیمتی صادرات

وی با اشاره به چند مورد که روی همه ابعاد صادرات کشور اثرگذار است، گفت: معضل اصلی صادرات کشور بالا بودن قیمت تمام شده کالا است که باید به‌عنوان یک طرح مهم به آن بپردازیم و موانع پیش رو را حل کنیم. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: در شرایطی که کیفیت و بسته‌بندی کالاهای تولید ایران بسیار قابل توجه است، اما در بسیاری از موارد بالا بودن قیمت تمام شده از توان رقابتی ما می‌کاهد. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مالیات و خصوصا مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهم‌ترین مواردی دانست که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بالا می‌برد و ادامه داد: شیوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در برخی موارد تا ۴۱ درصد قیمت تمام شده یک محصول را افزایش می‌دهد. وی اظهار امیدواری کرد: با اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده که اکنون در مجلس در حال بررسی است، این معضل تا حدودی رفع شود. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یکی دیگر از مشکلات صادرات را نبود هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دو حوزه مهم مرتبط با صادرات یاد کرد که نمونه آن را می‌توان در ممنوعیت صادرات دام زنده دید.

وی بر لزوم برقراری مجدد مشوق‌های صادراتی هم تاکید کرد که قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت و گفت: تجاربی داریم که نشان می‌دهد در سال‌هایی که مشوق صادراتی داشتیم، وضعیت صادرات کشور هم بهتر بود. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران معتقد است: رقم مشوق‌های صادراتی در برابر اثری که بر صادرات و تجارت کشور دارد چندان زیاد نیست. کاشفی در ادامه از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی برای پرداخت مبالغی از مشوق‌ها نیز خبر داد. وی تسهیل امور، حذف قوانین و مجوزهای دست و پاگیر و مقابله با تصمیم‌های خلق‌الساعه را از دیگر مواردی دانست که می‌تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند. رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه در حوزه تجارت نباید فقط به صادرات محدود شویم، خاطرنشان کرد: واردات هم نیاز کشور است و نباید آن را به کنج رینگ برانیم.

کاشفی با بیان اینکه تسهیل امور باید برای هر دو بخش واردات و صادرات در تجارت صورت گیرد، تاکید کرد: متاسفانه در شاخص‌های تجارت برون‌مرزی جایگاه خوبی نداریم و از بین ۱۹۰ کشور دنیا در جایگاه ۱۷۰ هستیم. وی به وضعیت صادرات و تجارت کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: کرمانشاه پیشینه‌ای قدیمی در حوزه تجارت و صادرات دارد و به‌رغم همه مشکلاتی که طی دو سال اخیر رخ داد، ما همواره جزو بهترین صادرکنندگان به عراق بودیم. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ریسک بالا و اثرگذاری سیاست بر اقتصاد در حوزه تجارت با عراق را از دیگر مشکلات تجارت با عراق دانست و گفت: متاسفانه در این کشور یک مرکز هماهنگی هدایت شده نداریم و هر بخش به شیوه جزیره‌ای عمل می‌کند.کاشفی اظهار کرد: قرار است برای بررسی همین موضوع به‌زودی هیاتی متشکل از کارشناسان با همکاری اتاق بازرگانی سفری به عراق داشته باشند.

 برای مشوق‌های صادراتی ردیفی در نظر گرفته شود

رئیس سازمان توسعه تجارت یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تجارت خارجی ایران را بالا بودن قیمت تمام شده محصولات دانست. مجتبی خسروتاج با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات کشور در ساختار مدیریتی است، افزود: این ساختار هم در بعد اجرایی و هم بعد قانون‌گذاری نیازمند اصلاح است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تغییر ساختار سازمان توسعه تجارت به یک سازمان توسعه‌ای را نیز ضروری دانست و اعلام کرد: اگر ساختار تشکیلاتی این سازمان تغییر ‌کند، می‌تواند در نقاط مختلف کشور خصوصا مناطق محروم و مناطقی همچون کرمانشاه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد.

خسروتاج سپس از موضوع صادرات یاد کرد و ادامه داد: صادرات امری پویا و فعال است و بازیگران آن مدام در حال تغییر و تحول هستند. وی خاطرنشان کرد: در صادرات ظرفیت‌ها، تکنولوژی، بازاریابی، کسب و کارها، شیوه رقابت، تنوع، سلیقه و ذائقه مصرف کننده مدام در حال تحول است و ما هم باید خود را با این تحولات منطبق کنیم. رئیس سازمان توسعه تجارت یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تجارت ایران را بالا بودن قیمت تمام‌شده دانست که باعث کاهش توان رقابت تولیدات ایران می‌شود و یادآور شد: بخشی از این موضوع بر عهده دولت و مجلس است و برای کمک به صادرات و تولید حتما نیازمند حمایت‌های مجلس هستیم.خسروتاج بر لزوم وجود یک متولی واحد برای حوزه تجارت و صادرات نیز تاکید کرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید برای مشوق‌های صادراتی هم ردیفی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید برای تامین اعتبار این مشوق‌ها درآمدهای جدید ایجاد کنیم.

 راه را برای حضور بخش خصوصی باز کنیم

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه کشور، مجلس و دستگاه‌ها حدود ۹ ماه از سال را درگیر بودجه هستند که آن هم عمدتا صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و چیزی از دل بودجه بیرون نمی‌آید، اظهار کرد: در این شرایط فرصتی برای پرداختن به اقتصاد و مشکلات آن در کشور نمی‌ماند. وی ادامه داد: تشکیلات، ساختارهای اداری و نیروی انسانی زیادی که در کشور جمع کرده‌ایم و این همه هزینه برای آن صرف می‌شود به جای آنکه امور مردم را رونق دهد، بیشتر مانع ایجاد می‌کند. عضو مجمع نمایندگان استان بخش خصوصی را نوک پیکان اقتصاد دانست و افزود: اقتصادی موفق است که بر بخش خصوصی تکیه داشته باشد، اما متاسفانه آنچه ما اکنون بیشتر در کشور می‌بینیم اقتصاد دولتی است.

مصری با تاکید بر لزوم باز کردن راه بخش خصوصی برای حضور بیشتر در اقتصاد کشور تصریح کرد: تنها کاری که باید بکنیم حذف بخشی از قوانین و مقررات ایجاد شده از جلوی پای تولیدکننده و صادرکننده است و بعد آنها می‌توانند راه خود را باز کنند. در ادامه احمد صفری، رئیس مجمع نمایندگان کرمانشاه نیز از وضعیت نامناسب شهرک‌های صنعتی کرمانشاه یاد کرد و گفت: باید وضعیت به‌گونه‌ای باشد که حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد واحدهای شهرک‌ها فعال باشند. وی اظهار کرد: نرخ بالای بیکاری در شأن کرمانشاه نیست و منشأ بسیاری از فسادها خواهد بود. نعمت‌الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این مراسم از شرایط ویژه استان کرمانشاه در حوزه تجارت با وجود پنج بازارچه مرزی و گمرک یاد کرد که فرصتی برای توسعه صادرات کشور است. وی عراق را مهم‌ترین بازار هدف صادراتی ایران برشمرد که ۱۵ تا ۲۰درصد صادرات غیرنفتی ایران به این کشور انجام می‌شود و اعلام کرد: کرمانشاه ۵۰درصد از این میزان صادرات به عراق را انجام می‌دهد.